Hur brukar/ska säkringar delas upp till olika områden? är det typ en säkring per rum, eller är det mer uppdelat än så?

I mitt garage har jag 3 olika säkringar, två får olika uttag och en för både takbelysning och uttag. Brukar uttag och takbelysning vara på samma säkring?

L
Normalt är att det sätts en säkring till vägguttag och belysning tillsammans i ett eller par rum , men 1 säkring till T.e.x. disk ,vk köksbänk , kyl/frys vk med belastning som i garage o.s.v.
en 10Amp = 2200W

Kollade just upp och tydligen så är alla utomhus uttag samt belysningen i mitt garage sammankopplade, antar att det är rätt vanligt då.

Det finns olika skolor hur säkringarna ska fördelas.
Om fastigheten är modulbyggd så är det oftast en/två säkringar till varje rum.
Vi har en säkring till belysning i flera rum samt ett uttag i något av rummen, vi har en annan säkring till uttag i ovan nämnda rum samt belysning i rummen under, osv.

Schema över elsystem med numrerade säkringar och deras kopplingar till olika delar av en fastighet, inklusive amperestorlek och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Av någon anledning har "säkringarna" hamnat för långt upp, öppnat excelarket i telefon.)

Schematisk bild av säkringsfördelning i hem med anslutningar för rum och elektriska enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär är det "fysiskt" draget, förgreningarna är gjorda i "dosan" ovanför.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
I en villa brukar man först tilldela alla fasta storförbrukare ( hög effekt) en egen säkring eller grupp av säkringar. Det gäller t.ex. spis, tvättmaskin , diskmaskin, varmvattenberedare.
Till kök drar man gärna två-tre grupper på varsin fas för vägguttag och belysning, detta för att klara belastningstoppar orsakade av expressomaskin, vattenkokare och mikrovågsugn.

Till sovrum och andra mindre rum drar man en grupp som kan delas mellan 2 rum.
Till vardagsrum är det lämpligt med två grupper.

Hur eldragningen och delningen utförs beror på planlösning m.m.

Är det ROT eller nybyggnad, påverkar det också upplägg. Vid rot gäller det att få till en bra installation utan stora ingrepp i väggar eller fula utanpåliggande installationer. I vissa fall kan trefas grupper som splittas till 3 enfasgrupper vara en smart lösning vid ROT.

Redigerat:
Tack för bra information!

Finns det inte en tumregel om max 10 uttag/lampor per grupp?

Funderar lite själv därikring eftersom jag planerar ombyggnad av köket med en "kökstarm". Det är alltid dåligt med uttag på köksbänken så jag planerar 10 uttag. Några blir väl för sånt som står uppställt jämnt som brödrost, medan andra är mer tänkt för tillfälliga förbrukare som stavmixer. Att det ska vara en egen grupp för "kökstarmen" är givet, men ska man t.o.m propsa på att få det uppdelat på två grupper?

2 grupper är en bra idé!
Plötsligt står du där med en vattenkokare och fritös samtidigt. På köksbänkar kan man nästan inte få för många grupper;)

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.