Hejsan!
Jag vill byta ett 3-fas uttag till ett vanligt 230v-uttag. Elstammarna är bytta på 90-talet av behörig elektriker och elcentralen är utrustad med jordfelsbrytare.
De offerter jag fått från elektriker känns orimligt dyra. Det borde vara en enkel sak att plombera två faser och koppla resterande fas, nolla och jord till ett vanligt vägguttag. Vad är det jag missar?
Jag mäter ca 400 v mellan faserna och 230 v mellan fas och nolla. Med tanke på installations-år och att en behörig elektriker gjort jobbet kanske man kan anta att gul/grön är jord.
Tacksam för hjälp!
//Pelle
Jag vill byta ett 3-fas uttag till ett vanligt 230v-uttag. Elstammarna är bytta på 90-talet av behörig elektriker och elcentralen är utrustad med jordfelsbrytare.
De offerter jag fått från elektriker känns orimligt dyra. Det borde vara en enkel sak att plombera två faser och koppla resterande fas, nolla och jord till ett vanligt vägguttag. Vad är det jag missar?
Jag mäter ca 400 v mellan faserna och 230 v mellan fas och nolla. Med tanke på installations-år och att en behörig elektriker gjort jobbet kanske man kan anta att gul/grön är jord.
Tacksam för hjälp!
//Pelle
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det där är enkelt, för en elektriker skulle jag säga trivialt.
Det ser ut som att det är i ett badrum/tvättstuga?!
Vi hade något liknade där det var trefas framdraget till en tvättmaskin förr. Den tvättmaskin som fanns satt fast monterad på en fas och två faser användes inte. Elektrikern drog ut de två oanvända faserna till nya uttag, ett till tvättmaskin 2 och ett till torktumlaren. Om det är till tvättstuga är det väl inte fel att ha uttag med olika faser (separata uttag) för att kunna köra olika saker samtidigt? Tvättmaskin, torktumlare, dammsugare, strykjärn etc.
Vad får du för offert som känns så dyr? Arbetet tar inte så lång tid så det kanske är framkörning etc som gör att det blir dyrt. Frågan är om du kanske har fler saker som elektrikern kan titta på när hen ändå är på plats, för att overheaden inte ska bli så tung?
Det ser ut som att det är i ett badrum/tvättstuga?!
Vi hade något liknade där det var trefas framdraget till en tvättmaskin förr. Den tvättmaskin som fanns satt fast monterad på en fas och två faser användes inte. Elektrikern drog ut de två oanvända faserna till nya uttag, ett till tvättmaskin 2 och ett till torktumlaren. Om det är till tvättstuga är det väl inte fel att ha uttag med olika faser (separata uttag) för att kunna köra olika saker samtidigt? Tvättmaskin, torktumlare, dammsugare, strykjärn etc.
Vad får du för offert som känns så dyr? Arbetet tar inte så lång tid så det kanske är framkörning etc som gör att det blir dyrt. Frågan är om du kanske har fler saker som elektrikern kan titta på när hen ändå är på plats, för att overheaden inte ska bli så tung?
Precis så tänker jag med. Offerter på upp mot 2000 kr känns lite i överkant. Uttaget ska endast användas till en tvättmaskin.
Vad ska jag tänka på om jag byter till standard-uttag på egen hand? Uttaget sitter relativt skyddat inne i en handfatskomod.
Vad ska jag tänka på om jag byter till standard-uttag på egen hand? Uttaget sitter relativt skyddat inne i en handfatskomod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Placeringen ser ju inte svår ut.
Reglerna föreskriver att du får inte ha ett uttag närmare en dusch (räknat fågelvägen till munstycket) än 120 cm, och det får inte sitta närmare en badkarskant än 60 cm. Det finns inga speciell regler när det gäller närhet till handfat. Men då gäller sunt förnuft, inte direkt bakom blandaren över handfatet.
Men här inne i skåpet ser det helt OK ut, såvida du inte har duschen i direkt anslutning till skåpet?
Hur är det med lådorna, får det plats ett uttag där utan att hindra lådan från att stängas?
Reglerna föreskriver att du får inte ha ett uttag närmare en dusch (räknat fågelvägen till munstycket) än 120 cm, och det får inte sitta närmare en badkarskant än 60 cm. Det finns inga speciell regler när det gäller närhet till handfat. Men då gäller sunt förnuft, inte direkt bakom blandaren över handfatet.
Men här inne i skåpet ser det helt OK ut, såvida du inte har duschen i direkt anslutning till skåpet?
Hur är det med lådorna, får det plats ett uttag där utan att hindra lådan från att stängas?
