Hej alla!

Först; vänligen undvik uppläxande eller upplysning om att man inte får göra ditten eller datten. Så, då var det avklarat.

Jag har ett elrör som mynnar ut från väggen i badrummet i zon 2 på höjd 230 cm över golv. Jag har svart kakel. Jag skall sätta en svart utanpåliggande kopplingsdosa (IP66) över rörets utlopp. Från dosan skall jag gå till en svart rörelsedetektor (IP44) som monteras på samma höjd (230 cm över golv), och denna skall kopplas samman med ett badrumsskåp med inbyggd belysning. Som ni ser är temat svart i mitt badrum. Jag vill alltså ha en svart lösning (pun not intended) på mina två förbindelsekablar; dosa-rörelsedetektor samt rörelsedetektor-badrumsskåp. Jag vill HELST inte klamra, då jag inte vill göra fler hål i tätskiktet. Kan någon kunnig hjälpa mig i rätt riktning? EKK finns endast i vitt. Klisterkanaler verkar inte vara godkända för starkström.

Mina tankar har varit;
- trä ett svart skal från en EKKJ över FK

- försöka hitta en kabelkanal som är godkänd för starkström och FK att klistra upp

- gå ur dosan med EKK helt enkelt strunta i att fästa de två sträckorna om 15 cm vardera som det handlar om med annat än svart självhäftande svagströmskanaler

- silikona fast kabeln med EKKJ-skal

- sätta en klammer på vardera sträckan, bara för att liksom

Hjälp mottages med öppen famn.

Vänligen

P

Det finns svart kanal för starkström men du måste skruva fast den. Hål i tätskiktet måste du ju göra ändå när du sätter fast dosan och rörelsevakten. I med plugg och silicon eller liknande innan du skruvar så är det ingen fara. Dessutom är det liten risk för vatten uppe vid taket.
(Det finns ingen kanal för starkström med enbart klister.)

http://elektroskandia.se/Produkt?artnr=1155383
Dock måste du ha kabel i denna list, FK är inte godkänt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan du inte sätta rörelsevakten där brytaren sitter? Det finns dom som passar i en apparatdosa.

Tack Müssli. Ja, det är väldigt sant. Det känns dock lite fånigt att klamra och göra hål för 2-4 klammer och max 30 cm kabel, liksom.

Elmont; tyvärr har jag ingen brytare i badrummet. Däremot en utanför i hallen som är förbunden med röret som mynnar ut i badrumsväggen. Så kort sagt, nej...tyvärr. Oavsett så hade det lämnat mig med kabel mellan dosan och armaturen/badrumsskåpet att lösa.

Jag känner inte till något förbud mot att måla dosor och kabel svart ;)
15 cm behöver inte klamras om man kan hantera risken att nån drar i kabeln och där ligger ju 230 cm ö.g. bra till, men det kommer att se lite konstigt ut och du kan kanske inte få kabeln att ligga an mot väggen där en går ut ur kopplingsdosan. Normalt sitter ju ett klammer nära dosor då du ska kanske inte rädas över några extra spikhål. Som extra säkerhet kan man ju dragavlasta kabeln hjälpligt i dosorna.

Dosan och rörelsedetektorn är redan svarta :) Kabeln däremot...och ja, man kan måla den men det känns inte som en bra lösning ändå.

Är det sant? 15 cm behöver inte klamrar? I så fall kan jag ju silikona fast kabeln snyggt mot vägg :) Dock undrar jag vad lagen/föreskrifterna säger om att inte klamra...

Jag kanske kan sätta rörelsedetektorn i princip direkt anslutning till kopplingsdosa och därmed endast ha en kabelsnutt ner till skåpet. Får man klamra en fast installation (kabeln) på en inventarie (skåpet)?

Reglerna kräver inte uttryckligen att kablar måste klamras, lika lite som de kräver att en dosa måste skruvas fast, men naturligtvis finns inte förläggningssättet "utanpåliggande lös kabel på vägg" med i reglerna utan den ska vara fastsatt. 15 cm innebär ju inte att kabeln kan skadas eller att anslutningar kan belastas av kabelns egna tyngd utan det handlar här mer om vad kabeln kan bli utsatt för, t.ex som tvättlina...förutom det estetiska då. Använder man bara sunt förnuft så blir det bra. Allmänna regler säger

Vid projektering av elinstallationer ska hänsyn tas till den yttre påverkan som den kan utsättas för, se kapitel 51 och SS-EN 60721.

Vid val av ledningssystem och installationsmetoder tas hänsyn till:
– platsen där installationen ska utföras
– typ av väggar eller andra byggnadsdelar på eller i vilka kablar ska förläggas
– ledningssystemets åtkomlighet för personer och husdjur
– spänning
– elektromekaniska påkänningar som kan uppstå p g a kortslutning
– andra påkänningar som ledningssystemet kan bli utsatt för under utförande av installationen eller under drift.
ANM – Exempel på andra påkänningar är mekaniska och termiska påkänningar samt påkänningar vid brand

Elinstallationsarbete ska utföras av kvalificerade personer och med användning av lämpligt material.
Elmateriel ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar.

Montera en rörelsedetektor som monteras i skåpet och reagerar på att en människa rör sig utanför skåpet.

el_richard skrev:
Montera en rörelsedetektor som monteras i skåpet och reagerar på att en människa rör sig utanför skåpet.
Det är absolut en tanke, och den är ju i princip den lösning jag valt. Enda skillnaden är att det blir en kabel mindre på väggen. Den kvarvarande kabeln är fortfarande vit och behöver fästas. Eller missförstår jag dig?

Har du kabel fram till skåpet? (Fk i vägg)

Då gömmer du mottagaren "i" skåpet.

https://www.esylux.com/sv/se/k/automation/naervaro_och_roerelsedetektorer/compact_mini/

Redigerat:
el_richard skrev:
Har du kabel fram till skåpet? (Fk i vägg)

Då gömmer du mottagaren "i" skåpet.

[länk]
Nej, röret mynnar ut en dryg decimeter ovanför skåpet placering. Jag kan alltså inte montera skåpet "över" rörets mynning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.