6 305 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Flera trefas på samma gruppsäkring?
Det är en lång historia, men när pannan krånglade mitt i vintern lät jag sätta upp ett trefasuttag för att kunna köra en värmefläkt. Den behövdes aldrig, men nu sitter den där. Jag skulle kunna ta bort den, men det känns onödigt, jag ger mig fan på att gör jag det så behövs den veckan efter. Nu vill jag helt enkelt få lite bättre nytta av den gruppen genom att få upp ett par trefasuttag till garaget och tvättstugan på samma. Ursäkta att jag varit otydlig.Bo.Siltberg skrev:
Du får inte ha 3 fas uttag och samtidigt spjälka upp gruppen på 1 fas antingen det eller andra
till garaget finns inget som hindrar , ska du ha flera 1 fas där så är det byggcentral som gäller
inte helt riktigt men håller sig inom reglerna
till garaget finns inget som hindrar , ska du ha flera 1 fas där så är det byggcentral som gäller
inte helt riktigt men håller sig inom reglerna
Liteavvarje du får läsa #1 där framgår vad Qvanten har och vill göra, finns alltså inget som hindrar att han både delar upp gruppen till fler trefasuttag (helt opreblematiskt givetvis). Inte heller finns det hinder för att sätta kombiuttag som nämnts eller till och med ta ut enfasuttag till VVB mm. (Och där är det minst lika bra att direkt välja rent enfasuttag om det är vad som krävs istället för kombi av någon överdriven nit att följa en regel som inte finns.)
Har inte sagt ett ljud om att det inte går att koppla in flera 3 fas-uttag däremot sagt att han får inte installera 3-fas-uttag och ansluta 1 fas -uttag samtidigt genom vidarekoppling , sedan att det finns ett kombiuttag på en del 3 -fasuttag är helt riktigt , då är det 16 amp på det uttaget och sverige fär inte ett vanligt 1 -fasuttag säkras 16 amp men i norge går det bra för dom har 2,5 kabelGK100 skrev:
Liteavvarje du får läsa #1 där framgår vad Qvanten har och vill göra, finns alltså inget som hindrar att han både delar upp gruppen till fler trefasuttag (helt opreblematiskt givetvis). Inte heller finns det hinder för att sätta kombiuttag som nämnts eller till och med ta ut enfasuttag till VVB mm. (Och där är det minst lika bra att direkt välja rent enfasuttag om det är vad som krävs istället för kombi av någon överdriven nit att följa en regel som inte finns.)
Är uttaget i fråga avsett för (dvs märkdata) 16 A är det inget som hindrar och det har väldigt lite med om man befinner sig i SE eller inte att göra. Lika så med arean på ledaren det avgörs som tur är av universellt användbara fysikaliska lagar som sen tagit teknisk/praktisk form och utmynnat i tumregeln du nämner dvs 16 A -> 2.5 mm2 men även där kan man under rätt förhållanden komma undan med tex 1.5 mm2. Allt detta är i nästan varje rimlig detalj genomgått på forumets avdelning El bara att söka.
Ja, du är ny här så jag kan passa på att säga välkommen också. Och begränsa dig inte av att mycket av den vardagliga elinstallationstekniken är väl genomtröskad här, vi repeterar, lär oss mer och finner nya infallsvinklar.
Ja, du är ny här så jag kan passa på att säga välkommen också. Och begränsa dig inte av att mycket av den vardagliga elinstallationstekniken är väl genomtröskad här, vi repeterar, lär oss mer och finner nya infallsvinklar.
Tac
javisst nya rön nya regler från berörda gubbar som ska styra oss elektriker i våra installationer enligt blå boken , inget ont i det , vissa saker i den är lite överkurs i mitt tycke det vet jag , men det som jag framfört är bara att det inte får finnas 1 fas
2 fas och 3 fas objekt på samma gruppledning , sen att det finns 3 fas uttag med 1 fas uttag är jag väl medveten om , och kan användas som 1 fas , men inte till att konstant inkoppla 1 fas eller absolut inte 2 fas med omkoppling i uttaget , nu vet jag inte om TS har JFB och det har inte framkommit i text , förmodar att det finns , som är ett måste vid användande av 1 fas uttag i
3 fas uttaget , väl mött på forumet
Tackar för det välkomnandetGK100 skrev:
Är uttaget i fråga avsett för (dvs märkdata) 16 A är det inget som hindrar och det har väldigt lite med om man befinner sig i SE eller inte att göra. Lika så med arean på ledaren det avgörs som tur är av universellt användbara fysikaliska lagar som sen tagit teknisk/praktisk form och utmynnat i tumregeln du nämner dvs 16 A -> 2.5 mm2 men även där kan man under rätt förhållanden komma undan med tex 1.5 mm2. Allt detta är i nästan varje rimlig detalj genomgått på forumets avdelning El bara att söka.
Ja, du är ny här så jag kan passa på att säga välkommen också. Och begränsa dig inte av att mycket av den vardagliga elinstallationstekniken är väl genomtröskad här, vi repeterar, lär oss mer och finner nya infallsvinklar.![]()
2 fas och 3 fas objekt på samma gruppledning , sen att det finns 3 fas uttag med 1 fas uttag är jag väl medveten om , och kan användas som 1 fas , men inte till att konstant inkoppla 1 fas eller absolut inte 2 fas med omkoppling i uttaget , nu vet jag inte om TS har JFB och det har inte framkommit i text , förmodar att det finns , som är ett måste vid användande av 1 fas uttag i
3 fas uttaget , väl mött på forumet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Du har helt rätt i att man inte bör blanda enfas och flerfasförbrukare på samma gruppledning, inte heller blanda "småförbrukare" och större förbrukare, och inte heller blanda allsköns grejer man har i huset på samma grupp. Varje grupp bör ha sitt eget syfte, t.ex a) VVB, b) belysning & uttag, c) CEE-uttag, d) spis. Det handlar mest om ordning och reda och en gruppförteckning som ser sund ut.
Några direkt förbud får du dock leta efter. Det närmaste man kan komma är den gamla gula boken som skrev i ELSÄK-FS 1994:4, § 20 k
Ljusarmatur och andra tvåpoliga bruksföremål skall i regel anslutas till tvåledargruppledning.
Detta var på den tiden belysningen bestod av glödljus vilka är känsliga för spänningsfall.
Sedan finns säkerhetsmässiga spörsmål kring blandning av enfas och flerfasförbrukare. Det är inte 100% tydligt om det är godkänt idag, så det kan komma krav i framtiden på trepolig säkring och JFB. TS har båda, se #1.
Några direkt förbud får du dock leta efter. Det närmaste man kan komma är den gamla gula boken som skrev i ELSÄK-FS 1994:4, § 20 k
Ljusarmatur och andra tvåpoliga bruksföremål skall i regel anslutas till tvåledargruppledning.
Detta var på den tiden belysningen bestod av glödljus vilka är känsliga för spänningsfall.
Sedan finns säkerhetsmässiga spörsmål kring blandning av enfas och flerfasförbrukare. Det är inte 100% tydligt om det är godkänt idag, så det kan komma krav i framtiden på trepolig säkring och JFB. TS har båda, se #1.
Klicka här för att svara