Hej,

Jag har skaffat en multimeter för att kunna mäta upp vad som är jord, nolla och fas i denna, alla kablar är svarta.

vilken inställning ska jag ha på multimetern och i vilket hål ska jag köra in den röda respektive svarta och hur kommer jag fram till vad som är vad?

• Öppen elektrisk dosa med svarta kablar och vita kopplingsklämmor mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du att det är fas, nolla och jord som kommer ut där? Kan väl lika gärna vara två tändtrådar och nolla?

Hur som helst ska du mäta AC Volt med tillräckligt mätområde, det vill säga över 400 V.
Om du börjar med att mäta och återkommer med testresultatet så kanske vi blir lite klokare.

Har du jordfelsbrytare?

Det är till en lampa?

Hur vet du att någon av dem är jord? Är resten av bostaden jordad?

Hur ser det ut bakom strömbrytaren?

T Tosse skrev:
Det är till en lampa?

Hur vet du att någon av dem är jord? Är resten av bostaden jordad?

Hur ser det ut bakom strömbrytaren?
Kan ju också vara en kronbrytning där den blå indikerar nolla?

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Räkna inte med att hitta någon jord där, är mest troligt nolla och två tändtrådar, dvs fas kopplad över brytare.
Ställ multimetern på ett mätområde över 230 V växelström. Är du ovan vid multimetern så provmät på något i normal arbetshöjd, stå inte på en pall första gången ifall något går åt h-te, dumt att ramla ner också.

Som sagt, kan mycket väl vara så att ingen av trådarna är jord. Gör du fel på det så blir det akut livsfarligt.

Fotografen Fotografen skrev:
växelström
Växelspänning.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det kan du tyvärr inte. Det går inte att med säkerhet mäta sig fram till vad dessa ledare har för funktion. Det kräver mer kunskap om anläggningen och kräver troligen också att man tittar i andra dosor och kanske t.o.m elcentralen för att reda ut vad detta är. Detta är en grund för att kunna tolka mätresultaten. Man kommer långt enbart genom att titta sig omkring i rummet och besvara de frågor Tosse och Slugge ställer etc. Då kan man få en hypotes om vad det kan vara

- två tändtrådar och nolla
- tändtråd, mellantråd och nolla.
- fas, tändtråd och nolla.
- tändtråd, nolla och skyddsjord
- plus några ytterligare orimliga kombinationer

En tändtråd är vanligen kopplad mot fas, men en dag råkar man ut för att den är kopplad mot nollan...så mätning är inte enda svaret här.

Man kan t.ex här göra misstaget att mäta 0 V mellan två trådar, därefter trycka på strömbrytaren och mäta 230 V. Vad betyder det? Att det är tändtråd och nolla man mäter mellan, men vilket är vilken? Men, det kan också vara fas och tändtråd man mäter mellan...man luras av att man råkar bryta strömbrytaren när man tror att man sluter den. Då bör man visserligen mäta en odefinierad spänning mellan 0 och 230 V.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Troligen har du tre hål i multimetern. Ett hål är märkt 10 A eller 5 A och det ska du inte använda. Sätt mätkablarna i de andra hålen. För just denna mätning spelar färgerna på mätsladdarna ingen roll.
Som sagts, ställ på ett mätområde växelspänning märkt med ac eller en vågsymbol. Testa först mellan den blåmärkta och en av de andra och kolla om utslaget reagerar på brytarens ställning. Samma på den andra.
Rapportera.

Öppna dosor och central och ryck i trådarna för att se vart dom går. Det är mycket säkrare än att mäta på nått som man inte vet så mycket om.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
OK, tack för alla svar. det blir nog till att ringa hit en elektriker så man får leva ett par år till!

• Gilla
Patfa85 och 1 till
  • Laddar…
Om jag ser rätt är det gammal tygkabel där man har trätt på skyddsslang över ledarna. Den kabeln är troligtvis förbrukad för längesen och bör bytas ut.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Har du plockat ned lampan själv? Jag skulle tro att det är nolla, tandtråd, jord, klåpigt att sätta 3 svarta!

Öppna upp strömbrytarna i samma rum och se hur det ser ut, om du ser trådarna där, och se vad de är anslutna mot..

Müssli Müssli skrev:
Om jag ser rätt är det gammal tygkabel där man har trätt på skyddsslang över ledarna. Den kabeln är troligtvis förbrukad för längesen och bör bytas ut.
Tror som Mössli, hög tid att planera byte av ledningar, detta kan elektrikern kolla lite närmre på. En jordfelsbrytare kan i alla fall vara ett bra första steg.

Är det hyresrätt är det kanske inte lika kul att lägga pengar på..

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ser ut som gammal ovirkabel. Den bör du byta ut. Isoleringen brukar ha torkat och smulas sönder lätt.
Troligen har du en gammal krontändning med nolla och två tändtråd.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.