Hej

Säkringen går hela tiden till alla uttagen i mitt kök.
Jag har mätt med en multimeter i summerläge och den piper till när jag mäter mellan nollan och jord.
Får inget utslag alls mellan ledare och jord, ledare och nolla.
Kan jag anta att kortslutningen finns mellan nolla och jord nånstans?

Tacksam för hjälp

.

Mvh

Rickard

Redigerat:
tommib
Du får nog vara lite mer specifik.

När går säkringen? Så fort du sätter i den/slår upp den eller efter en stund? Är det säkringen som löser ut eller är det en jordfelsbrytare? Uppstod felet i samband med en vattenläcka? Har man ändrat något i eldragningen?

Att det piper när du mäter i summerläge (kontinuitetsmätning) mellan jord och nolla är helt normalt (om du har jordfelsbrytare i läge till). Om jordfelsbrytaren är av ska det inte vara någon kontakt. Om du inte har någon jordfelsbrytare alls bör du skaffa en. Om det är JFB som löser direkt när man slår på strömmen skulle det kunna förklaras av kortslutning mellan nolla och jord, men det kommer i så fall hända oavsett säkringarna till köket.

Fas/nolla och Fas/jord ska inte ha kontakt med varandra, det är riktigt.

Jag hoppas att du gör dessa mätningar med huvudsäkringarna ur.

Så för att svara på din fråga, nej, du kan inte anta att det finns en kortslutning mellan nolla och jord bara på grund av det du mätt. Du måste beskriva mer i detalj hur du gjort och vad förutsättningarna är.

Bilder på elcentralen är bra, samt en noggrann redogörelse för exakt när säkringen går (och att det är just säkringen och inte JFB).

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Hej och tack för ditt svar.
Givetvis mäter jag utan säkringen tillkopplad.
Allt det här uppstod i samband med vattenläckan.
Säkringen går ej direkt det tar allt ifrån fem minuter upp till en halvtimme innan den går och det finns inga förbrukare anslutna på kretsen.
Hur vet man om det finns en JFB? Har lagt till en bild på säkringspanelen med de 2 säkringar som utlöser, den vänstra är till spisen och den högra till uttagen.
En säkringspanel med etiketter och två säkringar markerade med blå cirklar, den ena för spis och den andra för uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En säkringspanel med etiketter och två säkringar markerade med blå cirklar, den ena för spis och den andra för uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall tilläggas att när jag tog loss huvudbrytaren till spisen och lyssnade nära VP röret kan jag höra ett fräsande ljud nere i röret när man slår till säkringen. Jag blåste med trycklyft ner i VP röret och då kom det upp vatten i elskåpet där VP röret mynnar ut.
Funderar nu på att dra nya kablar om det går och på uttagen sitter det 2.5 kvadratare och till spisen 4 kvadratare styva som fan. Hade hoppats på att vattnet skulle avdunsta men det har inte blivit bättre på 4 veckor. Undrar just om isolerad installationskabel är känsliga för vatten med ?

tommib
När du pratar om huvudbrytaren till spisen, vad menar du då?

Det här ser inte ut som en normal lägenhetsinstallation, snarare ett storkök eller liknande. Det ser inte ens ut som en installation i Sverige.

Om det är så att du hör ett fräsande ljud och får ut vatten ur röret när du blåser med tryckluft är det nog läge att göra om installationen. Detta är ett synnerligen olämpligt hempul och det måste redas ut exakt i vilken omfattning elinstallationen skadats i samband med vattenläckan.

Lattjo elcentral.

Sitter den där i en svensk lgh/villa som är byggd enl svensk standard?

• Gilla
petersv
  • Laddar…
I vilken del av världen är vi? Fd öststaterna?
Knappast gjort av en elinstallatör skolad i Sverige.

Ser inte ut att vara en svensk elcentral, engelsk text på varningsettiketten/sektionsbenämningar och jag tror det är felspänningsbrytare istället för jordfelsbrytare det sitter lite här och var. Hoppas inte den sitter i sverige....

Med faser röd-gul-blå verkar den komma någonstans från inom UK eller gamla imperiet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.