Glatt överraskad att de "bara" är 350 % påslag... något är helt galet i el branchen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hur har det egentligen blivit så här? Att timpengen inte är ok enbart att jobba för, utan man måste ha en bonus för orimligt påslag på produkter annars tar man inte ett jobb.

Jag tror att till viss del är det en följd av tex kommunala upphandlingar av löpande servicejobb, där var det från början endast timpriset som var intressant, ev materialpåslag brydde dom sig inte om. Det fick till följd att man dumpade timpriserna och tog rejält betalt för "det andra". Eftersom man inte vill ha olika debiteringssystem beroende på kund så använde (använder) samma system till alla.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tyvärr så finns det oseriösa aktörer på marknaden.Att betala ett påslag på materielhanteringen eller betala för den tid som det tar för installationsfirman att inhandla detta är helt ok.Men det ska vara rimligt. Ett påslag på 10% på nettopriset tycker jag är ok men handlar det om större summor på dyrare mtrl som tex värmepumpar och dylikt så är det bättre att lägga det på timdebitering.
Det viktigaste som installatör är att få kundens förtroende och att de känner att detta är en firma som de kan lita på.
Att timpriset är högt är bara att gilla, det är ju en kompetens och ett ansvar man tar betalt för. Är installationen långt under det vanliga timpriset så ska man dra öronen åt sig.
Jobbar som elutbildare och har som käpphäst till mina elever att de ska vara ärliga mot sina kunder och vara transparenta i sin fakturering, Det tjänar de mest på

• Gilla
KumlaEkeby och 1 till
  • Laddar…
40 tim skulle jag med säga är ett rimligt antagande.

Så ca 22 000 i arbetskostnad om det är normalt timpris.
Tillkommer säkerligen en skön avgift för bil med.

• Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
40 tim skulle jag med säga är ett rimligt antagande.

Så ca 22 000 i arbetskostnad om det är normalt timpris.
Tillkommer säkerligen en skön avgift för bil med.
Tack för input :). Nu ska jag bara försöka hitta en elektriker som kan tänka sig göra det.
För att betala ett fast pris motsvarande 120-timmar kommer inte hända.

A
Räkna med att få betala 32-34 tusen för arbetstiden och 1500 för servicebil.

Emil_K skrev:
Räkna med att få betala 32-34 tusen för arbetstiden och 1500 för servicebil.
Ok så du räknar med att det tar ca 60-70 arbetstimmar?

A
Jag räknade på 7 dagars arbete 600:- per timme, vilket är minimum vad jag skulle ta för att utföra ett jobb i den storleksordningen utan att kunna sälja material.

• Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.