Av någon anledning har tidigare ägare dragit in ett comhem uttag i vardagsrummet, trots att det redan finns fiber sedan tidigare.

Det är så gräsligt fult och onödigt att jag vill ha bort det.

Undrar om det är så att jag bara kan ta bort dosan och sätt dit ett doslock över och sedan måla över det?

Förstått att det kan vara dåligt att hålla på med sladdarna då det kan förstöra för andra i fastigheten, men om jag bara tar bort comhem dosan och sedan sätter ett doslock över borde det vara okej?

Är det en bostadsrätt? I många fall äger bostadsrättsföreningen kabel-TV-nätet inklusive uttagen.

Du kan troligen inte ta bort dosan utan att antingen bryta förbindelsen för andra, eller påverka signalstyrkan för andra.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Generellt nej, men beroende lite på hur dragningen ser ut, och framförallt där föregående ägare har "tagit" signal så skulle det kunna gå. Bild?

Kan inte ta en bild just nu.
Men öppnade upp det och det vara bara en kabel som var inne i den. Antog att det var endast tv dragit dit.

Nu var jag kanske lite snabb, tog bort den och satte dit ett doslock. Kabeln ligger bara kvar inne i hålet och är inte kopplad till något.

Kan något förklara varför/hur detta skulle kunna förstöra för andra, säger inte att det inte gör det. men skulle gärna vet exakt hur det är kopplat för att en enstaka kabel inte är ikopplad i sin dosa i väggen.

Kan inte se att det skulle påverka andra användare. Hade kabeln gått vidare kanske det hade funnits en risk, men nu ser jag inte den.
Man kan börja spekulera om missanpassning i antennsystemet och uttaget plockas bort, med reducerad bildkvalité etc, men som sagt, tror inte någon annan användare av kabelnätet blir påverkad.

• Gilla
Gurkmeja
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan inte se att det skulle påverka andra användare. Hade kabeln gått vidare kanske det hade funnits en risk, men nu ser jag inte den.
Man kan börja spekulera om missanpassning i antennsystemet och uttaget plockas bort, med reducerad bildkvalité etc, men som sagt, tror inte någon annan användare av kabelnätet blir påverkad.

Låter vettigt och bra.

Får väl helt enkelt vänta och se om jag en kväll tittar ut genom fönstret och ser en arg folkhop med facklor som skriker efter sin förlorade Ernst :crysmile:

Det kan ju även vara sista uttaget på en slinga och då ska man montera ett slut motstånd (slututtag har ett motstånd inbygdt). Har man inte det kan det vålla problem för dom som ligger tidigare på slingan.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fenomenet som kan uppstå kallas ingress, och kan i VÄRSTA fall slå ut data/telefoni för en hel nod. Nu lär väl inte det hända, men det vore bra om du kunde kolla var signalen är tagen ifrån.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ett slutmotstånd är viktigt att montera. Är slutmotståndet monterat, då bör det inte vara några problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.