K i enhetssammanhang står för kelvin. KW betyder således kelvinwatt. Kilo skrivs alltid med litet k. Det gör stor skillnad på hur man skriver enheter.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr och trots att du ofta påpekar de olika felen i skrivsätt här på BH är det i teknisk skrift som står under US inflytande mycket vanligt med tex K för prefix kilo. Kanske många av sammanblandningarna här kommer av frekvent googlande utan mer eftertanke. Lite märkligt att det tas i med versaler där när trenden ofta annars går mot gemener rakt av i skrift.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Tyvärr och trots att du ofta påpekar de olika felen i skrivsätt här på BH är det i teknisk skrift som står under US inflytande mycket vanligt med tex K för prefix kilo. Kanske många av sammanblandningarna här kommer av frekvent googlande utan mer eftertanke. Lite märkligt att det tas i med versaler där när trenden ofta annars går mot gemener rakt av i skrift.
Ja, det är ju en av vårtorna på SI-prefixen. "Småprefixen" alltså de som anger delar av, de har ju annars uteslutande liten bokstav som symbol.

Och de "stora" prefixen för tiopotenser har ju stor bokstav: M/G/T/P/E, men bland de "officiella" prefixen (vi ignorerar deca/deci, och hekto/centi) så är det bara just "kilo" som förkortas med liten bokstav. Som jag förstår det just för att "K" redan var upptaget av kelvin. (Som ju i inkonsekvensens namn korrekt stavas med liten begynnelsebokstav när det är enheten vi talar om och inte lorden själv...)

Så även om SI är det mest konsekventa systemet vi har, så finns det ändå plats för förbättringar.

(Att grundenheten för massa inte är prefixlös, utan kg är ju en annan, i mitt tycke värre, vårta. Jag mins att den amerikanske författaren till min mekanikbok på Chalmers löste detta på ett kreativt sätt, och envisades med att hitta på uppgifter där något hade massan 1 Mg... När han alltså avsåg ett metriskt ton = 1000 kg. Något vi ju av hävd inte gör här i SI-land.)

• Gilla
Pen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
KW= Kuwait Ett land i Arabvärlden
kW = Kilowatt

[länk]
Jag skäms för att jag skrev fel i farten

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag skäms också för att jag hackade. :oops:
Tråden avlägsnade sig från ämnet.

Elverk vid strömavbrott är lite klabb om man skall bara driva en liten del av huset.
Först vad har du tillgång till 1- fas eller 3- fas elverk?

Där jag jobbar extra har vi ett 40 kVA elverk som drivs från en traktor, den orkar hela gården utan problem.
Kopplas in till ett elintag och sedan en omkopplare med 3 läge, 0 i mitteln elverk till vänster coh nät till höger. Det finns jordtag som är nedgrävt.

Reservkraftbyggarna.se. om du vill automatiskt... Skall du bara driva elektronik.. Skaffa en ups istället Jag kör en gammal APC smartups men 2lite större batterier AGM. Åskskyddet får du på köpet..

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
N
In- & utfasningsutrustning för lite större aggregat kostar 40 till 50kkr + moms.

N Noun skrev:
In- & utfasningsutrustning för lite större aggregat kostar 40 till 50kkr + moms.
Nu tog du väl i för mycket ??

TS har köpt ett bensin elverk på auktion på 2600 VA för att kunna driva frysen vid strömavbrott!! Samt dator o en TV, någon lampa.

L Leif i Skåne skrev:
Nu tog du väl i för mycket ??

TS har köpt ett bensin elverk på auktion på 2600 VA för att kunna driva frysen vid strömavbrott!! Samt dator o en TV, någon lampa.
Ja här torde infasningen bestå av: "Det blev svart, undrar om strömmen gick? Jo... Två timmar senare. Hmm, då får jag koppla om och dra igång kraftverket." :)

Efter 200000 tappade cykler eller så, så är det ju inte så kinkigt att träffa precis i fas när man slår på igen... :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Man kanske skulle kunna göra en infasningsapp till telefonen. Den får med ljud och ljusindikering tala om precis när man skall dra i startsnöret för att hamna i fas med elnätet när motorn startar. Fast det där med infasning kanske är lite överflödigt om man redan har utrustning som säkerställer att generatorn aldrig under några omständigheter kan mata ut på nätet.

Behov av infasning behövs väll bara om man har en UPS som tar vid vid avbrottet? Att hinna få igång elverket utan en UPS så man hamnar i fas innan låter annars som en bra grej. Lite som att kunna förutspå elavbrottet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.