1 360 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Elinstallation
Sida 1 av 2
I ett gammalt hus vill jag säkra annorlunda. Idag finns tre faser säkrade för spisen (3x16A) och en fas för övriga förbrukare i två olika rum (1x10A). Huvudsäkringarna är på 20A nere i källaren. Centralen rymmer fler säkringsplatser (6 sammanlagt). Jag vill fördela övriga förbrukare i de olika rummen på två olika säkringar. Vill göra kabeldragningen själv och sen kalla in elektrikern för att få inkopplingen "godkänd". Det fattas dessutom jordledare på några ställen (takuttag) som jag tänkte passa på att dra in samtidigt.
När jag tittat närmare på kabeldragningen direkt efter centralen så går de tre ledarna för 10A säkringen genom tre 90-graders krökar belägna på mycket kort avstånd från varandra. Detta för att komma igenom väggen in till väggdosan i angränsande rum. (Det är gjort så därför att väggen i det rummet är något förskjuten i förhållande till väggen i hallen, centralen sitter i hallen. En 90-graders krök hade räckt utan denna förskjutning...). Tre 1,5 mm2 kablar går att dra igenom samma VP-rör men definitivt inte sex...byta ut rören drar jag mig för.
Frågan är om jag kan göra nolledningen respektive jordledningen gemensam för dessa bägge 10A säkringar ut till dosan i rummet bredvid? Och därefter dela upp det med tre ledningar vidare åt ett håll och tre åt ett annat håll? Alltså fyra ledningar sammanlagt genom väggen, 2 st fasledningar 1,5 mm2 och en gemensam nolla (2,5 mm2) och en gemensam jord (2,5 mm2)? Tror att jag med lite "smörjning" kan dra igenom dessa fyra ledningar.
Bryter jag mot något mer än god sed vid en sådan installation?
När jag tittat närmare på kabeldragningen direkt efter centralen så går de tre ledarna för 10A säkringen genom tre 90-graders krökar belägna på mycket kort avstånd från varandra. Detta för att komma igenom väggen in till väggdosan i angränsande rum. (Det är gjort så därför att väggen i det rummet är något förskjuten i förhållande till väggen i hallen, centralen sitter i hallen. En 90-graders krök hade räckt utan denna förskjutning...). Tre 1,5 mm2 kablar går att dra igenom samma VP-rör men definitivt inte sex...byta ut rören drar jag mig för.
Frågan är om jag kan göra nolledningen respektive jordledningen gemensam för dessa bägge 10A säkringar ut till dosan i rummet bredvid? Och därefter dela upp det med tre ledningar vidare åt ett håll och tre åt ett annat håll? Alltså fyra ledningar sammanlagt genom väggen, 2 st fasledningar 1,5 mm2 och en gemensam nolla (2,5 mm2) och en gemensam jord (2,5 mm2)? Tror att jag med lite "smörjning" kan dra igenom dessa fyra ledningar.
Bryter jag mot något mer än god sed vid en sådan installation?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag tror du ska börja med att kalla in elektrikern, den brist på kunskap som lyser genom säger att du inte ska göra något själv. Det är i det närmaste omöjligt att få någon elektriker att ta ansvar för något en med dåliga kunskaper har gjort.
Ett tips är att du läser alla trådar under rubriken el så kan du få en del tips om vad som går göra.
Protte
Ett tips är att du läser alla trådar under rubriken el så kan du få en del tips om vad som går göra.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Ja man kan göra en tvåfasgrupp som du beskriver. Men det finns lite att tänka på där för att den ska bli säker. Utan att se anläggningen är det svårt att ge råd.
Eftersom det inte är tillåtet att du själv gör installationen och låter en elektriker "godkänna" så måste du dock börja i denna ände, antingen kalla in elektrikern nu eller göra allting själv (vilket alltså inte är tillåtet).
