4 868 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Elproblem i snickarbod!
Då är det lite oroväckande att du ställer så mycket frågor hur man ska gå tillväga vid elchock, var måhända mycket längesen karriären tog slut?
Jag fick ett professionellt bemötande med en läkare som visste vilka tester som var aktuella, är rätt säker på att detta bör gå att kolla upp på något sätt.
Har faktiskt besökt den typen av VC som jag misstänker du avser med stressade läkare som hellre ville komma vidare i karriären och verkade få provision på antalet patienter.
Men som sagt, kolla betyg och recensioner och välj därefter, en dag blir kanske även du sjuk.
Jag fick ett professionellt bemötande med en läkare som visste vilka tester som var aktuella, är rätt säker på att detta bör gå att kolla upp på något sätt.
Har faktiskt besökt den typen av VC som jag misstänker du avser med stressade läkare som hellre ville komma vidare i karriären och verkade få provision på antalet patienter.
Men som sagt, kolla betyg och recensioner och välj därefter, en dag blir kanske även du sjuk.
Urgh..... du måste rimligen trolla, men jag ger det en sista chans.
Vet du vad en retorisk fråga är?
Ja, jag vet hur man handlägger elskador. Min poäng är att du inte vet. Hur man gör står i artikeln jag har länkat. Här är den igen om du har missat den. Du påstår saker som du inte har belägg för (vilka tester som tas, långtidsövervakning med EKG, vad som händer i hjärtat/övriga kroppen) och medger dessutom själv att du inte har koll. Artikeln tar också upp långtidseffekter av strömgenomgång som varit dåligt studerat tidigare. Det var min invändning mot Bos kommentar. I övrigt var den sammanfattningen bra.
Det är tur för dig att du verkar ha en bra och tillgänglig vårdcentral nära. Det är inte verkligheten för de flesta i Sverige, framför allt i storstadsregionerna. Det finns mängder av privata alternativ som säkert gör allt man ber om om man betalar. Sen fakturerar de dessutom landstinget dyrt. Detta är det jag menar med resursutnyttjande och vinster med screening.
Vet du vad en retorisk fråga är?
Ja, jag vet hur man handlägger elskador. Min poäng är att du inte vet. Hur man gör står i artikeln jag har länkat. Här är den igen om du har missat den. Du påstår saker som du inte har belägg för (vilka tester som tas, långtidsövervakning med EKG, vad som händer i hjärtat/övriga kroppen) och medger dessutom själv att du inte har koll. Artikeln tar också upp långtidseffekter av strömgenomgång som varit dåligt studerat tidigare. Det var min invändning mot Bos kommentar. I övrigt var den sammanfattningen bra.
Det är tur för dig att du verkar ha en bra och tillgänglig vårdcentral nära. Det är inte verkligheten för de flesta i Sverige, framför allt i storstadsregionerna. Det finns mängder av privata alternativ som säkert gör allt man ber om om man betalar. Sen fakturerar de dessutom landstinget dyrt. Detta är det jag menar med resursutnyttjande och vinster med screening.
Nej, du vet inte hur man "handlägger" elskador och du känner uppenbarligen inte till sjukhusens och vårdcentralers rutiner.
Nej, jag vet inget om sjukvård heller men jag har haft kollegor som blivit kontrollerade på sjukhus och jag har själv kontrollerat mig på vårdcentral, tydligen är det tillräckligt för att veta mer om rutinerna än en läkare, du är dock i gott sällskap och det är min poäng också, man har för lite kunskap generellt i den allmänna vården.
Eloge till dig som läser på om det nu i alla fall.
Nej, jag vet inget om sjukvård heller men jag har haft kollegor som blivit kontrollerade på sjukhus och jag har själv kontrollerat mig på vårdcentral, tydligen är det tillräckligt för att veta mer om rutinerna än en läkare, du är dock i gott sällskap och det är min poäng också, man har för lite kunskap generellt i den allmänna vården.
