1 625 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Ersättningsfråga ?
För tio dagar sedan fick jag min telekabel avgrävd av Vattenfall som utförde ett grävjobb med belysningsstolpe åt Trafikverket. Eftersom jag har Telia som operatör har jag anmält dit då jag blev av med fast telefon internet och alla TV kanaler de har i sin tur anmält ärendet till Skanova som har ringt upp mig och påtalat att ärendet kommer att ta 6 veckor. Detta ställer självfallet till enorma extra arbete för mig inte minst med alla bankärende som jag måste åka 5 mil till bank för att uträtta. Självfallet kommer jag att kräva skadestånd, men eftersom det är fyra aktörer i ärendet önskar jag lite info på vilken jag skall ställa kravet för de kommer naturligtvis att skylla på var andra Tilläggas kan att Vattenfall inte tog ut någon kabelmarkering utan bara sätter skopan i marken.
Det du ska göra är att tala med arbetsledaren per omgående och kräva att dom ordnar det per omgående
Är det sant och verklighet att dom grävde utan att göra en kabelutsättning
Nu är det så att Vattenfall kräver av gemene man att kabelutsättning ska göras , annars får abonenten eller den som gräver får stå för kostnaden av reparation
Stå på dig , ge inte efter någonting , stöter du på patrull , frågar du efter numret till hans
chef , och säger jag ska prata med honom
Är det sant och verklighet att dom grävde utan att göra en kabelutsättning
Nu är det så att Vattenfall kräver av gemene man att kabelutsättning ska göras , annars får abonenten eller den som gräver får stå för kostnaden av reparation
Stå på dig , ge inte efter någonting , stöter du på patrull , frågar du efter numret till hans
chef , och säger jag ska prata med honom
Du har inte en tfn som kan koppla upp internet via 3G eller 4G till datorn för bankärenden mm ? Ring även Telia igen och fråga om dom har någon utrustning som du kan använda för internetuppkoppling.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fan vad trist! Men sex veckor låter ju orimligt för att laga en kabel.
Jag hade något liknande förra månaden, har telefonoperatören Phonera.
Plötsligt försvann den fasta telefonin, men tack gode gud hade vi kvar ADSL (går via Telia).
Fick vidarekopplat till mobilen, men vi har hemskt dålig täckning här i obygden.
Efter 14 dagar var felet reparerat, och jag fick den vanliga kundundersökningen om min upplevelse.
Svarade mycket negativt och föreslog att månadsräkningen skulle krediteras.
Och mycket riktigt, så fick jag en kreditfaktura på hela månadsavgiften.
Så nu är jag rätt nöjd igen
Jag hade något liknande förra månaden, har telefonoperatören Phonera.
Plötsligt försvann den fasta telefonin, men tack gode gud hade vi kvar ADSL (går via Telia).
Fick vidarekopplat till mobilen, men vi har hemskt dålig täckning här i obygden.
Efter 14 dagar var felet reparerat, och jag fick den vanliga kundundersökningen om min upplevelse.
Svarade mycket negativt och föreslog att månadsräkningen skulle krediteras.
Och mycket riktigt, så fick jag en kreditfaktura på hela månadsavgiften.
Så nu är jag rätt nöjd igen
Telia borde kunna erbjuda 3G eller 4G under tiden. Ring och be ödmjukt och snällt ska du se att det löser sig. Annars köp eget, spara kvitton och ställ krav på ersättning till vattenfall. I kronor och ören är det ingenting jämfört med besvärett att åka till banken etc.
Nu kan jag tala om lite vad som händer i ett sådant fall.
Tog först kontakt med ansvarig arbetsledate på Vattenfall, han sade " ställ kravet till oss " efter att ingen betalning skett efter 30 dagar ändrar han sig och säger att kravet skall gå till Trafikverket då de beställt arbetet . Nu har Trafikverket haft ärendet i SJU veckor och en jurist där kommit fram till att det är inte jag som " äger " kabeln i marken från min bostad till telestationen, därav är det inte min egendom som skadats och ingen ersättning utbetalas.
Tilläggas kan att Telia bistod med ett mobilt modem som pgu. dålig täckning tog 10 till 12 min. att ladda in en sida, så några bankärenden vågade jag mig inte på att göra där.
Tydligen kan Vattenfall bara sätta en skopa i marken utan att ta ut kabelanvisning och kan man sedan skicka skadan till Trafikverket som kopplar in sina jurister så är du helt chanslös vid en skada.
Tog först kontakt med ansvarig arbetsledate på Vattenfall, han sade " ställ kravet till oss " efter att ingen betalning skett efter 30 dagar ändrar han sig och säger att kravet skall gå till Trafikverket då de beställt arbetet . Nu har Trafikverket haft ärendet i SJU veckor och en jurist där kommit fram till att det är inte jag som " äger " kabeln i marken från min bostad till telestationen, därav är det inte min egendom som skadats och ingen ersättning utbetalas.
Tilläggas kan att Telia bistod med ett mobilt modem som pgu. dålig täckning tog 10 till 12 min. att ladda in en sida, så några bankärenden vågade jag mig inte på att göra där.
Tydligen kan Vattenfall bara sätta en skopa i marken utan att ta ut kabelanvisning och kan man sedan skicka skadan till Trafikverket som kopplar in sina jurister så är du helt chanslös vid en skada.
Jag förstår inte varför du skulle ta kontakt med någon annan är Telia?
Det är Telia som ska se till att din tjänst (som du betalar för) fungerar, hur de löser det kan väl inte ligga på dig?
Det är Telia som ska se till att din tjänst (som du betalar för) fungerar, hur de löser det kan väl inte ligga på dig?
Telia har jag i ett första skede tagit kontakt med, de fråntar sig ansvaret för ledningarna de äger Skanova. I Telias villkor står friskrivning för fel som ligger utanför deras ansvar, de tillhandahåller endast programvaran.
Klicka här för att svara