Eftersom det inte är tillåtet att du själv gör installationen och låter en elektriker "godkänna" så måste du dock börja i denna ände, antingen kalla in elektrikern nu eller göra allting själv (vilket alltså inte är tillåtet).
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som Bo är inne på. Om det görs som en tvåfagrupp så kan det vara ok. Det innebär att de två fasledningarns måste komma från två olika matande faser. Fasförskjutningen mellan faserna ger då att strömmen i nollan aldrig blir mer än max den ström som går i en fas. Nollan skall därför inte vara grövre än fasledarna.
Det gäller att man förstår både hur det skall göras och varför det skall göras så. Annars blir det riskabelt, förstår man inte teorin så ökar risken att man gör ett fel som känns som mindre, med resultat att det brinner.
Det gäller att man förstår både hur det skall göras och varför det skall göras så. Annars blir det riskabelt, förstår man inte teorin så ökar risken att man gör ett fel som känns som mindre, med resultat att det brinner.
Verkligen ett hjälpsamt svar. Är du elektriker av facket? Är civilingenjör inom en annan disciplin än el. Men ämnet Elektroteknik ingick även för oss. Har inte tänkt koppla in något själv givetvis.prototypen skrev:
Jag tror du ska börja med att kalla in elektrikern, den brist på kunskap som lyser genom säger att du inte ska göra något själv. Det är i det närmaste omöjligt att få någon elektriker att ta ansvar för något en med dåliga kunskaper har gjort.
Protte
Självklart har jag tänkt kalla in elektriker. Har givetvis inte tänkt tanken att rota i gruppcentralen. Men att dra spänningslös tråd genom ett trilskande rör har jag nog kompetens för.Bo.Siltberg skrev:
Ja man kan göra en tvåfasgrupp som du beskriver. Men det finns lite att tänka på där för att den ska bli säker. Utan att se anläggningen är det svårt att ge råd.
Tack! Gäller detsamma för jordledaren?H hempularen skrev:Som Bo är inne på. Om det görs som en tvåfagrupp så kan det vara ok. Det innebär att de två fasledningarns måste komma från två olika matande faser. Fasförskjutningen mellan faserna ger då att strömmen i nollan aldrig blir mer än max den ström som går i en fas. Nollan skall därför inte vara grövre än fasledarna.
Ursäkta att jag går in , det var nog inte meningen att skriva dig på näsan av prototypen , men det finns vissa regler som gäller El-arbeten ( starkström ) det går att ha teoretiskt om det och veta farligheten med spänning , sedan att dra en snodd extra i trilskande rör kan nog vem som helst göra om kunskap finns för det , men även där finns fallgropar att gå i , om det blir lite svårighetH Hallstrh skrev:
Skyddśjordledaren behöver inte vara kraftigare än fasledarena. Skyddsjorden kan betraktas som en "skyddsnolla" . Uppgiften är bara att hantera ev felström. Den skall inte deltaga i apparatens drift till skillnad från nollan ( drift nollan).
Är ytterst medveten om farligheterna och behörighetskraven inom elområdet. Och har som sagt ingen avsikt att alls göra några inkopplingar i gruppcentralen själv. Samtidigt kan det förekomma - som i detta fall - att det är förenat med rejält mycket "snickrande" att dubblera rördragningen genom väggen. (Gammal solid vägg med 75 mm grova stående plankor sida vid sida som trästomme, och utanpå denna på vardera sidan 3 cm murbruk som är vass och trådnätsbunden och som saknar all hållfasthet. Den är mycket besvärlig att jobba med, stora stycken släpper och grovspackling/finspackling/omtapetsering blir nödvändigt efteråt för att återställa ytskiktet).L Liteavvarje skrev:Ursäkta att jag går in , det var nog inte meningen att skriva dig på näsan av prototypen , men det finns vissa regler som gäller El-arbeten ( starkström ) det går att ha teoretiskt om det och veta farligheten med spänning , sedan att dra en snodd extra i trilskande rör kan nog vem som helst göra om kunskap finns för det , men även där finns fallgropar att gå i , om det blir lite svårighet
Det jag vill veta är alltså om det är nödvändigt att dubblera rördragningen eller om min föreslagna lösning på problemet är OK. Att få ut en elektriker till stugan med lång och besvärlig resa före, som när han kommer fram säger att ett extra rör behövs och att mitt förslag till "okonventionell" lösning inte duger, varpå han och jag får massa extra jobb innan det hela kan göras klart eller att jag får be honom återkomma sedan jag gjort rörjobbet själv känns sådär. I bägge fallen dyrt - och jag kan ju överväga om verkligen jag vill ha den extra säkringen...
