Hej har en något luddig fråga men kanske nån kan ha ett hum och svara på det :D.

Har ett nybyggt garage 7.2X8.4 meter där det skall dras el till garaget från huvudcentralen på huset. Det är ca 15m rör som är nedlagt med dragtråd i.

Sen ska det också naturligtvis även dras med rör och kablar samt sättas upp armaturer spottar och eldosor.

Rören som kommer användas är flexrör med färdigdragen kabel i för att spara tid.
Normcentralen är en färdigmonterad med 24st säkringar jordfelsbrytare samt huvudbrytare dock ej uppsatt.

Det som skall sättas upp är.
1st elmätare monteras i normcentralen
15st vägguttag invändigt utplacerad runt på väggarna i hela garaget
3st vägguttag utvändiga placerade på samma ställe som ett uttag invändigt.
10st spottar i takfoten för att belysa fasaden.
8st lysrörsarmaturer i garaget placerade med jämt avstånd.
2st 3fas uttag ett på bortre långsidan och ett på bortre kortsidan.
5st flexrör skall dras upp närmast möjliga väg från normcentral till kattvinden för framtida projekt.
2st tomdosor en i vardera korrtände med dragtråg för framtida projekt.
3st enkelbrytare som kommer vara placerade bredvid varandra för att tända spottarna och lysrörsarmaturerna. Den sista av brytarna är för framtida projekt och skall dras till en av tomdosorna.

Nu till frågan, är det nån som har en aning om tidsuppskattning på hur många arbetstimmar detta kan vara för en elektriker :o?

Tack på förhand.

Är inte 15 uttag i ett garage rätt mycket?

jag är inte elektriker, men jag gissar att du får räkna med 2, möjligen 3 dagar för montering av dosor och slang, sedan ytterligare en dag när väggar och tak är stängt, för montering av själva uttagen, amaturer osv.

Det är lite parametrar som saknas.

Finns det plats i huvudcentralen för garaget matning?

Är det installationsutrymme i väggen eller ska allt borras genom befintliga reglar. Finns kontringar på plats? Eller är eller finns det murade väggar som ska spåras?

Finns exakt placering på alla apparater utsatt, eller på ritning?

Kolliderar något mått med tex takstolar, eller reglar?

Hur är det med framkomlighet / rena ytor tak höjd invändigt, höjd till takfot mm. Ev ställningar mm.

Finns någon på plats som kan svara på eventuella problem som kan uppstå? tex om något inte kan monteras där det var tänkt från början.

Redigerat:
HSP skrev:
Det är lite parametrar som saknas.

Finns det plats i huvudcentralen för garaget matning?

Är det installationsutrymme i väggen eller ska allt borras genom befintliga reglar. Finns kontringar på plats? Eller är eller finns det murade väggar som ska spåras?

Finns exakt placering på alla apparater utsatt, eller på ritning?

Kolliderar något mått med tex takstolar, eller reglar?

Hur är det med framkomlighet / rena ytor tak höjd invändigt, höjd till takfot mm. Ev ställningar mm.

Finns någon på plats som kan svara på eventuella problem som kan uppstå? tex om något inte kan monteras där det var tänkt från början.
Tackar för svar till att börja med :)

Japp det finns plats i huvudcentralen.

Det är reglat 120x45 i garaget med CC 60 det är inga skivor eller isolering uppsatta.
Men man måste ju borra genom reglarna alternativt dra upp och vidare i den blivande kattvinden för att sen gå ner ovanifrån där uttagen skall vara.

Det är en övervåning också på garaget där endast golvskivor är lagd precis på mitten. Så det är väldigt smidigt att komma åt och lägga i mellanbjälklaget.

Framkomligheten kan nog inte bli bättre då garaget är helt tomt för tillfället.
Höjd takfot 2.7 meter från marken. Ingen ställning behövs funkar väldigt bra med en kort trappstege för att nå takfoten. Skulle man dock önska ställning är det inga problem då jag har tillgång att få låna sånt.

Om vi kommer vara plats beror ju lite på när det blir, men kommer alltid vara anträffbar på telefon om inte annat.
Dessutom är det väldigt klart vart allt ska sitta då det finns en tydlig ritning samt en förklaring på varje enskilt uttag brytare osv.
Även ritat på reglarna vart dosor och brytare skall sitta samt i taket där armaturerna skall monteras.

