5 261 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Arbetstid uppskattning för elektriker?
Jag tror att till viss del är det en följd av tex kommunala upphandlingar av löpande servicejobb, där var det från början endast timpriset som var intressant, ev materialpåslag brydde dom sig inte om. Det fick till följd att man dumpade timpriserna och tog rejält betalt för "det andra". Eftersom man inte vill ha olika debiteringssystem beroende på kund så använde (använder) samma system till alla.
Tyvärr så finns det oseriösa aktörer på marknaden.Att betala ett påslag på materielhanteringen eller betala för den tid som det tar för installationsfirman att inhandla detta är helt ok.Men det ska vara rimligt. Ett påslag på 10% på nettopriset tycker jag är ok men handlar det om större summor på dyrare mtrl som tex värmepumpar och dylikt så är det bättre att lägga det på timdebitering.
Det viktigaste som installatör är att få kundens förtroende och att de känner att detta är en firma som de kan lita på.
Att timpriset är högt är bara att gilla, det är ju en kompetens och ett ansvar man tar betalt för. Är installationen långt under det vanliga timpriset så ska man dra öronen åt sig.
Jobbar som elutbildare och har som käpphäst till mina elever att de ska vara ärliga mot sina kunder och vara transparenta i sin fakturering, Det tjänar de mest på
Det viktigaste som installatör är att få kundens förtroende och att de känner att detta är en firma som de kan lita på.
Att timpriset är högt är bara att gilla, det är ju en kompetens och ett ansvar man tar betalt för. Är installationen långt under det vanliga timpriset så ska man dra öronen åt sig.
Jobbar som elutbildare och har som käpphäst till mina elever att de ska vara ärliga mot sina kunder och vara transparenta i sin fakturering, Det tjänar de mest på
Tack för inputEyEr0n skrev:
För att betala ett fast pris motsvarande 120-timmar kommer inte hända.
Klicka här för att svara