6 640 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Testa ny installation
Sida 1 av 2
Hej,
Vilka tester behöver göras eller kanske borde göras på en ny el-installation i ett nybyggt hus ?
Jag pratade med Vattenfall och de sa att det räcker om installatören är certifierad. Vet inte om jag
litar på det.
Hälsningar // Remco
Vilka tester behöver göras eller kanske borde göras på en ny el-installation i ett nybyggt hus ?
Jag pratade med Vattenfall och de sa att det räcker om installatören är certifierad. Vet inte om jag
litar på det.
Hälsningar // Remco
Jag borde formulerat frågan bättre inser jag. Jag kommer absolut inte testa själv trots jag pluggat elektro en gång i tiden.
Anyway, vilka tester behöver installatören göra (även för egenkontroller) i vårt nybyggda hus ? Läckströmmer, motstånd till jorden eller dyligt ?
Anyway, vilka tester behöver installatören göra (även för egenkontroller) i vårt nybyggda hus ? Läckströmmer, motstånd till jorden eller dyligt ?
Kontinuitets- och isolationsprov. Jag vet dock inte om det är kutym att man dokumenterar ner resultat av genomförda tester, eller om man helt enkelt får förutse att installatören lämnar ifrån sig något som fungerar.
Är det helt ny installation av el anläggning skulle jag nog vilja ha intyg på att Kontroll före idrifttagning och efter idrifttagning är gjorda, då vet man att anläggningen är säker. Det här är väl det minsta man kan begära att det är utfört:
Kontroll före idriftagning:
Kontinuitets prov.
Isolations prov.
Efter idrifttagning:
Rätt spänning i alla uttag.
Test av jordfelsbrytare, Inte bara med testknappen utan även i alla uttag.
Kontroll före idriftagning:
Kontinuitets prov.
Isolations prov.
Efter idrifttagning:
Rätt spänning i alla uttag.
Test av jordfelsbrytare, Inte bara med testknappen utan även i alla uttag.
Att testa JFB i alla uttag är knappast någon större mening och det brukar man inte göra. Test av JFB betyder att man testar att JFB fungerar och håller sig inom rätt värden. Det kan man göra från samma ställe.
Jag brukar iaf testa de uttag jag satt upp att JFB löser ut och att allt är rätt kopplat med vägguttagsprovare, Då har jag iaf min rygg fri.
Lämpligt kan vara att testa sista uttaget i slingan då vet man att jordfelsbrytaren löser vid sämsta förhållandet.
Lämpligt kan vara att testa sista uttaget i slingan då vet man att jordfelsbrytaren löser vid sämsta förhållandet.
Hoppas jag förstår dig rätt, jag kontrollerar inte heller ohm-värdena på alla uttag men skulle aldrig hoppa över sumringen till allt som är kopplat till jord.Busten skrev:
Till TS så tror jag inte man kan begära några papper i efterhand. Kontinuitets och isolationsprov ska göras men såvitt jag vet behöver man inte spara resultaten efteråt. Själv gör jag det om kunden ber om det eller om det är rena nybyggen.
Oj.Busten skrev:
Jag skulle aldrig slarva med att testa alla jordbleck med en godkänd summer. Det tar inte många minuter. Viktigt att använda rätt summer, de flesta som finns i spänningsprovare är inte godkända. Själv har jag denna:
http://www.elma-instruments.se/_se/...p/7392016000307?shop.product.id=7392016000307
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
I en installation ska isolation och kontinuitet provas.
Begär att få ett fullständigt testprotokoll. En seriös elfirma har inga problem med detta eftersom den provningen av anläggningen ingår i deras ansvar och skall dokumenteras.
Kontroll av alla uttag har förbindelse med jord är ju en självklarhet, Utnyttjat/tillgängligt utrymme på JFB mäts ju enkelt med en installationstestare, har de inte möjlighet eller instrument för att göra detta då kan man ju ifrågasätta firman.
Kontinuitetsprovningen är ju för att säkerställa så att inkommande jord verkligen har kontakt med jordtaget vid trafon och att N och PE har kontakt.
Jag tycker att man kräva av installatören att man ska få en kopia av provningsprotokollet.
Begär att få ett fullständigt testprotokoll. En seriös elfirma har inga problem med detta eftersom den provningen av anläggningen ingår i deras ansvar och skall dokumenteras.
Kontroll av alla uttag har förbindelse med jord är ju en självklarhet, Utnyttjat/tillgängligt utrymme på JFB mäts ju enkelt med en installationstestare, har de inte möjlighet eller instrument för att göra detta då kan man ju ifrågasätta firman.
Kontinuitetsprovningen är ju för att säkerställa så att inkommande jord verkligen har kontakt med jordtaget vid trafon och att N och PE har kontakt.
Jag tycker att man kräva av installatören att man ska få en kopia av provningsprotokollet.
Vi testar alltid alla uttag med en Eurotester och ett AUTO TEST.
Då testas spänning, spänningsfall, resistans mot jord, beräknad kortslutningsström osv.
Varje test tar ca 20 sekunder per uttag.
Sen testas jordfelsbrytaren i uttaget längst bort ifrån centralen så man vet att alla uttag som är närmare har bättre värden.
Alla elfirmor värda något har minst en installationstestare i sin arsenal.
Denna använder vi:
https://www.youtube.com/watch?v=ElHg7lXZkkg
Då testas spänning, spänningsfall, resistans mot jord, beräknad kortslutningsström osv.
Varje test tar ca 20 sekunder per uttag.
Sen testas jordfelsbrytaren i uttaget längst bort ifrån centralen så man vet att alla uttag som är närmare har bättre värden.
Alla elfirmor värda något har minst en installationstestare i sin arsenal.
Denna använder vi:
https://www.youtube.com/watch?v=ElHg7lXZkkg
