Hej

I mitt badrum finns det förberett ett uttag för tvättmaskin (se bifogad bild). Jag misstänker att det är en hemmagjord lösning av tidigare boende i lägenheten (som slog ihop två lägenheter) när dragningen går genom badrummet till uttag i annan del av lägenheten (samma säkring). Det syns också på bilden (tror jag) hur ledningar kommer in på ena sidan och sedan fortsätter. Jordens två ledningar sitter kopplade i samma hål på sockerbitens vänstra sida på bilden. Kan vara svårt att se att jordensom kommer in från höger går bakom sockerbiten och in på vänster sida.

Min fråga: Är det möjligt att installera ett vanligt elluttag här i stället, och hur kopplas det i så fall om strömnen ska gå vidare?

Kan ju vara känsligt med uttag i badrum men jag har installerat jordfelsbrytare så med korrekt uttag med lock osv ska det inte vara några problem.

Köpte uttag och tänkte bara skruva dit det men blev ställd av hur det såg ut med mina rudimentära kunskaper

Hade en elekriker hemma i ett annat ärende som jag rådfrågade men det var lite språkförbistring så jag förstod inte vad han menade mer än att han tyckte det var märkligt att elen gick vidare...

Tackar ödmjukast för klok input

• Elektrisk anslutning i vägg med synlig sockerbit och ledningar, förberett för tvättmaskinsuttag i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du var inne på är det krav med jordfelsbrytare om det skall vara ett uttag där. På de flesta uttag finns det plats för två trådar i anslutningarna. Så du stänger av strömmen, tar bort sockerbiten och kopplar in trådarna i uttaget i stället. Konstigare än så skall det inte vara. Det är lite udda att tvättmaskinen delar grupp med andra saker i lägenheten. Men inte ett direkt fel.

Inga problem, fas nolla jord framtaget, sen går de vidare .. GÅR absolut sätta ett vägguttag där. Sen hur det är vidarekopplat och om det är tillåtet osv överlåter jag till andra behöriga svara på ;-)
Sockerbit i det klimatet känns då fasen inte ok i alla fall..

Du behöver också kontrollera att det får sitta ett uttag på den platsen. Uttag i badrum måste placeras i oklassat område, lite förenklat minst 120 cm från duschen. Se regler för områden och skyddsåtgärder. Tvättmaskinen kanske måste anslutas fast. Då monterar man en anslutningsdosa på platsen.

Sedan gör man inga inkopplingar i badrum utan att kontrollera skyddsjorden, JFB eller ej. Man måste alltså känna sig bekväm med att kunna kontrollera och mäta att skyddsjorden är intakt.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
T tobbe456 skrev:
Inga problem, fas nolla jord framtaget, sen går de vidare .. GÅR absolut sätta ett vägguttag där. Sen hur det är vidarekopplat och om det är tillåtet osv överlåter jag till andra behöriga svara på ;-)
Sockerbit i det klimatet känns då fasen inte ok i alla fall..
Grymt. Det som gjort mig lite osäker är att det är både en brun och en svart ledning, men det är samma fas som bara fått byta färg vid kopplingen (av någon anledning) om jag förstår det hela rätt?

Det sitter normalt även en täckkåpa över hålet men det är kanske inte helt korrekt ändå med en sockerbit här? Fast det verkar ha fungerat i över 20år, även innan jordfelsbrytaren... :-)

Tack för snabbt svar

A Avemo skrev:
Som du var inne på är det krav med jordfelsbrytare om det skall vara ett uttag där. På de flesta uttag finns det plats för två trådar i anslutningarna. Så du stänger av strömmen, tar bort sockerbiten och kopplar in trådarna i uttaget i stället. Konstigare än så skall det inte vara. Det är lite udda att tvättmaskinen delar grupp med andra saker i lägenheten. Men inte ett direkt fel.
Toppen.
Ja det är den dragningen som kändes lite märklig. Nu har det dock aldrig funnits någon tvättmaskin i detta utrymme och det är inte heller intressant därför tänkte jag att jag kunde utnyttja den framdragna tråden till ett uttag i stället för hårfön mm.

Tack för snabbt svar

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver också kontrollera att det får sitta ett uttag på den platsen. Uttag i badrum måste placeras i oklassat område, lite förenklat minst 120 cm från duschen. Se regler för områden och skyddsåtgärder. Tvättmaskinen kanske måste anslutas fast. Då monterar man en anslutningsdosa på platsen.

