Har idag en normcentral i huset från 1989 med 4-ledarsystem och en undercentral i det fristående garaget som avsäkrats med en kabel med tre faser 2,5 mm2 samt att man använt det mekaniska skyddet i manteln (varken jord eller nolla i kabeln) för att koppla vidare PEN-ledaren till garaget. Kabeln ligger i ett 20 mm VP-rör. Var denna lösning verkligen ok på 80-talet?

I samband med att vi nu ska installera jordfelsbrytare som täcker alla grupper funderar jag på vilken lösning ni tycker är bäst för undercentralen? Vill göra klart så mycket som möjligt innan elektrikern kommer. Hade det varit en nyinstallation hade vi såklart kört på 6 mm2 ut till undercentralen men nu har vi ett 20 mm VP-rör att förhålla oss till. Att dra nytt grövre rör kommer att bli en stor apparat så vill helst undvika den kostnaden samt att vi då måste vänta till sommaren..

Tre frågor:
1. Är det ok att sätta en egen JFB i normcentralen inne med egen nollplint och från den dra en ny kabel med 5 ledare 2,5 mm2 till undercentralen? Ex en EXLQ Plus 5G2,5 eller en EXQ-Light 5G2,5.

2. Är det ens möjligt att få i dessa kablar eller är de för styva? Skulle gissa att det är två 90 graders böjar längs vägen.

3. Fem 2,5 mm2 FK är såklart lättare att dra men är det ok med tanke på kondensrisken?

Det är troligen en EKKJ 3x2.5/2.5 mm² som du har nu. Den har en koncentrisk ledare som får användas som PE, och på den tiden även som PEN. Kravet på 10 mm² kom 1994. Det är en god ide att byta den även om det kanske inte behövs.

Det måste inte vara en TN-S-kabel till undercentralen utan det räcker fortfarande med en fyrledare ifall det skulle vara enklare att dra i. Undercentralen får då sin egen JFB.

VP-rör och fristående garage går inte riktigt ihop. Går kabeln i marken eller sker en övergång till markrör? Det styr ju om FK kan användas.

Kör en riktig markkabel som Elmont skriver, EXQJ 4x6/6 borde fungera bra. Detta kräver dock uppgrävning som du redan listat ut.

Du kan ju även behålla din befintliga, isolationsprova den och strömbrytare koncentriska ledaren, är värdena bra har den säkert mycket kvar att ge.

Lösningen låter som den varit riktigt utförd förutom att VP i marken inte är någon höjdare, den kabeln hade heller inte behövt något.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag skulle inte lägga garaget efter samma jordfelsbrytare som huset.
ett jordfel i garaget släcker då hela huset.

Bättre är en egen jordfelsbrytare till garaget
Kör du med 3 faser + PEN så blir automatiskt jordfelsbrytarens placering i garaget.
Kör du med 3 faser + N + PE är placeringen av jordfelsbrytaren fri, Dvs antingen i bostadshuset eller i garaget.

Att byta markabeln är en mycket bra ide men inget krav.

Jag skulle placera jorfelsbrytaren i garaget oavsett. pga slippa att gå in i bostadshuset för återställning.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och lägg inte kan i garaget i serie med jfb i huset, då har du ingen selektivitet och kan inte vara säker på att det är den som är närmast felkällan som löser

Trevliga och informativa svar, det uppskattas! Jag tror att jag ligger lågt med förberedelserna och väntar in elektrikern. Vill han byta ut kabeln kan vi hjälpas åt att lösa det.

Om det är ett VP-rör hela vägen ska jag låta vara osagt, det går ner ett VP-rör från huvudcentralen ner i krypgrunden men det skulle kunna vara så att kabeln ligger fritt i marken de 1,5 m det är till garaget. Får nog krypa ner och kolla vid tillfälle.

Om det som Bo skriver går att återanvända kabeln är det givetvis enklast, dock gör jag gärna saker rätt så det talar för att kabeln byts ut. Jag får klura lite på om jag ska ha 4- eller 5-ledarsysten ut till garaget, JFB inne eller där ute känns som det kvittar, bara några meter mellan och den löser ju ut otroligt sällan.

Inte mycket att klura på drar du ny matning till garaget välj 5-ledare, om du ska fylla nuvarande krav PEN 10 mm2 blir det bara udda annars. Med femledare kan du välja den area du vill på kabeln och dessutom få ett bättre byggt system.

Samma med placering av JFB den ska du sätta vid det den betjänar alltså centralen i garaget. Och med de korta sträckor du verkar ha är det nog inte omöjligt att du kan få fram 5G6 och slippa eventuell avsäkring i matande ände också.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Det enda jag motsätter mig med att byta en EKKJ mot en N1XE/N1XV eller liknande är att man bytt en risk mot en annan, därför vill jag rekommendera att fortsätta med skärmad kabel ifall det finns minsta risk att man i framtiden kan komma i kontakt med den ovanifrån, till exempel slår ner jordankare. Naturligtvis en liten risk, men jag förordar ändå den skärmade kabel, om än något dyrare, och då i PEX-variant typ EXQJ eller FXQJ.

Är tyvärr troligtvis en nybyggd altan i vägen så inte sugen på grävjobb. Om det är rör hela vägen på 20 mm kanske det går att få fram denna?

Teknisk specefication
Kabeltyp: N1XV
Dimension ledare x area: 4G6 mm²
Ytterdiameter: 13,6 mm

Är det med denna kabel ok att skippa avsäkring i huvudcentralen? Kör då JFB i undercentralen. Måste PEN vara på 10 mm2 faller denna idé.

Fast det kanske är mer korrekt att köra en JFB och en 3-fassäkring i huvudcentralen och köra ut 5G2,5 mm2 till undercentralen?

5G6 diameter 16mm. Eller EXQJ 4x6/g diameter 15,5mm. Eller FXLQ 5G2,5 diameter 12,7mm. Eller EXLQ 5G2,5 diameter 12,4mm. Till exempel. Eller låt lagd kabel ligga, tror det kan bli svårt att dra om kabeln om det finns mycket böjar på röret, går upp och ner ur marken osv..

daddydj daddydj skrev:
Fast det kanske är mer korrekt att köra en JFB och en 3-fassäkring i huvudcentralen och köra ut 5G2,5 mm2 till undercentralen?
Har du läst inlägg #8?
Korrekta lösningar finns det gott om, varför vill du göra ändringar? Är det för att installera en ny central fungerar nuvarande kabel.
Är det för att du är orolig för PEN-avbrott är det en annan sak. JFB fungerar med nuvarande kabel om du sätter den i nya centralen där den bör vara, det fungerar även med blivande 5-ledarkabel i valfri ände.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.