Hej. Som rubriken antyder, vill hitta en "bättre" timer än vår befintliga som har en tendens att krångla och kännas väldigt omodern. Borde finnas nya app-styrda eller digitala timers gissar jag. Tips?
Tack och ha en solig lördag!
Tack och ha en solig lördag!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men då lyser det hela natten! Om du inte lägger ett kopplingsur i serie.
Jag kör astrour, dessa har även inbyggt kopplingsur, ställ in vilken stad, så har den koll på solens upp/nedgång, men måste förskjutas några timmar morgon/kväll, annars tänder det direkt solen gått ned, otroligt smidig lösning.
Jag kör astrour, dessa har även inbyggt kopplingsur, ställ in vilken stad, så har den koll på solens upp/nedgång, men måste förskjutas några timmar morgon/kväll, annars tänder det direkt solen gått ned, otroligt smidig lösning.
Steinel NightMatic, har både ljusrelä och tidsfunktion dvs och är bättre än bara ur eller bara ljusrelä. Det finns även andra fabrikat med "dubbla" funktioner och dom kostar inte mer än ett astrour eller ett bra ljusrelä.
Håller med elmont, vi har en NightMatic 3000 och vi är nöjda, kostar ca 300-400kr, http://www.khs.se/Catalog/Products/ljusrela-4950/nm3000_sve_-114466.pdf?time=1459506987
https://www.bauhaus.se/skymningsrela-nm3000-vit-ip54.html?gclid=CNegosOGg9MCFRIaGAodngkB0A
Astrour kostar ca 1000-1500kr.
https://www.bauhaus.se/skymningsrela-nm3000-vit-ip54.html?gclid=CNegosOGg9MCFRIaGAodngkB0A
Astrour kostar ca 1000-1500kr.
Redigerat:
Det beror väl lite var klockan sitter nu, det kan ju vara omständigt att gå ut med ett relä.useless skrev:
Astrour är ju tämligen enkelt att sätta dit och med oändliga olika scenarion. Ex om man vill ha tänt längre på helgen.
SKymningrelä hade säkert varit bra, men vi talar om 5 armaturer. Antar att jag då behöver 5 relän?
För att det ska vara enkelt med ett astrour måste man väl ha en egen grupp för ytterbelysningen och har man det är det normalt mycket enkelt att dra in en eller två trådar till för att kunna sätta ett ljusrelä ute.
PS
Dessutom finns det trådlösa ljusrelän
PS
Dessutom finns det trådlösa ljusrelän
Redigerat:
Nej, man behöver inte ett ljusrelä per armatur det räcker med ett.
Man drar ut en 4G1,5 eller 5G1,5 kabel från gemensam kopplingspunkt till det ställe där man vill ha ljusrelät, oftast norrsidan men inte på en plats som belyses av någon belysning/den belysning som ska styras.
Du har redan en central punkt, den punkt där tidrelät sitter idag, minst jobb för dig är att byta ut tidrelät mot ett astrour.
Man drar ut en 4G1,5 eller 5G1,5 kabel från gemensam kopplingspunkt till det ställe där man vill ha ljusrelät, oftast norrsidan men inte på en plats som belyses av någon belysning/den belysning som ska styras.
Du har redan en central punkt, den punkt där tidrelät sitter idag, minst jobb för dig är att byta ut tidrelät mot ett astrour.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Tänder du idag all utebelysning med uret? Eller har du Luxgivare också? Annars konstigt att tända utebelysningen med endast timer.
Stjärnur är annars klart enklaste lösningen, finns från 499:- och uppåt..
Stjärnur är annars klart enklaste lösningen, finns från 499:- och uppåt..
Alla lamporna går på samma timer. En på carport, gäststuga och 3 på huset.
Vem säljer dessa "Astro-ur"?
Vem säljer dessa "Astro-ur"?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Billigast på Biltema, har du inte luxgivare utomhus? Annars måste detta ha funkar dåligt,