Sedan gör man inga inkopplingar i badrum utan att kontrollera skyddsjorden, JFB eller ej. Man måste alltså känna sig bekväm med att kunna kontrollera och mäta att skyddsjorden är intakt.

Hmm, det kanske ställer till det. Det står ett badkar med duschdraperi nära, men det är 150 cm till duschmunstycket. Uttaget sitter även på 220cm höjd. Känns ganska bra... :)

Någon tvättmaskin ska inte installeras på platsen bara ett uttag för hårfön och ev en aktiv fuktsäkrad högtalare.

Då är det 60 cm från badkarskanten som gäller i ditt fall. Höjden ligger bra till men kanske opraktisk? Du vill nog placera uttaget längre ned, kanske på en annan plats? Det bör i vilket fall sitta på en torr plats. Uttag med lock har ingen värde ned stickpropp i eftersom de håller IPX4 endast med locket stängt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då är det 60 cm från badkarskanten som gäller i ditt fall. Höjden ligger bra till men kanske opraktisk? Du vill nog placera uttaget längre ned, kanske på en annan plats? Det bör i vilket fall sitta på en torr plats. Uttag med lock har ingen värde ned stickpropp i eftersom de håller IPX4 endast med locket stängt.
Tack.
Då borde det fungera bra. Det enklaste och snyggaste är att använda det förberedda uttaget, dvs den redan gjorda håltagningen i kaklet. Det ska förmodligen sitta en högtalare permanent inkopplad och det andra uttaget (tänker mig ett tvåvägs) användas högst sporadiskt, så den inte helt praktiska höjden tror jag blir ok. Känns bra ur fukthänseende om inte annat. Jag är dessutom två meter själv så jag når, haha, värre för barnen dock...

Kanske är tvättmaskinssladden lite för kort?

Men klarar du kravet på minst 60cm till badkarskant?

H hempularen skrev:
Men klarar du kravet på minst 60cm till badkarskant?
Ja, jag gör det. Är dock lite osäker hur jag ska mäta. Mäter jag från badkarskanten och rakt ut efter väggen till jämnhöjd med uttaget ( som sitter mycket högre) så är det typ exakt 60 cm, åtminstone till centrum av uttaget, möjligen fattas det ett par centimeter till närmsta kant av uttag, om du förstår hur jag menar. Mäter jag från badkarskant diagonalt upp till uttaget så är det 180cm.

Det kommer aldrig vatten upp till den höjden (220cm) så långt från duschmunstycket (150cm) men det blir ju kondens så klart i hela badrummet. Med den info som kunniga delat med sig av här, med befintlig jordfelsbrytare samt uttaget med IP44 (med lock) som jag fick hem idag, så känner jag mig rätt trygg nu. Protestera om jag borde vara orolig...

Avståndet mäts horisontellt från karkanten och måttet är heligt, inte för att just 60 cm skulle vara speciellt på något sätt utan för att man måste sätta en tydlig gräns någonstans. Det är heller inte uttalat vad jag vet om man mäter till kanten eller till cc på uttaget. Jag skulle nog säga till kanten på den närmaste uttagsbrunnen i de fall man ligger på gränsen. Så om du siktar med ena ögat halvöppet när du måttar med tumstocken så kan du säkert nöjsamt få till dina 60 cm ;)

Med kondens på väggarna utan alltför mycket vattendroppar skulle IPX1 räcka så du har god marginal med IPX4. DEt kan endast bli problem om man sprutar vatten rakt mot uttaget när det sitter en stickpropp i.

• Gilla
Frisyren
  • Laddar…
Jisses vad många uttag det är som sitter galet i badrum..
Har dessa avståndsregler ändrats/uppdaterats sedan det blev tillåtet med 230V-uttag i badrum?

Så nuvarande regler säger minst 120cm från duschmunstycke, oavsett klassning?

Tack alla för input. Gick ju bra det här... :)

Jag har väl halvbra koll och väldigt stor respekt för eldragningar och i badrum blir det ännu värre så jag ville försäkra mig om att jag inte gör nått dumt. I centrala Stockholm är det kört att få någon elektriker att komna för ett sånt här skitjobb. Kommer någon ska det betalas för en hel fm el em pga hopplösa restider, så det är nästan inget alternativ.

Nu sitter uttaget på plats i alla fall. Elko inf IP44. Känns tryggt och bra med den höga placeringen även om det inte är en helt praktisk höjd (220cm) men blir perfekt för min sporadiska användning.

• Högt monterat Elko inf IP44-uttag i ett kaklat badrum över handdukstork, extra bild visar närbild på uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.