Nyinflyttad i radhus.
I ena badrummet låter och surrar det om lamporna i skåpet. Det lyser igenom plasthöljet på baksidan.
Det ser ut som något som tillhör skåpet, dvs inget eget bygge.

Se film.
I slutet så har jag en sådan där penna som lyser och piper nära el... Denna reagerar direkt så fort den närmar sig....

Någon som förstår detta?
 
Nätdelen är av sk switchad typ, dvs den reglerar spänningen genom att "hacka sönder" den med en hög frekvens.
Detta kan ge upphov till ljud i spolar och andra komponenter. Kolla så att det inte sitter halogenlampor med för hög effekt.

Ser ut som du har en dimmer i installationen, då kan det vara samspelet med den och nätdelen som ger upphov till ljudet.
Ta en bild på typskylten som sitter på armaturen, det kan ge lite mer info om vad du har för grejor.

Att mätpennan reagerar i närheten är naturligt.
 
Ja det är dimmer.
Vet inte vad det är för lampor i... Får inte upp lampan nu....

Se bild på skylten.
 
  • Bild på en etikett för en dimmer med teknisk information, inverterad och något smutsig, monterad på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lågspänning, 12V. Gissar på att det sitter G4 Halogen i din armatur.
 
Vilken typ av lampor ska sitta i? Dvs vad kolla efter i butik?
 
Du bör ha dessa halogenlampor för att uppnå korrekt belastning, dvs max 2x20W.
Tror inte det är så mycket att göra åt detta.
Vill du bli av med ljudet får du byta nätdelen.
 
Ok, viktigast att det inte är något tokigt med lampan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.