Det bästa är att ansluta tvättmaskinen fast. Det går utmärkt att ansluta en enfas tvättmaskin till den anslutningsdosan..
I det läget ansluter man skyddsjord och nolla färg mot färg. Anslutningskabelns bruna ledare ansluter man till godtycklig fasledare. Upplever man problem med brända huvudsäkringar, då byter man bara fas.
I det läget ansluter man skyddsjord och nolla färg mot färg. Anslutningskabelns bruna ledare ansluter man till godtycklig fasledare. Upplever man problem med brända huvudsäkringar, då byter man bara fas.
Finns inte minimiåldern 1,7 m kvar längre?hempularen skrev:Placeringen ser ju inte svår ut.
Hej!
Tack för bra synpunkter. Duschen är i andra hörnet av badrummet och gott och väl 2 meter från det planerade uttaget. Lådorna är inte speciellt djupa så det kommer inte vara något problem.
Tobbe_3: Tvättmaskinen har en vanlig jordad stickkontakt. Är det inte lite onödigt att kapa maskinsladden och ansluta de 3 ledarna direkt i det befintliga uttaget? Att istället byta uttaget känns mer allsidigt? =)
Tack för bra synpunkter. Duschen är i andra hörnet av badrummet och gott och väl 2 meter från det planerade uttaget. Lådorna är inte speciellt djupa så det kommer inte vara något problem.
Tobbe_3: Tvättmaskinen har en vanlig jordad stickkontakt. Är det inte lite onödigt att kapa maskinsladden och ansluta de 3 ledarna direkt i det befintliga uttaget? Att istället byta uttaget känns mer allsidigt? =)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Bäst ur vilken aspekt?Tobbe_3 skrev:Det bästa är att ansluta tvättmaskinen fast. Det går utmärkt att ansluta en enfas tvättmaskin till den anslutningsdosan..
Om man inte känner sig trygg med att göra en sådan anslutning själv så kanske det är bäst att ta dit en elektriker som gör om det ett vanligt uttag? Då blir det ju enklare för användaren om de vill koppla bort maskinen vid något tillfälle. Får man problem med tvättmaskinen så kanske det blir enklare med reklamation om man inte klippt kabeln?
Säkerhetsmässigt kanske det är lite bättre med en fast anslutning (jag har ingen aning), men om det innebär en större risk att någon petar i grejerna själv utan koll så kanske den totala säkerheten blir sämre?!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
det är ju tio ggr bättre att klippa bort kontakten på maskinen och ansluta i bef uttag. Det är ju så en stor del av maskinerna är inkopplade i övrigt också.
Jag tycker inte att det låter orimligt dyrt. Räknar man ihop körtid, arbetstid, material, administration m.m. så känns inte 2000kr som ett orimligt pris. Särskilt inte i ett läge där de sannolikt har mer jobb än de behöver.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Ja fast om elektrikern också har fått se bilden här, så borde det inses lätt att detta är ett jobb på 10 minuter på plats. Lägg på lite körtid administration osv. Så borde det räcka med typ 1 timme (om nu inte TS bor 5 mil in i skogen...). och 2000 för en timme är inte rimligt. Snarare 1000 kr inkl. material (uttaget).
Innan jag skickad ut offert gissade jag också på runt 1000 kr. Bor mitt i Stockholm, elektrikern såg bilder med beskrivning och jag meddelade att tidpunkten för installationen kunde göras efter eget val av elektrikern.
Var också inne på garanti-aspekten. Tvättmaskinen är ny och omfattas av utökad garanti i ytterligare 4 år. Därför tar det emot lite att kapa elsladden. Byter man till vanligt uttag kan man ju dessutom ladda rakapparaten. =)
Var också inne på garanti-aspekten. Tvättmaskinen är ny och omfattas av utökad garanti i ytterligare 4 år. Därför tar det emot lite att kapa elsladden. Byter man till vanligt uttag kan man ju dessutom ladda rakapparaten. =)
Varför?Stefan1972 skrev:
Den dag man skall byta tvättmaskin eller bara koppla loss den för service är det ju mycket mer meck faktiskt behörighetskrävande att lossa kabeln.
Eller säg att du får ett jordfel i maskinen som löser ut jfb hela tiden.
Nä, fixa fram ett vägguttag. Det är så man gör i samtliga nybyggen idag.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ja, jag betalar hellre 2000 kr en gång för att få ett uttag och så kan jag byta tvättmaskin, laga den eller vad jag vill sen istället för att behöva betala 1500 kr för att koppla in den fast och sen 1500 varje gång jag behöver koppla loss.