Jag har säkringsskåpet i rummet bredvid garaget, just intill garageväggen. Vad tror ni det skulle kosta för mig om en elektriker drog in en kabel in i garaget och kopplade in den i skåpet?

Om det är huvudsäkringarna som sitter där så behöver du ha en undercentral där inne också.

Mikael_L
ca 4.000:-.
ROT på ungefär hälften.
Då tänker jag en liten IP21-central, 3x16A säkring + 3x10A säkring.
Ett CEE-uttag.

Oj det var betydligt mer än vad jag väntat mig.
Varför kan man inte använda sig av befintlig central? Det finns platser med tomma säkringar där.

Mikael_L
Om det är en gruppcentral där så behövs det ingen ny sådan.
Då blir kostnaden ungefär 3 nya passkontakter + säkringar (några tior) ett CEE-uttag för en hundring och så 500kr för arbete + 100:-/meter för kabel och klammer och spikarbete, där hälften är ROT-berättigat.
Säg runt en 1000-1500 kr då.

Det kan tillkomma installation av en jordfelsbrytare om sådan saknas.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Sant, glömde. Blir drygt en 500 till då.

Mikael_L
Och i alla mina tidsestimat räknar jag inte direkt någon resa, har elektrikern restid lär den tillkomma, ev bilersättning också.

Låter för billigt för att vara elektriker, trodde de körde startavgift på 5000 ;)

Mikael_L
Detta är i alla fall vad jag tycker att det borde kosta. Om inget märkligt oförutsett inträffar eller andra omständigheter.
Nån gång kan ju håltagning bli problematiskt. Ibland är det väggar och/eller tak som knappt går att fästa i osv.

Vanligaste problemet är att garaget är proppfullt med prylar så man får lägga en timme på att flytta på saker.

Jordfelsbrytare sitter monterad vid centralen, garaget är helt tomt så inga sådana svårigheter bör uppkomma.

Nu är det så att jag tänkt sätta upp reglar, osbskiva och gips på det på just den väggen. Hur ställer sig elektrikern till ifall jag endast drar ett rör igenom väggen och till dit uttaget ska sitta? Blir inte så fint om man gör det i efterhand.

Prata med elektrikern först, det är trots allt h*n som "bestämmer", fråga då även vad det kan komma att kosta så vet du.

• Gilla
Vermilion
  • Laddar…
h*n, klockren :D nu vet jag vad jag ska säga hädanefter. Snygg censur, lol.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.