Hej!
Jag har en fråga angående laddning av en passat gte. laddning enfas.
I garaget har jag dels ett 16 A 3 fas uttag samt "vanliga uttag" 10 A. är det på något sätt säkrare/stabilare att ladda i 3 fas uttaget och behövs det i sådana fall någon form av adapter för att omvandla det till ett 1 fas uttag. eller ska jag använda vanliga 220v uttagen 10 A,
tack på förhand!

Om laddaren är enfas och klarar sig med 10 A, är det onödigt att använda 3-fas uttaget till den.

Det som är den (lite) svaga punkten för enfasladdning, är själva kontakten och uttaget. Så om din laddkabel har vanlig enfaskontakt, så kommer du inte ifrån den risken.

Risken ligger i att enfasuttag/kontakter som visserligen är specade för 16A, i många fall blir överhettade om de långvarigt utsätts för 10A eller mer. De borde tåla det, men det finns gott om exempel på brunna uttag. Skillnaden mot "vanlig" användning, är att de flesta apparater som drar så mycket som 10A eller mer, och som kopplas in i vanliga uttag, går bara korta stunder. En kaffebryggare drar 10A i 3 - 4 minuter, samma med vattenkokare. En tvättmaskin drar mycket ström i 10 - 15 minuter medan den värmer vattnet osv.

Din elbil drar 10A eller mer i många timmar.

Risken för brand i huset är begränsad. OM uttaget sitter på obrännbart material, en gipsvägg eller bättre. Så kommer i värsta fall uttaget att bli förstört, uttag brinner inte med öppen låga (mijöfarlig flamsäker plast), de förkolnar och blir väldigt varma.

Risken är liten. Jag har sedan några månader en Volvo hybrid, och laddar hemma i vanligt uttag, utomhus. Jag har tagit för vana att känna på uttaget efter laddning. OM det börjar bli dåligt så kommer det att vara märkbart varmt långt innan den bränns sönder.

• Gilla
Vilde och 2 till
  • Laddar…
Det korta svaret är ja, det är bättre/säkrare att använda 3-fasuttaget med en adapter till enfas, nu när du ändå har möjligheten. Dels ger det större säkerhetsmarginal enligt hempularens resonemang, och dels har du då möjlighet att välja vilken fas du vill ladda med. Det är kanske t ex bättre att ladda på den fas som diskmaskin och tvättmaskin inte ligger på.

• Gilla
Jarvsta
  • Laddar…
När jag ändå har ett 3 fas uttag i garaget så ska jag nog utnyttja detta. Men hur menar du att man kan välja vilken fas man laddar på?

Varför skulle det vara bättre?

Jag skulle hellre ladda på en av 16A faserna
Jag har en GTE som jag laddar via 10A, du kan inte ladda mer med den lilla boxen man får med bilen,
för att kunna kräma på med 16A måste du ha en fast monterad laddbox, typ sån som finns i p-hus och liknande

Det som har hänt med min automatsäkring är att den har blivit känsligare, tidigare kunde jag köra högtryckstvätten på 10A uttaget, efter jag har börjat ladda bilen på det, så löser säkringen ut när högtryckstvätten ska starta.
Dock löser den inte ut när jag laddar bilen, men jag skulle helst vilja ha lite mer marginal även om bilen inte drar med än 10A

• Gilla
Jarvsta
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Jag skulle hellre ladda på en av 16A faserna
Jag har en GTE som jag laddar via 10A, du kan inte ladda mer med den lilla boxen man får med bilen,
för att kunna kräma på med 16A måste du ha en fast monterad laddbox, typ sån som finns i p-hus och liknande

Det som har hänt med min automatsäkring är att den har blivit känsligare, tidigare kunde jag köra högtryckstvätten på 10A uttaget, efter jag har börjat ladda bilen på det, så löser säkringen ut när högtryckstvätten ska starta.
Dock löser den inte ut när jag laddar bilen, men jag skulle helst vilja ha lite mer marginal även om bilen inte drar med än 10A
du skulle alltså valt den här? https://www.jula.se/catalog/el-och-...ort.order=desc&skip=0&take=25&_=1520424925419

Vilken som duger men på den med tre uttag kan du välja vilken fas du ska belasta. Det går en fas till varje uttag.

• Gilla
Jarvsta
  • Laddar…
Varför menar ni att det är en säkrare lösning?

Det förklarade hempularen i #3. CEE-uttag tål strömmen bättre, och en nyinköpt grenkontakt är troligen fräschare än ett gammalt schukouttag som kanske suttit där i 40 år och belastats med en borrmaskin som mest.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Då är det väl bättre att byta uttaget om man misstänker att det är i dåligt skick.

Sedan har vi gruppledningen. Ett trefasuttag har vanligen en helt egen gruppledning från centralen, 2.5 mm². Gruppledningen till ett schukouttag kan vara skarvad ett antal gånger, kanske i tveksamma snabbplintar i en strömbrytare. Brister ska givetvis åtgärdas men om nu TS ska välja så är CEE-uttaget det naturliga och säkra valet för dagen. Andra alternativ behöver invänta besök från elektriker.

• Gilla
a_morell och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.