3 286 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Ta bort 1/2 brytare men verkar ej va möjligt
Sida 1 av 2
Har 2st brytare i hallen, velat ta bort den ena för ha speglar där samt om möjligt koppla in Luftrenaren så kabeln går snyggt bakom.
Där är 2 Bruna och en Blå, kopplar jag samman dem så lyser det men jag kan ej använda den andrs brytaren enbart då det enda som händer är att det blinkar till vid "brytningen"
Hur funkar dragningen utav kablarna och kan jag lösa det?
Där är 2 Bruna och en Blå, kopplar jag samman dem så lyser det men jag kan ej använda den andrs brytaren enbart då det enda som händer är att det blinkar till vid "brytningen"
Hur funkar dragningen utav kablarna och kan jag lösa det?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 773 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 773 inlägg
Hur dragningen funkar är smart att ta reda på innan man prövar. Utan att strömmen är på, följ kablar och ta reda på vart de går och var de kommer från och rör inget förrän du vet vad du ska göra och varför.
Du får beskriva tydligare hur det är gjort och hur det funkar nu, gärna med bilder eller ringa en elektriker.
Du får beskriva tydligare hur det är gjort och hur det funkar nu, gärna med bilder eller ringa en elektriker.
Från den sparsamma beskrivningen antar jag att det är en trappkoppling du har.
Läs på lite om trappkoppling så ser du hur det hänger samman.
Återkom sedan med mer information så går det kanske att hjälpa dig, annars ta hjälp av en elektriker.
Läs på lite om trappkoppling så ser du hur det hänger samman.
Återkom sedan med mer information så går det kanske att hjälpa dig, annars ta hjälp av en elektriker.
Blå ledare låter ju inte så bra i en brytare. Där skall det enbart finnas nolla om det finns en strömförbrukare i dosan också. Gör som "fredrik.johansson" skrev, ta reda på vart ledningarna går och hur de är kopplade. Kanske till och med blir läge att ta bilder och skicka in till:
- https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen.html
Det låter ju som etompau skrev som att det är en trappkoppling, kan också stämma med blinket. Vid en trappkoppling så skall den ena av de två likfärgade ledarna kopplas ihop med den som har en annan färg. Den andra skall skyddas med en koppling av lämpligt slag (ex.vis en Wago). I detta läget hade jag dock valt att dra om elen. Skall inte trappkopplingen användas så skall inte ledarna ligga kvar.
- https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen.html
Det låter ju som etompau skrev som att det är en trappkoppling, kan också stämma med blinket. Vid en trappkoppling så skall den ena av de två likfärgade ledarna kopplas ihop med den som har en annan färg. Den andra skall skyddas med en koppling av lämpligt slag (ex.vis en Wago). I detta läget hade jag dock valt att dra om elen. Skall inte trappkopplingen användas så skall inte ledarna ligga kvar.
Tack för förtydligandet elmont.
Men jag vill dock än en gång trycka på att: "Skall inte trappkopplingen användas så skall inte ledarna ligga kvar." - man skall inte behöva mäta sig fram när man öppnar en dosa, man mäter bara för att verifiera att det är som det ser ut att vara. Börjar det ligga kvar oanvända trådar i rören så blir det fort rörigt...
Men jag vill dock än en gång trycka på att: "Skall inte trappkopplingen användas så skall inte ledarna ligga kvar." - man skall inte behöva mäta sig fram när man öppnar en dosa, man mäter bara för att verifiera att det är som det ser ut att vara. Börjar det ligga kvar oanvända trådar i rören så blir det fort rörigt...
Tja, först och främst beror det på hur gammal elanläggningen är. Är den från tidigt 70-tal eller äldre så är det helt i sin ordning, på den tiden var det inte något fel med blå ledare t.ex som tändtråd.pacman42 skrev:
Är det senare datum är det fel, men inte speciellt ovanligt.
Självklart kan man hitta en massa undantag. Poängen jag ville få fram är att man skall åtgärda anläggningen när man jobbar i den. I detta fallet var det ingen utanpåliggande ledare i alla fall då det var två bruna ledare.
Med tanke på all skit jag sett så är ändå rekommendationen att man skall "göra om och göra rätt" varje gång man går in och modifierar en anläggning, inte allt, men den del man modifierar. Sedan går det inte alltid att göra det bra, men det är en annan (mer komplicerad) fråga.
Med tanke på all skit jag sett så är ändå rekommendationen att man skall "göra om och göra rätt" varje gång man går in och modifierar en anläggning, inte allt, men den del man modifierar. Sedan går det inte alltid att göra det bra, men det är en annan (mer komplicerad) fråga.
Jag håller inte med.
