Min diskmaskin löser ut säkringen 3-4 gånger per disk. Jag har bytt till automatsäkringar i elcentralen och kan inte svara säkert på om problemet även fanns på den gamla centralen, men det KAN ha uppkommit i samband med bytet.
Tror ni att jag kan försöka med att sätta in en trög säkring eller ska jag köpa ny diskmaskin?
Tror ni att jag kan försöka med att sätta in en trög säkring eller ska jag köpa ny diskmaskin?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar. Jag har kopplat in diskmaskinen i ett annat uttag och håller tummarna
(fast vet inte riktigt vad jag hoppas på. Kanske bättre att diskmaskinen är trasig än att jag har ett okänt fel/överbelastning på den andra gruppen
)
(fast vet inte riktigt vad jag hoppas på. Kanske bättre att diskmaskinen är trasig än att jag har ett okänt fel/överbelastning på den andra gruppen
Hmm, det gick som jag befarade. Diskmaskinen har kört länge på det "nya" uttaget utan att säkringen bryts så det tyder på att maskinen är ok.
Det som oroar mig är att jag inte har haft någonting annat "tungt" inkopplat på den gamla diskmaskinssäkringen som löste ut. Kyl, frys, värmepump, spis fungerar även då den säkringen är avslagen och något annat som skulle dra mycket ström kan jag inte komma på. Säkringen löste även om allt annat var släckt i huset.
Kan något vara felkopplat i elcentralen, kan säkringen vara dålig? Kan jag undersöka något mer själv eller ska jag boka in en elektriker som tittar på det?
Det som oroar mig är att jag inte har haft någonting annat "tungt" inkopplat på den gamla diskmaskinssäkringen som löste ut. Kyl, frys, värmepump, spis fungerar även då den säkringen är avslagen och något annat som skulle dra mycket ström kan jag inte komma på. Säkringen löste även om allt annat var släckt i huset.
Kan något vara felkopplat i elcentralen, kan säkringen vara dålig? Kan jag undersöka något mer själv eller ska jag boka in en elektriker som tittar på det?
Tack, ska göra det!
Jag litar inte helt på elektrikern som bytte el-centralen. Det var lite "trial and error" från hans sida innan allt fungerade efter byte av central. Går det att koppla någonting fel i en central som kan orsaka att en säkring löser för ofta, eller det låter osannolikt?
Jag litar inte helt på elektrikern som bytte el-centralen. Det var lite "trial and error" från hans sida innan allt fungerade efter byte av central. Går det att koppla någonting fel i en central som kan orsaka att en säkring löser för ofta, eller det låter osannolikt?
Om han i centralen lagt flera utgående ledningar på samma säkring så kan det givetvis överbelasta säkringen. För det första verkar det ganska osannolikt. Men om du tar av locket från centralen så kan du se om det sitter mer än en tråd i säkringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Inan du helt frikänner maskinen ett par kontrollfrågor:
Finns det jordfelsbrytare som skyddar det uttag där maskinen sitter?
Är uttaget du satt den i nu jordat?
Prova att vända kontakten i uttaget där det verkar fungera.
OM du inte har jordfelsbrytare, så kan man tänka sig några varianter av fel på maskinen, som visar sig som utlöst säkring, men som skulle löst ut en jordfelsbrytare. Har du ingen så skaffa en enkel portabel, kostar någon hundralapp. Om maskinen löser ut den så är felet i maskinen.
Finns det jordfelsbrytare som skyddar det uttag där maskinen sitter?
Är uttaget du satt den i nu jordat?
Prova att vända kontakten i uttaget där det verkar fungera.
OM du inte har jordfelsbrytare, så kan man tänka sig några varianter av fel på maskinen, som visar sig som utlöst säkring, men som skulle löst ut en jordfelsbrytare. Har du ingen så skaffa en enkel portabel, kostar någon hundralapp. Om maskinen löser ut den så är felet i maskinen.
Tack för svar!
Jag har jordfelsbrytare och jordade kontakter överallt.
Har provat flera olika uttag och kan konstatera att felet ligger i säkringen/gruppen/slingan med diskmaskinsuttaget och inte i själva maskinen.
Uttaget till diskmaskinen sitter under köksvasken och var rätt skitigt, skruvade av och rengjorde allt (och lät torka) utan förändrat resultat.
Jag har jordfelsbrytare och jordade kontakter överallt.
Har provat flera olika uttag och kan konstatera att felet ligger i säkringen/gruppen/slingan med diskmaskinsuttaget och inte i själva maskinen.
Uttaget till diskmaskinen sitter under köksvasken och var rätt skitigt, skruvade av och rengjorde allt (och lät torka) utan förändrat resultat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Då har du nog råkat ut för ett dåligt exemplar av dvärgbrytare i centralen.
Jag provade att kopplade in en värmefläkt 1kw (=> ca 4-5 A) på den misstänkt dåliga dvärgbrytaren, men den klarade det utan att lösa. Ger det någon mer ledtråd?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Diskmaskinen drar troligen ca 10A när den värmer vatten. Prova att koppla in din fläkt och ex. en kaffebryggare samtidigt. Kolla bara märkeffekten på bryggaren, ofta ca 1 kw. Men det finns de som ligger på uppmot 2kw.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bytte brytaren idag och problemet är löst
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Grattis! Då håller vi tummarna att det funkar även på lite längre sikt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden