7 196 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Elverk vid strömavbrott
Sida 1 av 2
Nu har det hänt igen elavbrott i nån timme.
Funderar på om det går att bygga om elsystemet (i samband med om/till-byggnad) så att vid strömavbrott så kopplas inkommande elmatning av vissa enheter (elurtag för data/telefon/radio/TV/kyl och frys) om till annan strömmatning.
Har köpt elverk 2600 Ah på konkursauktion.
Tänkte mig någon sorts relä som i draget läge = ok med inkommande el, vid strömavbrott så faller relä och kopplar över
matningsspänning från elverket.
Funderar på om det går att bygga om elsystemet (i samband med om/till-byggnad) så att vid strömavbrott så kopplas inkommande elmatning av vissa enheter (elurtag för data/telefon/radio/TV/kyl och frys) om till annan strömmatning.
Har köpt elverk 2600 Ah på konkursauktion.
Tänkte mig någon sorts relä som i draget läge = ok med inkommande el, vid strömavbrott så faller relä och kopplar över
matningsspänning från elverket.
Går inget bra det du tänker , fodras en häftig ombyggnad av Elen , med separat el-centraler ,det får inte vara automatik utan ska vara manuell manövrering av säkerhetsskäl .
Din elektriker vet vad som kan göras och det är ett rent el-jobb
Din elektriker vet vad som kan göras och det är ett rent el-jobb
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Den lösning du nämner finns för enskilda förbrukare typ cirkulationspump. Se nödströmsaggregat från t.ex http://www.relek.se/. Du behöver ju då kunna automatstarta elverket?
Men att därifrån göra ingrepp i den fasta anläggningen för automatisk omkoppling är visserligen möjligt men ingenting du ska tänka på. Den enda lösningen som kan komma på tal för en bostad är en manuell reservkraftsomkopplare och jordtag som måste utföras av en elfirma.
Men att därifrån göra ingrepp i den fasta anläggningen för automatisk omkoppling är visserligen möjligt men ingenting du ska tänka på. Den enda lösningen som kan komma på tal för en bostad är en manuell reservkraftsomkopplare och jordtag som måste utföras av en elfirma.
Reservkraftintag inkl eget jordtag är det som gäller isf. Automatisk start av reservkraft misstänker jag blir ganska dyrt, jag har bara sett det hos Försvaret och lite större företag, sjukhus, räddningstjänst och liknande.
Reservkraftintaget är bara ett intag. En stickpropp monterad på väggen där elverket ansluts. Sedan behövs en reservkraftomkopplare. Det är en godkänd strömbrytare som kan växla mellan elnät och generator och under inga omständigheter kan koppla ihop dem så att elverket matar ut på nätet. Och jordtag är en lokal anslutning till sann jord.
Hur hög effekt är det på elverket du skaffat? Är det trefas? Det är inte vilket elverk som helst som är lämpligt att driva hela huset på.
Hur hög effekt är det på elverket du skaffat? Är det trefas? Det är inte vilket elverk som helst som är lämpligt att driva hela huset på.
Det finns rätt många trådar om reservkraft här på forumet och på nätet.
Det krävs en massa detaljer för att det ska vara säkert för både dig och de som arbetar i elnätet. Många detaljer är beroende av hur nuvarande anläggning är byggd och vilket aggregat du har tänkt dig. Även saker som jordfelsbrytare spelar in.
Bäst är att prata med en elfirma som jag erfarenhet av reservkraft. Många lantbruk har det du är ute efter så det bör gå att hitta firmor dom har gjort detta.
Det krävs en massa detaljer för att det ska vara säkert för både dig och de som arbetar i elnätet. Många detaljer är beroende av hur nuvarande anläggning är byggd och vilket aggregat du har tänkt dig. Även saker som jordfelsbrytare spelar in.
Bäst är att prata med en elfirma som jag erfarenhet av reservkraft. Många lantbruk har det du är ute efter så det bör gå att hitta firmor dom har gjort detta.
Allt du säger förutom pumpen är 1 fas , men är den 1 fas med stickpropp ?
Det är nog inte ekonomiskt försvarbart att göra en anläggning i villa för reservkraft , bara en bekvämlighet som kanske inte är fel .
Som jag sa tidigare är det inget jobb för någon annan än en riktig elektriker , inget får gå fel
med en sådan anläggning
Elverk på utsidan en kabel genom fönstret och några skarvsladdar + lite värmeljus som höjer mysfaktorn är inte fel det heller
Det är nog inte ekonomiskt försvarbart att göra en anläggning i villa för reservkraft , bara en bekvämlighet som kanske inte är fel .
Som jag sa tidigare är det inget jobb för någon annan än en riktig elektriker , inget får gå fel
med en sådan anläggning
Elverk på utsidan en kabel genom fönstret och några skarvsladdar + lite värmeljus som höjer mysfaktorn är inte fel det heller
För ett så litet elverk är det fel lösning att använda reservkraftomkopplare och koppla in sig på hela husets elsystem. Är vattenpumpen enfas? Det finns ingen bra, billig och tillåten lösning för att det bara skall växla rakt av. Det du möjligen kan göra är att bygga ett litet helt separat elnät till generatorn. Då har du uttag på platser där prylarna du vill driva står. Du får flytta kontakter vid strömavbrott, men du slipper skarvsladdarna. Det är inte säkert att elverket kan driva vattenpumpen.
Sedan måste ordmärkaren tala om att elverket är på 2,6 kW. Inte 2,6 kWh.
Sedan måste ordmärkaren tala om att elverket är på 2,6 kW. Inte 2,6 kWh.