Är jag i en gammal anläggning med vit nolla, svart fas och blåa och gula tändtrådar , exempelvis, så tycker jag det blir bra mycket mer förvirrande för någon i framtiden om jag plötsligt i en liten del mitt i elanläggningen plötsligt har nya färger.
Som exempel hade jag för några månader sedan ett litet jobb, jag skulle komplettera med ett extra eluttag och det passade väldigt bra att utgå ifrån en apparatdosa, bakom en strömbrytare.
Ner till strömbrytaren gick det vit fas och blå tändtråd. Och nu skulle ju jag även få ner en nolla till denna dosa.
Tycker du det hade passat bra med blå nolla hit?
Jag håller med dig, det är en smått komplicerad fråga, ibland i alla fall.
Men med detta i bagaget så blir jag själv sällan speciellt förvånad över att hitta alla möjliga roliga färger. Och är inte alltid så snar att tänka att det ska bytas ut, eller att jag måste följa dagens färgstandard, när jag grejer i gamla saker.
Är jag i en gammal anläggning med vit nolla, svart fas och blåa och gula tändtrådar , exempelvis, så tycker jag det blir bra mycket mer förvirrande för någon i framtiden om jag plötsligt i en liten del mitt i elanläggningen plötsligt har nya färger.
Som exempel hade jag för några månader sedan ett litet jobb, jag skulle komplettera med ett extra eluttag och det passade väldigt bra att utgå ifrån en apparatdosa, bakom en strömbrytare.
Ner till strömbrytaren gick det vit fas och blå tändtråd. Och nu skulle ju jag även få ner en nolla till denna dosa.
Tycker du det hade passat bra med blå nolla hit?
Jag håller med dig, det är en smått komplicerad fråga, ibland i alla fall.
Men med detta i bagaget så blir jag själv sällan speciellt förvånad över att hitta alla möjliga roliga färger. Och är inte alltid så snar att tänka att det ska bytas ut, eller att jag måste följa dagens färgstandard, när jag grejer i gamla saker.
Redigerat:
Jag brukar också följa husets färger om jag ska komplettera med något extra uttag eller brytare. Ibland är det dock svårt att välja när det är dags att "gå över" till dagens färger, det beror ju på omfattningen av jobbet.

I vissa lägen kan det vara bra att låta en mellantråd ligga kvar. Då är det enkelt att återställa om man vill byta tillbaka. Om man inte förstår vad den isolerade tråden är för något ska man kanske inte greja med elen utan att ta hjälp.
Det är ingen regel, det är en rekommendation från pacman42.daddydj skrev:
I vissa lägen kan det vara bra att låta en mellantråd ligga kvar. Då är det enkelt att återställa om man vill byta tillbaka. Om man inte förstår vad den isolerade tråden är för något ska man kanske inte greja med elen utan att ta hjälp.
Om det ligger en mellantråd kvar så må det vara hänt, men jag har flera gånger öppnat dosor med flera oanslutna trådar i. Kommer man till en sådan anläggning så får man börja leta dosor för att kunna mäta upp och det brukar inte alltid uppskattas när man skall öppna de övertapetserade dosorna. Ibland är de lätta att hitta då man ser doslocket under, men ofta får man knacka sig fram eller använda dragwire för att hitta dem. När det sedan ligger träpanel över så blir man ju rätt less...
Som sagt var, det var en rekommendation, det blir lättare nästa gång och gången därefter och inte minst gången efter den...
Och som jag också skrev, jag väljer att renovera en del av anläggningen när jag ger mig på den och då är det rimligt att ha rätt färger där. Det skulle inte falla mig in att blanda in nya färger i befintliga dosor.
Som sagt var, det var en rekommendation, det blir lättare nästa gång och gången därefter och inte minst gången efter den...
Och som jag också skrev, jag väljer att renovera en del av anläggningen när jag ger mig på den och då är det rimligt att ha rätt färger där. Det skulle inte falla mig in att blanda in nya färger i befintliga dosor.
Tackar för svaren, blev en del skriver här menas jag vart borta 😄
Gör inget jag ej känner mig säker med, men tack för omtanke. Bara väldigt senil....
Innan jag läste svaren därefter så googlade jag på Trappkoppling och det stämde, 1 Brun, 1 Blå.
Gammal byggnad, lägenhet dock så lär inte dra om något här.
Ska förutom detta koppla in Luftrenaren med då där ska vara speglar framför.
Föredrar att inte se alla kablar 😇
Gör inget jag ej känner mig säker med, men tack för omtanke. Bara väldigt senil....
Innan jag läste svaren därefter så googlade jag på Trappkoppling och det stämde, 1 Brun, 1 Blå.
Gammal byggnad, lägenhet dock så lär inte dra om något här.
Ska förutom detta koppla in Luftrenaren med då där ska vara speglar framför.
Föredrar att inte se alla kablar 😇