Hej!

Det våras för mitt fristående garage där jag skulle behöva få elen moderniserad något.
Automatsäkringar, och JFB samt byta från Platt trefashandske till CEE-don känns lämpligt.

Tanken var att köpa en färdigkopplad Hager-central, men jag upptäckte att huset går på garagets huvudbrytare och är ansluten direkt på fasskenorna, jag skulle vilja skilja på detta så att det går att släcka garaget utan att släcka huset.

Därmed behöver jag koppla ihop inkommande el från mätartavlan med både utgående till huset samt till elcentralens huvudbrytare. Då man ej bör lägga flera ledare under samma anslutning till huvudbrytaren så får man grena dessa innan.

Jag har hittat avgreningsplintar (ex Hager K02SN eller K29N), det verkar som att dessa placeras på Dinskenan, och då fyller man den snabbt.
Sen finns Fas-plintar som monteras liknande Jord och Noll-plintarna, men även dessa kommer ju ta lite plats. Men om jag inte missminner mig så är centralen symmetrisk, så det går att montera en hållare i nedankant också (ex. GZ30A) ifall det krisar med platsen i ovankant.

Har jag missat någon lösning?

Bifogar en bild på befintlig central för att en tråd blir alltid bättre med bilder ;)
Gammal elcentral med flera säkringar, ledningar och anslutningar i behov av modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du menar att huvudbrytaren endast bryter till huset? Jag är ganska säker på att röd/gul/grön är inkommande från fasadmätarskåpet som sitter på garaget. Från huvudbrytaren går det sedan till fasskenorna. Och anslutningen från huset sitter sedan inkopplad på fasskenorna.

Huset har troligtvis varit avsäkrat här en gång i tiden också, man har förlängt för att nå fasskenorna när man kopplade förbi säkringarna (sockerbitarna syns i bilden) troligtvis för att kunna säkra upp i huset under den tid man nyttjade elvärme i huset.

Edit: tydligen försvann inlägget jag svarade på.

Om inte jag missat nåt så har inte du missat nåt, det gäller att hitta en lämplig plint för antingen DIN-skenan eller över/underkant som passar den central du tänkt. Tre st radplintar tar ju faktiskt inte mycket plats, typ 3 moduler. Sedan kan EKS525 och några av dess likar placeras lodrätt på DIN-skenan men då behövs ändå lite plats på sidan för ledarna.

Det var också ett bra alternativ, ser lite snyggare ut än K29N, Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.