Samtidigt är det så att om jag inför en kommande försäljning anlitar en besiktningsman så vill jag ju inte sätta honom i för mycket bryderier och få en massa påpekanden i protokollet.
Min tanke från början var dels att "markera" att fas och nolla var utdragna till väggdosan i rummet bredvid gemensamt för de två olika säkringarna och dels att - vid extrem fasförskjutning - man kunde motivera att gardera sig mot större strömstyrka genom grövre area. Men om man inte bryter mot några föreskrifter eller mot någon "god installationssed" är jag ytterst nöjd med att använda 1,5 mm2. Och kan överlåta åt elektrikern att dra in en fjärde tåt genom befintligt rör och se över samt sedan koppla in allt i gruppcentral och inkludera det nya vägguttaget - utan att jag drabbas av en orimlig tidsåtgång för "besvärlig rördragning".T Tobbe_3 skrev:
Bör jag be om en jordfelsbrytare för hela centralen eller en för spisens tre faser och en för övriga förbrukare?
Nu är det så med reglerna från ESV är följande ; om 1 - fasobjekt ska anslutas till 3- fas grupp
ska det markeras i gruppschemat och klart framgå vart dom går , då är det så att man kan
inte gå ut med ett rör med 1 fas och senare koppla in ett annat rör med 1 fas genom att korsdraga dessa runt i fastigheten då dessa har separata nollor och skyddsledare inkopplade i centralen , i och med det så ska en omdragning ske från central till objekt , för att säkerställa
att inget missförstånd kan inträffa
ska det markeras i gruppschemat och klart framgå vart dom går , då är det så att man kan
inte gå ut med ett rör med 1 fas och senare koppla in ett annat rör med 1 fas genom att korsdraga dessa runt i fastigheten då dessa har separata nollor och skyddsledare inkopplade i centralen , i och med det så ska en omdragning ske från central till objekt , för att säkerställa
att inget missförstånd kan inträffa
JFB skall skydda mot farlig ström , JA , men behöver inte vara för hela huset gemensam , men är brukligt i dag , kan med fördel skydda enskilt t.e.x. el-golvvärme eller vägguttag på utsida , kök e.t.c. . Det som kan vara bra är att undanta kyl/frys från den gemensamma JFB och egen JFB för dessa , om det löser ut så ska inte kyl/frys stanna utan fortsätta vara i driftH Hallstrh skrev:Min tanke från början var dels att "markera" att fas och nolla var utdragna till väggdosan i rummet bredvid gemensamt för de två olika säkringarna och dels att - vid extrem fasförskjutning - man kunde motivera att gardera sig mot större strömstyrka genom grövre area. Men om man inte bryter mot några föreskrifter eller mot någon "god installationssed" är jag ytterst nöjd med att använda 1,5 mm2. Och kan överlåta åt elektrikern att dra in en fjärde tåt genom befintligt rör och se över samt sedan koppla in allt i gruppcentral och inkludera det nya vägguttaget - utan att jag drabbas av en orimlig tidsåtgång för "besvärlig rördragning".
Bör jag be om en jordfelsbrytare för hela centralen eller en för spisens tre faser och en för övriga förbrukare?