Hej

Jag har en ejektorpump och har inget tryck i vattenledningarna. A. står normalt mellan 2-4 bar. En av de tre 10 amperes säkringarna hade löst ut så jag bytte ut den. Pumpen startade inte.

Jag tryckte då på av/på knappen B. (motorskydd?) och då brummade den igång några sekunder men sedan slog B. av. Ingen säkring hade gått men det luktade lite bränt.

C. Är tryckvakten

Vad kan problemet vara?

• Tryckmätare visande under 2 bar på en ejektorpump i ett rörledningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med en röd och en grön knapp märkt med B., en bränd lukt nämns.
    Skapa konto
  • Vattenpumpsystem med märkta komponenter: A. manometer, B. av/på knapp, C. tryckvakt.
    Skapa konto
  • Etikett på en utrustning med texten "LK 27334 4207" och en röd punkt märkt "B".
    Skapa konto
Redigerat:
Det blixtrar och sprakar ju om motorskyddet, så det är nog trasigt.

Så här står det på pumpen, vad borde motorskyddet vara inställt på?

• Etikett på en Grundfos pump med tekniska specifikationer såsom effekt, spänningsvärden och effektivitet.
    Skapa konto
  • Typskylt på en Grundfos pump som visar tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Närbild på etikett på en pump med teknisk information som modellnummer och serienummer.
    Skapa konto
Jag hade börjat med att kolla kontaktytorna på tryckvakten. Fick byta mina med ca 3 års mellanrum när det blivit bränt på dessa ytor.

Pumpen har väl fungerat tidigare? Då är säkert inställningen på motorskyddet ok.

Är det inte tryckvakten så har troligen pumpen bränt. Bara å byta. Men prova först å byt tryckvakten om du ser ngr anläggningsytor som är brända.
Ser ut som modellen som granngården har. Öppet idag.

Om du är haj på att felsöka el och kan mäta på pumpen så börja där. Lite mer avancerat men ngn här kanske kan förklara hur.

Dåligt dragen plint vid motorskyddet kanske? Det problemet hade jag på min pump, samma fenomen fast pumpen gick bra mycket längre innan den stannade.

• Gilla
john68
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jag hade börjat med att kolla kontaktytorna på tryckvakten. Fick byta mina med ca 3 års mellanrum när det blivit bränt.
Så här ser tryckvakten ut, verkar den bränd?

• Begagnad tryckvakt med synliga tecken på smuts och slitage.
    Skapa konto
  • En tryckvakt med metallspiralfjäder och elektriska komponenter inuti en dammig skyddskåpa, möjlig tecken på överhettning.
    Skapa konto
  • Smutsig tryckvakt med synliga ledningar och komponenter inuti en genomskinlig plasthölje, tecken på möjlig överhettning.
    Skapa konto
  • Dammig tryckvakt i genomskinligt fodral med synliga ledningar och fjädrar, potentiella brännskador.
    Skapa konto
  • Närbild på en smutsig tryckvakt med tydliga användningstecken och skala i kg/cm².
    Skapa konto
hsd
Har Du kollat att det finns 3 faser fram till motorskydd

Har du alla faser fram till motorskyddet, kolla sedan om du har alla faser efter tryckbrytaren har du det så är det fel på pumpen.
Ps koppla först loss ledningarna till pumpen.

Kolla först som elmont skriver.

Om tryckvakten har brända ytor ser du bara om du tar isär den lite och kollar på blecket som fungerar som "strömbrytare"

Ok jag har ingen mätutrustning hemma men jag har bytt alla propparna som går till pumpen i alla fall.

Kan problemet bero på att brunnen har blivit torr och ejektorpumpen därmed inte kan pumpa upp vattnet eftersom den inte kan trycka ner någon vattenstråle och som resultat drar mer ström nör den jobbar?

Då ska den inte lösa på överström för den snurrar lättare utan vatten, i alla fall tis den ev har skurit. Det är vattensmorda lager i pumpen.

Ok det låter som att jag får ta in en elektriker för att kolla.

Ska jag be elektrikern ta med en tryckvakt och ett nytt motorskydd (vilken styrka i så fall) för byte vid behov? Något mer jag borde berätta?

Om du vill kan du enkelt göra lite felsökning utan några instrument, det ska gå att ringa in utan.

Med säkringarna uttagna lossa alla lock, kåpor på motorplint, brytare och motorskydd. Titta över och känn på alla anslutningar och skruvar där, ofta kan man se om det glappat är dålig kontakt det är en ganska vanlig felkälla. Sen kan du enkelt kolla om tryckströmbrytaren felar genom att koppla förbi den, ta tex Wago e.dyl och lägg samman trådarna två och två som går tvärs över via brytaren. Starta/stoppa med motorskyddet så är det klart om du kan fria/fälla brytaren, den är som sagt misstänkt i de här fallen. Att lossa fläktkåpan och vrida direkt på motorn så det inte går mekaniskt trögt är inte fel heller när man ändå har frånkopplat.

Och motorskydd får du isf ange ett som täcker 4.5 A enligt motorskylten det går säkert med 4 A också eftersom du redan har det men man ska normalt välja enligt märkdata. Och att det tas med en tryckströmbrytare 3-fas är lämpligt så du slipper fikaresor till Ahlsell mfl i onödan. :)

GK100 GK100 skrev:
Och motorskydd får du isf ange ett som täcker 4.5 A enligt motorskylten det går säkert med 4 A också eftersom du redan har det men man ska normalt välja enligt märkdata. Och att det tas med en tryckströmbrytare 3-fas är lämpligt så du slipper fikaresor till Ahlsell mfl i onödan. :)
Är det hör det framgår att den ska vara på 4,5 A?

• Teknisk etikett på en pump med specifikationer, cirkeln markerar värdena "4,45 A" som strömförbrukning.
    Skapa konto
Ja det är den siffran som anger fullastström (I1/1) vid spänningen 380-415 som gäller i detta fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.