5 929 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Separata jordfelsbrytare
Sida 1 av 2
Vi har en sommarstuga som idag saknar jordfelsbrytare. Huset är idag enbart uppvärmt med el-element. Vintertid besöker vi sällan stugan och den står då på underhållningsvärme (10-15 grader).
Vi har planer på att installera en luftvärmepump men behålla el-elementen som backup/frostvakt. Vi tänkte också byta normcentral och utöka antalet säkringar/grupper då det idag är för få.
En bekant nämnde att det kunde vara poäng att ha separata JFB för uppvärmning och resten av sommarstugan för att undvika att tex fukt i utebelysning löser ut JFB som i sin tur också bryter uppvärmning om allting ligger på en och samma JFB.
Innan vi kallar hit elektriker tänkte jag höra vad ni har för råd om hur man bör göra med separata JFB för el-element (backup/frostvakt), luftvärmepump (underhållsvärme) och resten?
Vi har planer på att installera en luftvärmepump men behålla el-elementen som backup/frostvakt. Vi tänkte också byta normcentral och utöka antalet säkringar/grupper då det idag är för få.
En bekant nämnde att det kunde vara poäng att ha separata JFB för uppvärmning och resten av sommarstugan för att undvika att tex fukt i utebelysning löser ut JFB som i sin tur också bryter uppvärmning om allting ligger på en och samma JFB.
Innan vi kallar hit elektriker tänkte jag höra vad ni har för råd om hur man bör göra med separata JFB för el-element (backup/frostvakt), luftvärmepump (underhållsvärme) och resten?
Hemma här har vi frånluftsvärmepump som står för uppvärmningen, den har ingen JFB alls. Helt OK då den är fast ansluten.
Sen har jag en JFB för "farliga grupper", där sitter just nu belysning + uttag utomhus samt TM och TT. Jag ska i någon framtid även flytta spis, och DM dit.
Och resten av huset sitter sen på samma JFB.
Sen har ju garaget samt friggeboden egen JFB, men det beror mest på hur matarledningarna går. Skulle inkommande gått till huset först skulle dessa byggnader gärna kunnat sitta på JFB för utomhusel.
Sen har jag en JFB för "farliga grupper", där sitter just nu belysning + uttag utomhus samt TM och TT. Jag ska i någon framtid även flytta spis, och DM dit.
Och resten av huset sitter sen på samma JFB.
Sen har ju garaget samt friggeboden egen JFB, men det beror mest på hur matarledningarna går. Skulle inkommande gått till huset först skulle dessa byggnader gärna kunnat sitta på JFB för utomhusel.
Ok, låter som ni håller med om att flera olika JFB är bra idé men jag hängde inte med på de fortsatta detaljerna.
Useless: Jag är inte bekant med brandskyddsbrytare. Vad skillnaden mot en 'vanlig' JFB?
Mikael L: Menade du att brandskyddsbrytare endast är tillåtet för fast anslutna radiatorer
(vi har fast anslutna 400V-radiatorer)?
Useless: Jag är inte bekant med brandskyddsbrytare. Vad skillnaden mot en 'vanlig' JFB?
Mikael L: Menade du att brandskyddsbrytare endast är tillåtet för fast anslutna radiatorer
(vi har fast anslutna 400V-radiatorer)?
Det är en jordfelsbrytare som tillåter högre felström innan den löser ut. Eftersom den inte fungerar lika bra som personskydd så ställs det lite krav på utrustningen som ansluts till den. Den kan inte användas till att skydda vägguttag t ex.S samax901 skrev:
Är elementen skyddsjordade ( bortsett från kök och badrum)? I rum med ojordade uttag brukar inte elementen vara skyddsledare. I ett sådant fall kan en 30 mA jfb vara lämpligt även för elementen.
Nuvarande regler säger att vägguttag (av typ alla sorter) ska vara skyddade utav en 30mA JFB såsom personskydd.S samax901 skrev:
En 100mA, 300mA JFB kallas även brandskyddsJFB, ger inte personskydd, de släpper genom dödlig strömstyrka.
På fast ansluten utrustning så kan man dock ha en sådan JFB (t.ex. 100mA), eller ingen JFB alls. Främst styrs det av installationsanvisningen för utrustningen, och har den inga uttalade krav får man välja själv hur man vill göra.
