Hej,
Jag har skaffat en multimeter för att kunna mäta upp vad som är jord, nolla och fas i denna, alla kablar är svarta.
vilken inställning ska jag ha på multimetern och i vilket hål ska jag köra in den röda respektive svarta och hur kommer jag fram till vad som är vad?
Jag har skaffat en multimeter för att kunna mäta upp vad som är jord, nolla och fas i denna, alla kablar är svarta.
vilken inställning ska jag ha på multimetern och i vilket hål ska jag köra in den röda respektive svarta och hur kommer jag fram till vad som är vad?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vet du att det är fas, nolla och jord som kommer ut där? Kan väl lika gärna vara två tändtrådar och nolla?
Hur som helst ska du mäta AC Volt med tillräckligt mätområde, det vill säga över 400 V.
Om du börjar med att mäta och återkommer med testresultatet så kanske vi blir lite klokare.
Har du jordfelsbrytare?
Hur som helst ska du mäta AC Volt med tillräckligt mätområde, det vill säga över 400 V.
Om du börjar med att mäta och återkommer med testresultatet så kanske vi blir lite klokare.
Har du jordfelsbrytare?
Räkna inte med att hitta någon jord där, är mest troligt nolla och två tändtrådar, dvs fas kopplad över brytare.
Ställ multimetern på ett mätområde över 230 V växelström. Är du ovan vid multimetern så provmät på något i normal arbetshöjd, stå inte på en pall första gången ifall något går åt h-te, dumt att ramla ner också.
Ställ multimetern på ett mätområde över 230 V växelström. Är du ovan vid multimetern så provmät på något i normal arbetshöjd, stå inte på en pall första gången ifall något går åt h-te, dumt att ramla ner också.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Som sagt, kan mycket väl vara så att ingen av trådarna är jord. Gör du fel på det så blir det akut livsfarligt.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det kan du tyvärr inte. Det går inte att med säkerhet mäta sig fram till vad dessa ledare har för funktion. Det kräver mer kunskap om anläggningen och kräver troligen också att man tittar i andra dosor och kanske t.o.m elcentralen för att reda ut vad detta är. Detta är en grund för att kunna tolka mätresultaten. Man kommer långt enbart genom att titta sig omkring i rummet och besvara de frågor Tosse och Slugge ställer etc. Då kan man få en hypotes om vad det kan vara
- två tändtrådar och nolla
- tändtråd, mellantråd och nolla.
- fas, tändtråd och nolla.
- tändtråd, nolla och skyddsjord
- plus några ytterligare orimliga kombinationer
En tändtråd är vanligen kopplad mot fas, men en dag råkar man ut för att den är kopplad mot nollan...så mätning är inte enda svaret här.
Man kan t.ex här göra misstaget att mäta 0 V mellan två trådar, därefter trycka på strömbrytaren och mäta 230 V. Vad betyder det? Att det är tändtråd och nolla man mäter mellan, men vilket är vilken? Men, det kan också vara fas och tändtråd man mäter mellan...man luras av att man råkar bryta strömbrytaren när man tror att man sluter den. Då bör man visserligen mäta en odefinierad spänning mellan 0 och 230 V.
- två tändtrådar och nolla
- tändtråd, mellantråd och nolla.
- fas, tändtråd och nolla.
- tändtråd, nolla och skyddsjord
- plus några ytterligare orimliga kombinationer
En tändtråd är vanligen kopplad mot fas, men en dag råkar man ut för att den är kopplad mot nollan...så mätning är inte enda svaret här.
Man kan t.ex här göra misstaget att mäta 0 V mellan två trådar, därefter trycka på strömbrytaren och mäta 230 V. Vad betyder det? Att det är tändtråd och nolla man mäter mellan, men vilket är vilken? Men, det kan också vara fas och tändtråd man mäter mellan...man luras av att man råkar bryta strömbrytaren när man tror att man sluter den. Då bör man visserligen mäta en odefinierad spänning mellan 0 och 230 V.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Troligen har du tre hål i multimetern. Ett hål är märkt 10 A eller 5 A och det ska du inte använda. Sätt mätkablarna i de andra hålen. För just denna mätning spelar färgerna på mätsladdarna ingen roll.
Som sagts, ställ på ett mätområde växelspänning märkt med ac eller en vågsymbol. Testa först mellan den blåmärkta och en av de andra och kolla om utslaget reagerar på brytarens ställning. Samma på den andra.
Rapportera.
Som sagts, ställ på ett mätområde växelspänning märkt med ac eller en vågsymbol. Testa först mellan den blåmärkta och en av de andra och kolla om utslaget reagerar på brytarens ställning. Samma på den andra.
Rapportera.
OK, tack för alla svar. det blir nog till att ringa hit en elektriker så man får leva ett par år till!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har du plockat ned lampan själv? Jag skulle tro att det är nolla, tandtråd, jord, klåpigt att sätta 3 svarta!
Öppna upp strömbrytarna i samma rum och se hur det ser ut, om du ser trådarna där, och se vad de är anslutna mot..
Öppna upp strömbrytarna i samma rum och se hur det ser ut, om du ser trådarna där, och se vad de är anslutna mot..
Tror som Mössli, hög tid att planera byte av ledningar, detta kan elektrikern kolla lite närmre på. En jordfelsbrytare kan i alla fall vara ett bra första steg.Müssli skrev:
Är det hyresrätt är det kanske inte lika kul att lägga pengar på..

