Jag har Nexas "gamla" trådlösa system på 433,92 MHz. Jag har sett att det finns Nexa bridge som kan hantera både det gamla och z-waves system. Jag tycker det gamla systemet fungerar lite sisådär, ibland får man trycka flera gånger på en knapp för att få det att funka.
Hur är z-wave i jämförelse, är de lika stora puckar osv? Fördelar, nackdelar jämfört med det gamla systemet?

ingen som vet alltså..

Fördelen med Z-wave är att det är tvåvägskommunikation, du får svar från pucken om den är tänd eller inte. Jag ser nästan bara fördelar med Z-wave, det som talar för 433MHz är priset. Nu vet jag inte hur stora Nexas puckar är men mina Fibaro har jag gömt i dosorna bakom strömställarna.

Edit: tråden bör kanske flyttas till Villalarm & hemautomation

ok, ja fibaro verkar ju vara typ dyrast i klassen

All trådlös kommunikation är känslig för störningar/svag signal/reflektioner etc.
Som tidigare sagt så är priset en fördel för 433-enhter. En Z-wave-enhet är kanske 3-4 gånger dyrare än 433-enheter.
Radiomässigt har Z-wave inte längre räckvidd. Däremot kan dom utnyttja andra mottagare (nätansluta) som en repeater och på så vis förlänga räckvidden.

måste man ha en Bridge för att kunna använda z-wave med gamla enheter?

Nej, det finns flera leverantörer som stödjer 433-enheter samt Z-wave.
Telldus ZNet är en sådan. Även "Homey" har stöd för vissa av Nexas mottagare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.