Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
I sommarstugan var mycket inkopplat via samma uttag, och när brödrosten trycktes ner gick säkringen. Vid kontroll av elcentralen visade det sig dock att säkringen (säkring 2) inte hade gått, även om händelsen och effekten först tydde på detta. Jag kunde konstatera att även belysning för tvättrum med mera (säkring 3) var strömlös trots hel säkring. Vilket kan felet vara?
Jag har utan att få någon effekt provat med flera olika säkringar, och även tryckt fast en säkring för att försöka säkerställa att den får kontakt. Vid ett tillfälle när jag skruvade dit en säkring blixtrade det till.
Huvudströmbrytaren på elcentralen verkar sedan tidigare ha någon form av glapp. För att kylskåpet ska få ström när man slår på behöver man trycka lite extra inåt-uppåt, sedan är det inget problem. Jag har provat att manövrera med detta, men inte fått någon ström till de uttag som nu är strömlösa.
Elanläggningen är från cirka 1980.
Hälsningar
Lars K
Jag har utan att få någon effekt provat med flera olika säkringar, och även tryckt fast en säkring för att försöka säkerställa att den får kontakt. Vid ett tillfälle när jag skruvade dit en säkring blixtrade det till.
Huvudströmbrytaren på elcentralen verkar sedan tidigare ha någon form av glapp. För att kylskåpet ska få ström när man slår på behöver man trycka lite extra inåt-uppåt, sedan är det inget problem. Jag har provat att manövrera med detta, men inte fått någon ström till de uttag som nu är strömlösa.
Elanläggningen är från cirka 1980.
Hälsningar
Lars K
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
En huvudsäkring har gått, de sitter före elmätaren, ofta i närheten av mätaren.
Den glappande huvudbrytaren måste du få åtgärdad snarast, det är stor risk för brand om du har glapp i huvudbrytaren.
Den glappande huvudbrytaren måste du få åtgärdad snarast, det är stor risk för brand om du har glapp i huvudbrytaren.
Det verkar vara en huvudsäkring som gått för dig, då alla förbrukare på samma rad är strömlösa. Så kolla inkommande säkringar om dom tre är hela. I värsta fall kan din huvudbrytare gett upp.
MvH
Såg att hempularen var ett par minuter snabbare.......
MvH
Såg att hempularen var ett par minuter snabbare.......
Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Tack för info! Vad är det för prisbild för byte av huvudbrytare?
Vi har en äldre stuga med elskåp som sitter på närmaste elstolpe utanför. Där finns hela huvudsäkringar, mätare och det som ser ut som två huvudbrytare.
Då det finns två huvudbrytare i det skåpet har jag trott att även den nu aktuella mindre stugan (runt 20 meter bort) ligger under detta skåp. Verkar det sannolikt? (Tyvärr är jag cirka 50 mil bort och kan inte kontrollera om den mindre stugan har ett separat elskåp.)
Vi har en äldre stuga med elskåp som sitter på närmaste elstolpe utanför. Där finns hela huvudsäkringar, mätare och det som ser ut som två huvudbrytare.
Då det finns två huvudbrytare i det skåpet har jag trott att även den nu aktuella mindre stugan (runt 20 meter bort) ligger under detta skåp. Verkar det sannolikt? (Tyvärr är jag cirka 50 mil bort och kan inte kontrollera om den mindre stugan har ett separat elskåp.)
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Du skriver att där finns "hela huvudsäkringar", hur vet du att de är hela?
Den lilla "pluppen" på säkringen skall ju flyga iväg när proppen löser ut, men det är inte alltid den gör det.
Nu iom. att du har problem med huvudbrytaren, så skulle man kunna tänka sig den också som felkälla. Men den fas du haft problem med om jag fattar rätt, med kylskåpet. Är rad 2 i centralen, den som strular nu är rad 1. Så i så fall skulle huvudbrytaren vara dålig på mer än en fas. Iofs. inte omöjligt, men iom. att du hade en överbelastning, så är en säkring det mest sannolika, och då en huvudsäkring.
Den lilla "pluppen" på säkringen skall ju flyga iväg när proppen löser ut, men det är inte alltid den gör det.
Nu iom. att du har problem med huvudbrytaren, så skulle man kunna tänka sig den också som felkälla. Men den fas du haft problem med om jag fattar rätt, med kylskåpet. Är rad 2 i centralen, den som strular nu är rad 1. Så i så fall skulle huvudbrytaren vara dålig på mer än en fas. Iofs. inte omöjligt, men iom. att du hade en överbelastning, så är en säkring det mest sannolika, och då en huvudsäkring.
Den huvudbrytaren kan vara lite svårt att få tag på.
Det enklaste är att ta bort den och komplettera med en norm kapsling som innehåller en huvudbrytare och en jordfelsbrytare.
Det är lika bra komplettera anläggningen med jordfelsbrytare när man ändå grejar med elcentralen.
Det enklaste är att ta bort den och komplettera med en norm kapsling som innehåller en huvudbrytare och en jordfelsbrytare.
Det är lika bra komplettera anläggningen med jordfelsbrytare när man ändå grejar med elcentralen.
Medlem
· Stockholm
· 40 inlägg
Hempularen: Ok, jag får kontrollera huvudsäkringarna närmare.
Klicka här för att svara