Har du köpt allt materiel?

hempularen skrev:
Är inte 15 uttag i ett garage rätt mycket?

jag är inte elektriker, men jag gissar att du får räkna med 2, möjligen 3 dagar för montering av dosor och slang, sedan ytterligare en dag när väggar och tak är stängt, för montering av själva uttagen, amaturer osv.
Nja man kan säga att det sitter 4st uttag på varje långsida med ca 1,5meters mellanrum sen kommer det sitta 3st uttag bredvid varandra till en arbetsbänka.
3-4st uttag till kommer att sitta bredvid varandra i ett hörn då jag vill ha till laddare för batteridrivna maskinerna då jag tyvärr har olika batterityper till många av maskinerna.

Du gissar 3-4 dagar. Tänker du då för en elektriker eller räknar du med 3-4 dagar för två elektriker?

el_richard skrev:
Har du köpt allt materiel?
Jag har allt men det är inte smäck grejer utan det är märket "PM Flex" med fördraget 3Gx1.5 5Gx1.5 och 5Gx2.5
Sen är det Eljo på uttag och brytare.
Helacon Plus som klämmor.
Enda som är möjligen av sämre kvalite skulle väl vara armaturerna som är LED Works från Bauhaus.

Sen vet jag att en del elektriker inte gillar att man har egna saker men den fighten får ja ta sen isåfall.
Men som sagt det är därför jag undrar bara uppskattad arbetstid.

Ca 40 timmar.
Typ.
Men problemet blir nog att hitta en som vill sälja armar och ben...

el_richard skrev:
Ca 40 timmar.
Typ.
Ni vill sälja allt...

I min bransch vill jag gärna sälja ett nytt flygplan...

el_richard skrev:
Ca 40 timmar.
Typ.
Ok tack för svar :)! 40 timmar för en elektriker?
Sen som du säger vet jag att många inte gillar att man har eget materiel. Men där undrar man ju varför? Förstår att man tjänar pengar på materialet. Låt oss säga att du är här i 40 timmar men jag godkänner att du debiterar istället för 45 timmar om jag får använda eget materiel vore inte det rimligt?

C
KumlaEkeby skrev:
Låt oss säga att du är här i 40 timmar men jag godkänner att du debiterar istället för 45 timmar om jag får använda eget materiel vore inte det rimligt?
He he, jag tror du underskattar marginalerna på materialet. Bra många tusenlappars förtjänst på det material du räknat upp även om man skulle ge en hyfsad rabatt på "nettopriset".

Att det ska vara så svårt med den kompetens som en elektriker har att kunna ta en ordentlig timpeng och tjäna pengarna på kompetens och arbete och inte på komponenterna...

Att dra rör och göra installationer är väl behörighetskrävande, men det finns ingen elektriker som vill utföra det. Många elektriker är även snabba med att påpeka att just utföra dessa arbeten är behörighetskrävande och inte får utföras av obehöriga... Jag får inte ihop det.

Redigerat:
40 timmar är fullt rimligt,
gissar dock att de delas upp på två tillfällen då du kanske behöver tid för att få igen väggar mm.

jag skulle ha skickat två man i början för dragning av inkommande kabel samt utmätning och installation av kanalisation "slangdragning" och "dosor"

Vid komplettering, kontroll & dokumentation kan det räcka med en man.

40timmar på plats i total elektrikertid gissar jag på. (dvs ev restid eller tid för att hämta extra materiel är ej med.)

HSP skrev:
40 timmar är fullt rimligt,
gissar dock att de delas upp på två tillfällen då du kanske behöver tid för att få igen väggar mm.

jag skulle ha skickat två man i början för dragning av inkommande kabel samt utmätning och installation av kanalisation "slangdragning" och "dosor"

Vid komplettering, kontroll & dokumentation kan det räcka med en man.

40timmar på plats i total elektrikertid gissar jag på. (dvs ev restid eller tid för att hämta extra materiel är ej med.)
Tack för ett utförligt och bra svar på min fråga HSP.
Förstår att det inte är helt lätt att svara på utan att sett sakerna.
Men har fått en offert på jobbet som i kostnad motsvarar ca 120 timmar och då står jag för allt materiel.
Kan förstå dilemmat med att man vill tjäna pengar på materialet också men har själv uppskattat att jag skulle klara av att göra allt utom el-centralen på en arbetsvecka och jag är ju ingen elektriker.
Så får nog leta vidare efter en behörig elektriker som kan tänka sig ta det på tid sen får man väl komma överens om eventuell kompensation för man har eget materiel.

NU är det några år sedan, jag anlitade en elektriker, jag höll med material. För detta begärde han ca 15% högre timtaxa. Det kändes rätt OK.

Det enda material jag inte hade köpt, där sålde han det till mig med "20% rabatt", det kostade ändå ca 350% mer än hos elbutik.se. Detta räknade jag med, och var glatt överraskad att det inte var ännu mer påslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.