Ok, tack!
Då är min bild att jag bör ha en personskydds-JFB (30mA) på allt utom existerande radiatorer och planerad luftvärmepump. Separata brandskydds-JFB på existerande radiatorer respektive planerad luftvärmepump (om det anges i installationsanvisning, om inte anges kan man skippa JFB).
Som Tobbe_3 anar så är element och uttag i vardagsrum och sovrum mycket riktigt ojordade idag (i kök, badrum och utomhus är element/uttag jordade). Förändrar det ovan plan för JFB?
Då är min bild att jag bör ha en personskydds-JFB (30mA) på allt utom existerande radiatorer och planerad luftvärmepump. Separata brandskydds-JFB på existerande radiatorer respektive planerad luftvärmepump (om det anges i installationsanvisning, om inte anges kan man skippa JFB).
Som Tobbe_3 anar så är element och uttag i vardagsrum och sovrum mycket riktigt ojordade idag (i kök, badrum och utomhus är element/uttag jordade). Förändrar det ovan plan för JFB?
I vårt hus finns bara en JFB (nyckelfärdigt Älvsbyhus) VP ligger utanför JFB .
Har 3 JFB i mitt andra hus En över VP och en i resten av källaren. En som skyddar övriga delar av huset.
Känns bättre med det sistnämnda
Har 3 JFB i mitt andra hus En över VP och en i resten av källaren. En som skyddar övriga delar av huset.
Känns bättre med det sistnämnda
Jag hade försökt få till följande:
En JFB för all utomhusel
Två JFBer för all inomhusel, eventuellt VPn utanför.
Inomhuselen skulle jag försöka dela upp så att minst ett uttag per rum ligger på vardera JFBn, takbelysningen skulle jag försöka dela upp så att det också ligger utspritt över bägge JFBerna. Även elelementen skulle jag försöka dela upp på bägge JFBerna.
Jag vet att ovanstående uppdelning inte är lätt i befintlig anläggning.
Fördelen med att ha uttag, takbelysning och värme utspridda över två/flera JFBer är att om en JFB löser ut så slocknar inte en hel del av bostaden, samma sak med värmen, det slipper bli "iskallt" i en del av huset.
Ovan nämnda utspridda uppdelning är ännu viktigare om bostaden består av två eller fler våningar.
Nu har TS en sommarstuga som knappt används vintertid, men det är inte roligt när en hel våning (hela huset) blir svart en vinterkväll, räcker att klockan är ca 17:00, det blir bäcksvart.
En JFB för all utomhusel
Två JFBer för all inomhusel, eventuellt VPn utanför.
Inomhuselen skulle jag försöka dela upp så att minst ett uttag per rum ligger på vardera JFBn, takbelysningen skulle jag försöka dela upp så att det också ligger utspritt över bägge JFBerna. Även elelementen skulle jag försöka dela upp på bägge JFBerna.
Jag vet att ovanstående uppdelning inte är lätt i befintlig anläggning.
Fördelen med att ha uttag, takbelysning och värme utspridda över två/flera JFBer är att om en JFB löser ut så slocknar inte en hel del av bostaden, samma sak med värmen, det slipper bli "iskallt" i en del av huset.
Ovan nämnda utspridda uppdelning är ännu viktigare om bostaden består av två eller fler våningar.
Nu har TS en sommarstuga som knappt används vintertid, men det är inte roligt när en hel våning (hela huset) blir svart en vinterkväll, räcker att klockan är ca 17:00, det blir bäcksvart.
Dom " farligase" elapparatena som blir kvar i vardagsrummet är elradiatorna. Dom övriga elapparatena är ofta av klass 2 ( dubbellisolerade ) som föregås jordfelsbrytare (Hög säkerhet).S samax901 skrev:
Elrdiadiatorna är troligtvis av klass1 typ. Utan ansluten jord fungerar som en klass 0 apparat. Med enbart en skyddsbarriär mot farlig spänning i höljet. Den andra bariären är den isolerade miljön i rummet. Nackdelen med klass0 är att radiatorn kan fungera "felfritt" med höljet spänningsförande p.g.a internt jordfel.