3 687 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
El i mark
javisst men det är omständligt som vanligt, tyvärr
köp en kabelbrunn, gräv ett hål över röret. (bryt strömmen)
dra in rören i kabelbrunn enligt manual för kabelbrunnen att få tätt så att vatten inte kommer in i röret,
koppla i kopplingslåda för koppling i mark, finns oftast monterings plats för kopplingslåda i brunnen.
lägg på en betäckning som passar in på tomten, alternativet är ett kopplingsskåp över mark, brukar dock inte vara så snygga, men mer driftsäkra än brunn. kan dock bli problem då man ofta behöver längre kabelskyddsrör in i skåpet, och att skava dessa i mark är inte att föredra.
lycka till.
köp en kabelbrunn, gräv ett hål över röret. (bryt strömmen)
dra in rören i kabelbrunn enligt manual för kabelbrunnen att få tätt så att vatten inte kommer in i röret,
koppla i kopplingslåda för koppling i mark, finns oftast monterings plats för kopplingslåda i brunnen.
lägg på en betäckning som passar in på tomten, alternativet är ett kopplingsskåp över mark, brukar dock inte vara så snygga, men mer driftsäkra än brunn. kan dock bli problem då man ofta behöver längre kabelskyddsrör in i skåpet, och att skava dessa i mark är inte att föredra.
lycka till.
Medlem
· Blekinge
· 12 301 inlägg
Klart man kan dra flera kablar i samma rör. Men det finns villkor:
Alla kablar måste vara av samma isolationsklass som den högstspända kabeln
Det måste finnas plats i röret.
Om röret måste avbrytas någonstans måste alla kablar vara OK för förläggning i våt mark.
Alla kablar måste vara av samma isolationsklass som den högstspända kabeln
Det måste finnas plats i röret.
Om röret måste avbrytas någonstans måste alla kablar vara OK för förläggning i våt mark.
Frågan är väl om ens detta är ett krav.Thomas_Blekinge skrev:
Blandar man FK med 230V i och andra ledare i ett rör eller kopplingsutrymme gäller detta.
Men om det är kabel det gäller så tror jag inte det finns någon sådan regel.
Jag har då lagt både starkströmskablar och svagströmskablar bredvid varandra på stege, och korsat sådana kablar med kontakt med varandra i korsningspunkten.
Är det kabel (som har dubbla lager isolering) så tror jag den räknas som tillräckligt isolerad i sig självt.
För mindre saker i villaträdgårdar och liknande är nog Upnor Trädgårdsbrunn Garden Hub 200 ganska lagom i storlek.
https://www.uponor.se/~/media/count...olutions/saljbroschyrer/uponor-garden-hub.pdf
Jag har aldrig använt den, bara sett den på grossen.
Men ärligt talat tycker jag prylen är sjukt prissatt då det egentligen bara är en bit 200mm markrör med några håli plus ett lock.
https://www.uponor.se/~/media/count...olutions/saljbroschyrer/uponor-garden-hub.pdf
Jag har aldrig använt den, bara sett den på grossen.
Men ärligt talat tycker jag prylen är sjukt prissatt då det egentligen bara är en bit 200mm markrör med några håli plus ett lock.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men vad ska göras?
Ska man kapa kabeln som ligger där och skarva in sig på den eller ska man utnyttja röret bara halvvägs ut till garaget med en ny kabel från elcentralen i huset?
Sedan vänder det sig i min mage när TS skriver "dra in el från trädgården till elcentral" visst är det tvärtom eller är det ett vindkraftverk i trädgården, ursäkta en nörd men hjärnan snubblar varje gång jag läser.
Protte
Ska man kapa kabeln som ligger där och skarva in sig på den eller ska man utnyttja röret bara halvvägs ut till garaget med en ny kabel från elcentralen i huset?
Sedan vänder det sig i min mage när TS skriver "dra in el från trädgården till elcentral" visst är det tvärtom eller är det ett vindkraftverk i trädgården, ursäkta en nörd men hjärnan snubblar varje gång jag läser.
Protte
Klicka här för att svara