Byggahus.se

Koppla in Eltako Dosdimmer (Tydliga bilder)

1. K
    Medlem · 8 inlägg

korrekorre

Medlem
    Hej,

Jag är helt grön på el och ska koppla in en dosdimmer. Det gäller en lägenhet som är helt nybyggd om det spelar någon roll. Den 1-poliga strömbrytaren har redan fått sig en fjäder men nu ska kablarna kopplas rätt också.

Modellen som jag försöker koppla in är en Eltako dosdimmer EUD61NPN-UC.
    https://www.elbutik.se/product.html/eltako-dosdimmer-uni--led

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8955114618910.jpg

Såhär ser det ut i lägenheten och är kopplat till brytaren idag.
    lgh.jpg

Instruktionerna jag kikar på är följande
    Screen Shot 2017-07-19 at 21.50.07.png

Mina funderingar är följande:
    1. Är det grå eller svart i min brytare som motsvarar den orangea i instruktionen?
    2. Ska jag använda dem blå (som inte används idag hos mig) likt instruktionen?
    3. Är det brun hos mig som motsvarar svart i instruktionen?

Stort tack på förhand!
    Mvh

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 915 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Hej och välkommen till forumet!

Till att börja med kan det vara bra att påpeka att detta är ett behörighetskrävande arbete som du inte får göra själv. Nu var det sagt.

1. Du kan inte säga att varken grå eller svart motsvarar orange. Du har en trappkopplare med trådar på båda utgångarna. Då har du sannolikt en trappkoppling (eller ett fel). Således kan du inte applicera den instruktionen som du har presenterat.

2. Du ska koppla en neutralledare till dimmern, på terminalen N. Om de blå är neutralledare kan jag inte säga (extremt sannolikt, men det måste verifieras).

3. Troligen, men det måste verifieras

Denna dimmer är också lite pillig att installera då man måste skala trådarna precis lagom lånt. Du kommer ha problem med att få in den i dosan på bilden, om det nu är där den ska in.

Om du ska hempula måste du förstå vad det är du avser göra, inte bara följa en instruktion som inte ens är tillämplig i ditt fall. Du måste ta reda på mer om koppligen och veta, med säkerhet, vilken ledare som är vad. Därefter kan man börja prata om att koppla in dimmern.

Hur ser det ut runt omkring? Vilka ledare finns i lampdosan? Hur många strömbrytare styr samma lampa? Hur många lampor finns det som styrs av brytarna?

3. K
    Medlem · 8 inlägg

korrekorre

Medlem
    Hej och tack för att du tar dig tid att svara tommib. Mycket uppskattat!

Här kommer lite kompletterande uppgifter samt en illustration på hur det är kopplat idag.

Detta är i hallen hos oss och det är ett uttag för lampa i taket som ska styras.
    Det sitter 2 st 1-poliga brytare i varje ände av rummet och 2 st lamputtag i taket.
    Dock är bara en lampa inkopplad, i #1 av dessa uttag i taket (se bild).
    Man kan styra dessa uttag i taket med båda brytarna, dvs tända på brytare #1 och släcka på #2 idag.

Kablarna som kommer in i dosa #1 är följande:
    2st bruna (båda går in i L på brytare)
    2st blå (används inte)
    2st grön/gul (används inte)
    1st svart (går in i brytare, se bild i inlägg 1)
    1st grå (går in i brytare, se bild i inlägg 1)

Kablarna i dosa #2:
    1st vit (går in i L på brytare)

1st brun (går direkt till uttag)
    1st blå (går direkt till uttag)
    1st grön/gul (går direkt till uttag)

Så här ser det ut idag:
    Illustration.jpg

Mvh Kristoffer

Redigerat 20 jul 2017 07:41
  4. A
    Medlem · 872 inlägg
    Svårt att svara på utan att se resten av installationen.

Men jag kan väl gissa på att denna sidan av trappkopplingen har fast fas (brun) och två mellanntrådar (svart, grå) som går vidare till nästa brytare och där har du en tändtråd upp till lamputtagen.

Det är i så fall enklare att sätta dosdimmern bakom andra brytaren och använda någon av mellantrådarna för att länka ihop brytarna som alltså båda behöver ha fjäder...

Redigerat 20 jul 2017 07:30
  5. K
    Medlem · 8 inlägg

korrekorre

Medlem
    Hej Andreas! Jag har kompletterat bilden och beskrivning i mitt förra inlägg så det är helt komplett nu. Får du en tydligare bild av hur det funkar då? Att dom båda behöver fjäder är jag med på.

För att svara på frågan:

Kablarna i dosa #2:
    1st vit (går in i L på brytare)

1st brun (går direkt till uttag)
    1st blå (går direkt till uttag)
    1st grön/gul (går direkt till uttag)

6. leby
    Medlem · Stockholm · 1 957 inlägg

leby

Medlem
    Om du tittar i den dosa som lampan du vill dimmer sitter, har den då en vit, blå och en gulgrön?

• Laddar…
  7. A
    Medlem · 872 inlägg
    Det verkar stämma med mina antaganden.

Dosa1:
    Spara brun och svart som de är och koppla bort den gråa, den behövs inte och bör isoleras i dosan, toppklämma alternativt flytta den till en av x-plintarna på brytaren. Komplettera med en fjäder.

Dosa2:
    Gör samma sak med den gråa i den här dosan.
    Den vita som är din tändtråd ska bort från brytaren och istället till dosdimmern (lampsymbolen)

Dosdimmern behöver fast fas och nolla, detta får du ta från de trådar (brun, blå) som går genom dosan. Du kan behöva byta dessa toppklämmorna om det inte får plats en tråd till i varje.

Alltså två korta kabelstumpar brun/blå från de genomgående trådarna till dosdimmern, brun -L, blå -N).

Sedan behövs ytterligare en kort tråd (brun) från plint L (finns 2st) på dosdimmern till L på brytaren, där den vita satt tidigare.

Och ytterligare en kort tråd (blå) från N plinten (finns 2st) på dosdimmern till a2 på densamma.

Nu har du kvar en brun och svart på brytaren, kontrollera att den svarta sitter på samma position som brytare 1 (NO)

Du behöver nu en ny tråd (svart) från samma anslutning på brytaren till a1 på dosdimmern.

Komplettera med fjäder

• Laddar…
  8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 477 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Vad du har för färger på dina sladdar är av sekundärt intresse. Du måste ta reda på vad varje ledare har för funktion. Det går att göra antaganden, ganska säkra sådana som Andreas gjort, men du får inte koppla in något på antaganden, du måste veta. Du behöver titta i takdosorna också, ev rycka i ledarna för att se var det tar vägen, rita upp ett kopplingsschema på hur det ser ut och omsätta det till vad du vill uppnå. Du själv måste förstå och vara säker på hur det ska kopplas.

9. K
    Medlem · 8 inlägg

korrekorre

Medlem

Tack för hjälpen. Nu är allt på plats och fungerar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.