5 929 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Separata jordfelsbrytare
Elektrikern rekommenderade en till värme + kyl/frys och en till övrigt.Mikael_L skrev:
Jag tog den idén vidare i hopp om att det skulle bli mindre rusk för problem...
Man rekomenderade ofta en jfb till kyl och frys förr och sen en till resten av anläggningen. Jag själv skulle vilja påstå att det beror på vad man har för anläggning.
I ditt fall tycker jag kanske en jfb för värmen och en till resten. Beroende på hur mycket el du har utanför din sommarstuga. Har du en del utomhus kanske 3 jfb vore på sin plats? en för utomhus, en för värme och en för resten. Jag jobbar som elektriker och kan säga att oftast när man åker på felsökning på jfb är felet oftast utomhus. Därför rekomenderar jag en egen jfb för utomhus elen. Vanligast är att man har en jfb som tar allt. Men kör man på en jfb så slocknar all el ifall något händer. Tycker inte du ska skaffa en 300ma jfb ifall du ska ha jfb i en miljö där du bor ska du ha 30ma.
I ditt fall tycker jag kanske en jfb för värmen och en till resten. Beroende på hur mycket el du har utanför din sommarstuga. Har du en del utomhus kanske 3 jfb vore på sin plats? en för utomhus, en för värme och en för resten. Jag jobbar som elektriker och kan säga att oftast när man åker på felsökning på jfb är felet oftast utomhus. Därför rekomenderar jag en egen jfb för utomhus elen. Vanligast är att man har en jfb som tar allt. Men kör man på en jfb så slocknar all el ifall något händer. Tycker inte du ska skaffa en 300ma jfb ifall du ska ha jfb i en miljö där du bor ska du ha 30ma.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Låter bra tycker, tycker även att ni gärna kan slänga in elradiatorerna under samma JFB. Det handlar ju om en sommarstuga så jag antar att kylen är avstängd vintertid, likaså att alla skarvsladdar utomhus inplockade och det mesta annat avstängt etc, det finns alltså ingenting nämnvärt som dels riskerar att lösa ut JFBn, och dels ingenting som behöver skyddas, förutom värmen då.S samax901 skrev:
Bästa skyddet mot förlorad värme är övervakning, t.ex en GSM ontech som kan ge larm.
Värmen även om elradiatorerna är ojordade så spelar det ju ingen roll om ni lägger in alla under samma JFB. Om antalet jordade radiatorer är sort kan man behöva beakta läckströmmen, dvs isolationsmäta och även provköra ordentligt för att se om en radiator börjar läcka när den är riktigt varm.
Värmepumpen beror som sagt på vad installationsanvisningen säger.
Klicka här för att svara