Argh..... Läs den förbannade artikeln. Jag kan också i detalj redogöra för den gången jag kommer ihåg hur jag gjorde. Jag tog ett EKG. Jag konstaterade att patienten var opåverkad. Hon gick hem, efter några timmar på akuten (mest för att hon ville vara kvar och vi inte hade så mycket just då). Prover togs, därför att de tas med automatik enligt en mall. Som jag kan. Som du inte kan.S Slugge skrev:Nej, du vet inte hur man "handlägger" elskador och du känner uppenbarligen inte till sjukhusens och vårdcentralers rutiner.
Exakt vad man gjort med dig och dina kollegor får stå för de läkare som handlagt det. Artikeln redovisar ett sätt. Det finns andra. Inget av dem involverar något jävla övervaknings-EKG i ett dygn på en i övrigt opåverkad patient. Det är slöseri med resurser och ren feghet från läkaren som handlägger fallet. Tyvärr är denna feghet vanlig och man tar högvis med onödiga prover och gör onödiga undersökningar. För dina (och mina) skattepengar.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
För ett par år sen höll jag på med 12V-systemet i en större segelbåt och stack in bägge händers fingrar bak en lucka till säkringscentralen. Landströmmen var påkopplad och jag fick en strömkyss i bägge händerna. Stöten var kort och jag varken fastnade eller brände mig.
Ändå ringde jag genast upp sjukvårdsupplysningen och deras råd var att prompt åka till akuten och ta EKG.
Sagt och gjort: som tur var hittades inget att anmärka på och inte heller det EKG som togs ett år senare i ett annat sammanhang visade på något onormalt. Det var aldrig tal om att ta ett batteri med prover eller lägga mig i långtidsövervakning.
Ändå ringde jag genast upp sjukvårdsupplysningen och deras råd var att prompt åka till akuten och ta EKG.
Sagt och gjort: som tur var hittades inget att anmärka på och inte heller det EKG som togs ett år senare i ett annat sammanhang visade på något onormalt. Det var aldrig tal om att ta ett batteri med prover eller lägga mig i långtidsövervakning.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Då skötte du ditt jobb och gjorde vad din patient och arbetsgivare förväntade. Även jag hade varit nöjd, nåja kanske inte med att sitta i timtal i onödan. Men på hundra såna patienter hade du kanske hittat fel på nån, därför blir det 99 kontroller i onödan.tommib skrev:
Argh..... Läs den förbannade artikeln. Jag kan också i detalj redogöra för den gången jag kommer ihåg hur jag gjorde. Jag tog ett EKG. Jag konstaterade att patienten var opåverkad. Hon gick hem, efter några timmar på akuten (mest för att hon ville vara kvar och vi inte hade så mycket just då). Prover togs, därför att de tas med automatik enligt en mall. Som jag kan. Som du inte kan.
Exakt vad man gjort med dig och dina kollegor får stå för de läkare som handlagt det. Artikeln redovisar ett sätt. Det finns andra. Inget av dem involverar något jävla övervaknings-EKG i ett dygn på en i övrigt opåverkad patient. Det är slöseri med resurser och ren feghet från läkaren som handlägger fallet. Tyvärr är denna feghet vanlig och man tar högvis med onödiga prover och gör onödiga undersökningar. För dina (och mina) skattepengar.
Del 2, håller med om att det verkar överdrivet men har heller inte alla fakta.
Med facit i hand var ju även EKG helt överflödigt.Asgarvad skrev:
Bor inte på landet, har minst 20 vårdcentraler att välja mellan inom en kvarts körväg. Akuta fall behöver inte bokas. Vissa är bra, vissa dåliga, som jag skrev innan kan betyg och recensioner ge viss ledning.T Thomas_Blekinge skrev:
Har även förståelse om man undviker en vårdcentral som den du avser.
Klicka här för att svara