Skulle bryta bort en panelbräda vid den gamla undercentralen i uthuset. Tror att nollkabeln åkte ur då. Vill inte sätta fast den på fel ställe men orkar inte ringa en elektriker för att denne skall åka ett par mil för att skruva fast den på rätt ställe. Misstänker att den ska sitta på den lösa skruven till höger om faskabeln på säkringen. Men hellre vara säker och göra rätt än att bränna ner uthuset, det brinner nog rätt bra. Någon som kan tänka sig att hjälpa mig?
I gamla tider var nollan svart och den som ses är av äldre art , men den som är lös kommer från den tillsammans med svart på säkringenMikael_L skrev:
I riktig äldre anläggning skruvade dom in blå som fas och svart nolla , så det gäller att se upp i riktigt gamla centraler och installationer , t.o.m. röd som tändtråd och jord
Tack!
Jag lägger in fler bilder så ni ser bättre. Är som tidigare sagts en gammal central med gammal tillhörande 3 fashandske i metall. Den används dock inte och strömmen bröt jag i huvudcentralen innan jag började bryta bort panelen, just in case.
Jag lägger in fler bilder så ni ser bättre. Är som tidigare sagts en gammal central med gammal tillhörande 3 fashandske i metall. Den används dock inte och strömmen bröt jag i huvudcentralen innan jag började bryta bort panelen, just in case.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vill du veta säkert får du lista ut var kabeln till vänster används till, om det ska vara 230 eller 400 V. Den mittersta säkringen upp ser ut att vara ledning, men det ser ju inte ut som om den blå har lossnat därifrån.
Den modellen av "dödshandske" var cool. Jag hade givetvis tagit bort den, men förmodligen lagt den i lådan med museiföremål istället för att förstöra den som normalt.
Finns det någon motsvarande pluggning av vapen när det gäller elkontakter? Så man kan ha dem på väggen i utsmyckningssyfte.
/Andreas
Finns det någon motsvarande pluggning av vapen när det gäller elkontakter? Så man kan ha dem på väggen i utsmyckningssyfte.
/Andreas
Det är väl bara att hänga upp , inga regler för detE eal skrev: