GK100 GK100 skrev:
Som sagt verkar det som allt du tycker borde vara annorlunda ligger helt på din sida nu sen omläggning av servis och mätning. Bara att kontakta en elfirma som gör vid som du önskar tex direkt från mätarskåp till central, demontera överflödiga gamla delar osv. Troligtvis har det gått till så hos dina grannar med egen installatör dvs elnät gör inga installationer på din sida mer än som här ser till att du har fått matningen tillbaks efter ändringen.
Vad gäller juridiskt här? Får en liten känsla att TS inte riktigt tagit till sig nätbolagets information eller så har de varit för hastiga, men TS har väl inte velat lägga pengar på att kontakta installatör som kanske informationen antytt och inte riktigt insett konsekvenserna..

Har nätbolaget bara klamrat utan att försöka förklara alternativen är det ju bedrövligt och slöseri med resurser, har svårt att se detta dock.

Redigerat:
B
S Slugge skrev:
Vad gäller juridiskt här? Får en liten känsla att TS inte riktigt tagit till sig nätbolagets information eller så har de varit för hastiga, men TS har väl inte velat lägga pengar på att kontakta installatör som kanske informationen antytt och inte riktigt insett konsekvenserna..

Har nätbolaget bara klamrat utan att försöka förklara alternativen är det ju bedrövligt och slöseri med resurser, har svårt att se detta dock.
Papperna som skrevs under visade bara installationen fram till fasadskåpet. Precis som med allt i livet och när det gäller hantverkare i allmänhet så får man inte måttsätta cadritningar i 3d på alla detaljer i förväg. Pappersarbetet visade jobbet i grova drag.

Jag gjorde ett flertal kontaktförsök utan framgång som jag skrev ovan, för att planera jobbet.

Jag fick inga som helst frågor om hur elinstallationen skulle utföras, och när jobbet planerades på plats (i typ april månad förra året, så var det bara frågor om hur grävning skulle ske).

För övrigt bad jag dem att ha kvar byggställningrn då jag var missnöjd med jobbet, för att ta hem en egen elektriker för att rätta till installationen. Tyvärr hörsammades inte detta alls, utan ställningen plockades ner några h senare. Så den möjligheten fick jag inte heller.

Grannens anslutning gjorde de betydligt snyggare. Det berodde tydligen på att det var brända anslutningar, så där var de helt enkelt tvungna att åtgärda till nästa kopplingslåda.

Enda trösten är väl att vi har lite takjobb inplanerat så vi kommer nog bygga en byggställning där om några år då, får väl åtgärda elistallationen då.

Jag förstår inte varför du "gnäller", nätägaren har utfört sitt jobb och lämnat det i ett skick som ger dig total frihet, att när du vill, färdigställa din sida av anläggningen. För du menar väl inte att nätägaren ska göra jobbet på din åt dig
. Så ta dit en elfirma och tala om vad du vill och hur du önskar, så fixar dom det.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Papperna som skrevs under visade bara installationen fram till fasadskåpet.
Installationen efter fasadskåpet är din och ditt ansvar och ditt bekymmer att ordna en "vanlig" elektriker som snyggar till. Nätbolaget har åstadkommit en fungerande installation vilket egentligen är förbi deras ansvar, de kunde troligen bara ha lagt in servisen i skåpet och åkt hem men vanlig allmän hygglighet gör att de ser till att det fungerar. Minsta möjliga för funktion, vill du ha det snyggt också är det, faktiskt, ditt ansvar och din plånbok.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
V
Ser inte så mycket på bilden.
Har dom gjort följande
-klippt luftledningen
-grävt in ny kabel
-monterat ett nytt mätarskåp
-dragit en kabel från mätarskåpet upp till den gamla anslutningen av luftledningen

Nätbolaget äger normalt kabeln fram till mätaren.
Om det är gjort enligt min beskrivning ovan så har dom i princip skjutit över ägandet av delarna som går mellan den gamla anslutningen av luftledningen och ner till din gamla mätare och så får man nog inte göra.
I gengäld har du fått nytt mätarskåp gratis samt installationen efter detta levererad och utförd gratis.

V VillaAnna skrev:
Har dom gjort följande
-klippt luftledningen
-grävt in ny kabel
-dragit en kabel från mätarskåpet upp till den gamla anslutningen av luftledningen

Om det är gjort enligt min beskrivning ovan så har dom i princip skjutit över ägandet av delarna som går mellan den gamla anslutningen av luftledningen och ner till din gamla mätare och så får man nog inte göra.
I gengäld har du fått nytt mätarskåp gratis samt installationen efter detta levererad och utförd gratis.
Tycker egentligen inte TS "gnäller" utan frågan är vad som rent juridiskt gäller, tyvärr har din fråga hamnat i elforumet fast den borde varit i juridikdelen.

Sen så går ju gränsen någonstans också, om vi tar fallet att TS en dag ser att ovanstående hänt utan att få någon information från nätägaren, han kanske var bortrest ett par månader eller så körde nätägaren bara på.

Nu står TS med problemet att mätaren måste flyttas då en dörr var planerad där, samt att kabeln också måste dras om.

Eller så har nätägaren informerat i god tid innan i flera omgångar men då TS aldrig besvarat breven valde man till sist att göra den bästa lösningen efter förutsättningarna.

Eller så ligger sanningen någonstans där emellan, sunda förnuftet säger att man inte spikar en kabel för att det är så otroligt skoj bara för att en annan aktör ska göra om arbetet nästkommande vecka, tyvärr kan det varit precis så det gått till.

Men nu är du där du är, mätarplaceringen verkar ok, då är det bara att dra in en ny kabel, blir bra i samband med annat jobb om du har ställning på plats, kanske läge att kolla över centralen då också så allt verkar ok.

Jag förstår ju poängen i det hela. När de bytte från luft till mark här fick man brev i god tid och att de ville ha tillträde till fastigheten och de bytte ända in i skåpet på insidan.
Det där ser ju nästan ut som de har förvarnat i god tid och inte fått tag på husägaren och när det väl var dags så anslöts det på utsidan ändå för vad ska man göra. Det känns inte direkt praxis att göra sådär även om det är fullt möjligt.

Måste varit ett missförstånd dom gjorde samma sak här samma föutsättningar men jag frågade bara om dom inte kunde gräva till skåpet istället då det va halva sträckan och ingen klamring men som sagt jag visste ju vad som skulle hända om man bara lät dom bestämma så jag va ledig när dom kom

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
V VillaAnna skrev:
Har dom gjort följande
-klippt luftledningen
-grävt in ny kabel

Nä, i anläggningar med luftledning på vägg går ägogränsen vid klämmorna utanför väggen.
Lådan på bilden, i andra fall porslinsrör genom väggen, är anläggningsinnehavarens ansvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.