Ok nu blev det jobbigt igen. Jävligt bra att ni är så kunniga. Det verkar som ni har rätt, masade ut i uthuset och kollade/fotade igen. Frågan är då varför det är gjort som det är gjort när det är farligt. Tror att det suttit på plats på detta sätt åtminstone sedan 60-70-talet. Frågan är då hur ska det se ut annars om detta är helt fel.GK100 skrev:
För att vara lite mer tydlig menar jag att du ska kolla vart den svarta går som sitter bredvid där du sätter din lossnade blå. Som jag tycker det verkar av bilderna och som även Slugge skrev ser den ut att gå till jordning av själva stommen för centralen. Att ha den ansluten till nollskenan där det sitter en skiljeskruv mot PE är isf grovt fel och kan lätt bli farligt dvs om det glappar i skruven kan höljet bli spänningsförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ledaren ska ligga under en skruv på PE-skenan, dvs den övre. Den ska vara gulgrön också men det är en mindre grej. Har du inte det liggandes så skulle jag återanvända den svarta. Du har ju fått en ledig skruv också i och med att du tog bort handsken 
Anledningen till att man har gjort detta är troligen att man tidigare tyckte att det inte spelade roll då N och PE satt ihop. Risken är dock nollskruven.
Numera när man installerar JFB överallt så förekommer inte problemet eftersom N och PE måste vara åtskilda.
Anledningen till att man har gjort detta är troligen att man tidigare tyckte att det inte spelade roll då N och PE satt ihop. Risken är dock nollskruven.
Numera när man installerar JFB överallt så förekommer inte problemet eftersom N och PE måste vara åtskilda.
I bilden i inlägg 8 ser man att det är chassiejorden som är ansluten med svart till nollskenan. Byt ut den mot gulgrön och anslut den på jordskenan högst upp i centralen när du ändå håller på.
Bra att du tog bilder bakifrån. På dem ser man att inkommande Pen ligger på rätt skena. Det såg lite lurigt ut på tidigare bilder.
2a på den
Bra att du tog bilder bakifrån. På dem ser man att inkommande Pen ligger på rätt skena. Det såg lite lurigt ut på tidigare bilder.
2a på den
Centralen saknar huvudbrytare...
Det är åtminstone rekommenderat att ha en i centralen eller i nära anslutning.
Men det är absolut inget jag far i taket över här. Det går väl antagligen att skruva ur tre säkringar i matande central och få det strömlöst.
Det är åtminstone rekommenderat att ha en i centralen eller i nära anslutning.
Men det är absolut inget jag far i taket över här. Det går väl antagligen att skruva ur tre säkringar i matande central och få det strömlöst.
Ja det hade det definitivt varit om jag skulle bo kvar längre men huset är sålt och flyttar snart. I det nya huset blir det totalrenovering på elen med JFB och hela kittet. Det enda jag gör med den elen är att peka och betala (=Ljus skrev:
Absolut rätt men ska som sagt flytta och ska meddela nya ägaren om detta. Jag drog alla säkringar till uthuset innan jag började bryta panel.Mikael_L skrev:
Så härLjus skrev:
I bilden i inlägg 8 ser man att det är chassiejorden som är ansluten med svart till nollskenan. Byt ut den mot gulgrön och anslut den på jordskenan högst upp i centralen när du ändå håller på.
2a på den![]()
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att det blivit så är nog pga att det verkar vsra ett jobb gjort med lite överskottsdelar kanske en kvällsjobbande elektriker eller en pulare. Att man skulle sett det som egalt var jorden anslöts var knappast vanligt vid tiden denns centralen är från och med den N-PE skenan. Lika kan det pss bli fel även nu och med JFB och delade skenor, felanslutningen märks inte och samma fara är möjlig vid glapp i N.
Det är inget fel på centralen tvärtom och vill du komplettera med JFB i låda bredvid är det lätt gjort då kan den även användas som huvudbrytare.
Det är inget fel på centralen tvärtom och vill du komplettera med JFB i låda bredvid är det lätt gjort då kan den även användas som huvudbrytare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
JFB löser vid kontakt med nolla, ok?
El -
Jfb löser inte vid kontakt mellan nolla och jord trots belastning
El -
Jfb löser ut när jag kortsluter jord-fas men inte när jag kortsluter jord-nolla.
El -
Trådlös brytare utan nolla?
El -
3fas Jordfelsbrytare löser ut när jag kopplat in 220V mot nolla och en av faserna
El