Har hittat en brunn i skogen som jag skulle vilja koppla in till husets vattensystem. Brunnen är ca 300 meter ifrån huset om man tänker sig hur kabeln skulle kunna gå. Där går sen tidigare PEM-slang (ca 40 mm diam.) och trefaskabel (uppskattar den till 4x4mm2) nergrävd till platsen.
Den vänstra ringen på bilden (med lilla nedstigningshålet) är var slang och kabel kommer in. Ringen är ganska grund, ca 1 meter och har fast botten. Av kopplingarna där nere att döma har man haft en JET-pump där en gång i tiden. Där är ca 10-15 cm vatten på botten och min bedömning är att det är omöjligt att dränera bort det, man får helt enkelt leva med det.
Den högra ringen är själva vattenbrunnen och är ca 2 meter djup. Det går en slang emellan dessa brunnar.
Har planerat för en Wilo-Sub TWI 5 306 DM till denna brunn. Det är en dränkbar pump för trefas som orkar trycka ända upp till 62 meter vattenpelare, något som är nödvändigt med tanke på höjdskillnaden till gården (ca 20 meter) och tryckfallet i den långa slangen.
Nu till frågan:
Pumpen behöver Wilos motorskåp där man även kopplar in en nivåvippa som agerar torrkörningsskydd, samt tryckbrytaren verkar kopplas in här enligt Wilos ritning. Miljön nere i den vänstra ringen är dock extremt fuktig.
Föregående ägare hade satt en 1-fas CEE-handske på 3-fasledningen och den var helt sönderkorroderad inuti och full med sniglar.
Behöver någon ytterligare kapsling för att känna mig trygg, som kan husera Wilos motorskåp.
Finns det något bra apparatskåp som tål att stå där nere i den vänstra brunnen? Den kommer garanterat att vara ovanför vattenytan men på grund av att det är vatten på botten och locket är stängt så är där mycket fuktigt.
Eller skulle det rekommenderade rent av vara att sätta skåpet på utsidan av brunnen och dra all kablage dit? Vad finns det i såna fall för lösningar?
Den vänstra ringen på bilden (med lilla nedstigningshålet) är var slang och kabel kommer in. Ringen är ganska grund, ca 1 meter och har fast botten. Av kopplingarna där nere att döma har man haft en JET-pump där en gång i tiden. Där är ca 10-15 cm vatten på botten och min bedömning är att det är omöjligt att dränera bort det, man får helt enkelt leva med det.
Den högra ringen är själva vattenbrunnen och är ca 2 meter djup. Det går en slang emellan dessa brunnar.
Har planerat för en Wilo-Sub TWI 5 306 DM till denna brunn. Det är en dränkbar pump för trefas som orkar trycka ända upp till 62 meter vattenpelare, något som är nödvändigt med tanke på höjdskillnaden till gården (ca 20 meter) och tryckfallet i den långa slangen.
Nu till frågan:
Pumpen behöver Wilos motorskåp där man även kopplar in en nivåvippa som agerar torrkörningsskydd, samt tryckbrytaren verkar kopplas in här enligt Wilos ritning. Miljön nere i den vänstra ringen är dock extremt fuktig.
Föregående ägare hade satt en 1-fas CEE-handske på 3-fasledningen och den var helt sönderkorroderad inuti och full med sniglar.
Behöver någon ytterligare kapsling för att känna mig trygg, som kan husera Wilos motorskåp.
Finns det något bra apparatskåp som tål att stå där nere i den vänstra brunnen? Den kommer garanterat att vara ovanför vattenytan men på grund av att det är vatten på botten och locket är stängt så är där mycket fuktigt.
Eller skulle det rekommenderade rent av vara att sätta skåpet på utsidan av brunnen och dra all kablage dit? Vad finns det i såna fall för lösningar?
Kan du inte montera allt på en liten stolpe med tak? Om miljön i den lilla brunnen är sådan att det alltid står vatten där så skulle jag nog försöka undvika den som kopplingsutrymme.
Om det är rimlig IP-klass på motorskåpet (läs IP55 och uppåt) så borde det fungera bra under ett litet skyddande tak (då tänker jag egentligen mest på solens inverkan på plasten).
Om det är rimlig IP-klass på motorskåpet (läs IP55 och uppåt) så borde det fungera bra under ett litet skyddande tak (då tänker jag egentligen mest på solens inverkan på plasten).
Ja det var lite grann det andra alternativet, att dra ner en stolpe och ett apparatskåp ovan jord.
Har ännu inte köpt motorskåpet, det är Wilos eget och har ingen kapslingsdata på det. Men det hade inte skadat att ha det snyggt i ett skåp
Har ännu inte köpt motorskåpet, det är Wilos eget och har ingen kapslingsdata på det. Men det hade inte skadat att ha det snyggt i ett skåp
Elektrikern på jobbet har gjort en del liknande jobb. Då har han placerat styrutrustningen i ett rostfritt skåp (IP66) på en stolpe. Det skulle nog gå att montera i brunnen men skulle nog själv placerat det utanför på en stolpe med tanke på tillgänglighet m.m
Gillar tanken. Brunnarna är mitt i en skog, tänker att det finns risk för att det faller träd på skåpet om det står monterat i det fria.
Annars så är det bara att testa att placera det i brunnen. Skulle det bli för fuktigt så se till att inte kablarna är för korta så det går att flytta ut. Hittar du ett bra skåp att placera Wilos motorskåp i skaffa då kattsand med silikat och fyll en strumpa. Lägg korven i ytterskåpet så suger den upp eventuell fukt. Förblir kattsanden torr så är det bara att köra på.
Sätt ett skåp ovan mark så slipper du en massa problem, jag tror att du får mer problem med apparatskåpet "under mark" än vad du får med fallande träd. Du kan ju gå dit någon gång vartannat år och kolla om du behöver såga ner nått träd som ser ut att snart falla. Troligen kommer du att klara dig från att fälla nått träd i minst 50 år.
Är helt klart tilltalad av idéen med ovanmark-skåp. Men som sagt hoten är nerfallande träd, skogen är naturreservat och jag får inte ta ner några träd. Och så är det enorma mängder vildsvin, de är väldigt glada i att förstöra i princip allt människor kan tänkas ha glädje av.
Får kanske ta och svetsa en rejäl bur till skåpet om det ska stå uppe.
Får kanske ta och svetsa en rejäl bur till skåpet om det ska stå uppe.
Klicka här för att svara