Hej!

Har ett litet problem. Har ett kabelskyddsrör som löper mellan elcentral och garage. Är det möjligt att ansluta sig på denna för att dra in el från trädgården till elcentral?

Möjligt? Absolut.
Lämpligt? Nej inte enligt de elektriker jag träffat. De vägrar lägga två kablar i samma rör.

javisst men det är omständligt som vanligt, tyvärr
köp en kabelbrunn, gräv ett hål över röret. (bryt strömmen)
dra in rören i kabelbrunn enligt manual för kabelbrunnen att få tätt så att vatten inte kommer in i röret,
koppla i kopplingslåda för koppling i mark, finns oftast monterings plats för kopplingslåda i brunnen.
lägg på en betäckning som passar in på tomten, alternativet är ett kopplingsskåp över mark, brukar dock inte vara så snygga, men mer driftsäkra än brunn. kan dock bli problem då man ofta behöver längre kabelskyddsrör in i skåpet, och att skava dessa i mark är inte att föredra.

lycka till.

Klart man kan dra flera kablar i samma rör. Men det finns villkor:
Alla kablar måste vara av samma isolationsklass som den högstspända kabeln
Det måste finnas plats i röret.
Om röret måste avbrytas någonstans måste alla kablar vara OK för förläggning i våt mark.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
G-83 skrev:
Möjligt? Absolut.
Lämpligt? Nej inte enligt de elektriker jag träffat. De vägrar lägga två kablar i samma rör.
Då har du träffat konstiga elektriker. :rolleyes:

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Müssli skrev:
Då har du träffat konstiga elektriker. :rolleyes:
Vad bra att man får göra det! Då har det kanske haft att göra med att det varit olika typer av kablar i samma rör som gjort att de inte velat/fått göra så. Tack för infon.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
Alla kablar måste vara av samma isolationsklass som den högstspända kabeln
Frågan är väl om ens detta är ett krav.
Blandar man FK med 230V i och andra ledare i ett rör eller kopplingsutrymme gäller detta.

Men om det är kabel det gäller så tror jag inte det finns någon sådan regel.
Jag har då lagt både starkströmskablar och svagströmskablar bredvid varandra på stege, och korsat sådana kablar med kontakt med varandra i korsningspunkten.

Är det kabel (som har dubbla lager isolering) så tror jag den räknas som tillräckligt isolerad i sig självt.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vilken kabelbrunn rekommenderas? Ska ligga vid gånguta med plattor.

Mikael_L
Men vad ska göras?
Ska man kapa kabeln som ligger där och skarva in sig på den eller ska man utnyttja röret bara halvvägs ut till garaget med en ny kabel från elcentralen i huset?

Sedan vänder det sig i min mage när TS skriver "dra in el från trädgården till elcentral" visst är det tvärtom eller är det ett vindkraftverk i trädgården, ursäkta en nörd men hjärnan snubblar varje gång jag läser.

Protte

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.