Nån som har tips på en riktigt bra vägghängd kabelvinda till vettigt pris?
Har kollat Biltema, Jula mfl. men dom känns inget vidare och framförallt så tror jag plastkablarna dom använder blir hårda i kyla.
Tänkte ha den innanför dörren i garaget men behöver inte vara allt för lång.

Edit.
Hittade denna som verkar intressant och verkar ha en riktig gummikabel istället för PVC:
http://www.swedol.se/elkabelvinda-ip42.html

Nån som testat?

Redigerat:
Fick inte direkt mycket tips här MEN kan ju meddela att Swedolvindan än så länge verkar uppfylla alla mina önskningar!

Svart och röd Swedolvinda monterad på vägg med elsladdar och säkringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Den verkar bra, kostar väl i och för sig en liten slant mer än Biltemas motsvarande men du gjorde nog ett bra val. 15 meter?

S Slugge skrev:
Den verkar bra, kostar väl i och för sig en liten slant mer än Biltemas motsvarande men du gjorde nog ett bra val. 15 meter?
Jepp, jag valde 15m och den är lite drygt dubbelt så dyr som Biltema eller Jula.
Själva vindan håller säkert liknande kvalite så skillnaden ligger nog mest i kabeln kan jag gissa.
Jag letade efter andra alternativ men då sprang det iväg ytterligare i pris...

Kan vara så P-Plats, samtidigt kan plasten också skilja sig en del i kvalitet, helst om den utsätts för temperaturförändringar, kanske inte är aktuellt i ditt fall.

Värt att tänka på är att den dyrare modellens kabel är 2,5mm² och specad för 1600W (7A) indragen medan din modell klarar 1000W (4A). Är det bara kortvariga belastningar har det nog inte så stor betydelse, annars rekommendar jag att du har som vana att dra ut alla metrarna på grund av värmen som kan uppstå.

S Slugge skrev:
Kan vara så P-Plats, samtidigt kan plasten också skilja sig en del i kvalitet, helst om den utsätts för temperaturförändringar, kanske inte är aktuellt i ditt fall.

Värt att tänka på är att den dyrare modellens kabel är 2,5mm² och specad för 1600W (7A) indragen medan din modell klarar 1000W (4A). Är det bara kortvariga belastningar har det nog inte så stor betydelse, annars rekommendar jag att du har som vana att dra ut alla metrarna på grund av värmen som kan uppstå.
Sitter termosäkring på den så jag tror inte det blir några problem för mig.
Det har även slagit mig att jag kanske ska korta kabeln för normalt behövs inte många meter.
Skulle det behövas mer effekt så finns det mängder av lösa kablar... ☺

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.