Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hej,
Några små frågor kring utbyggnad enligt rubriken.
Idag så har jag en elcentral i källaren som matas från huvudcentralen på övervåningen. Kabeln mellan centralerna är 5G2.5mm och är avsäkrad med en trefas 16A dvärgbrytare.
Till centralen i källaren är kopplat varmvattenberedare, värmepump, tvättmaskin, elpanna, diverse uttag, belysning, mm.
Nu vill jag utöka installationen i källaren med 1 st uttag 3-fas 16A och en enfas laddbox till hybridbilen som också kan dra upp till 16A.
Frågor:
1. Det känns som om jag behöver byta kabeln som matar centralen i källaren och säkra upp den till tex 25A? (jag har 25A på huvudsäkring). Om bilen laddar 16A så räcker väl en liten extra last från värmepumpen (trefas) för att säkringen skall bryta annars? Är N1XV-R 5G6 jordkabel rätt/tillräcklig för att mata undercentralen i så fall?
2. Det har varit en del snack om bränder pga laddning av bilar. Just nu lutar det åt en Halo Wallbox för min del. En vanlig 3G2.5mm installationskabel som klamras i källartaket och säkras med 16A dvärgbrytare borde väl vara tillräcklig för att mata laddboxen, oavsett om det skulle vara ett vanligt "vägguttag" eller en speciell laddstation?
3. Jag har slut på platser i min nuvarande elcentral i källaren (porslinssäkringar). Den behöver alltså byggas ut.
Jag antar att det räcker att sätta en sådan här 1x13 bredvid befintlig central:
https://www.elbutik.se/product.html/hager-gamma-plastkapsling-utanpaliggande-ip30?category_id=15705
I den behövs då 1 st 3-polig 16A och en st 1-polig 16A dvärgbrytare. Då har jag ju också lite reservplats för framtiden.
Behövs det någon ytterligare utrustning i kapslingen, som kopplingsplintar, jordskenor eller något likande?
Jag vill gärna göra en lite budget för projektet innan jag försöker ringa hit en elektriker.
4. Centralen i källaren har en egen jordfelsbrytare som säkrar hela centralen och allt som är kopplat därtill. Inte behöver jag väl en separat till bilen?
Tack på förhand!
/Magnus
Några små frågor kring utbyggnad enligt rubriken.
Idag så har jag en elcentral i källaren som matas från huvudcentralen på övervåningen. Kabeln mellan centralerna är 5G2.5mm och är avsäkrad med en trefas 16A dvärgbrytare.
Till centralen i källaren är kopplat varmvattenberedare, värmepump, tvättmaskin, elpanna, diverse uttag, belysning, mm.
Nu vill jag utöka installationen i källaren med 1 st uttag 3-fas 16A och en enfas laddbox till hybridbilen som också kan dra upp till 16A.
Frågor:
1. Det känns som om jag behöver byta kabeln som matar centralen i källaren och säkra upp den till tex 25A? (jag har 25A på huvudsäkring). Om bilen laddar 16A så räcker väl en liten extra last från värmepumpen (trefas) för att säkringen skall bryta annars? Är N1XV-R 5G6 jordkabel rätt/tillräcklig för att mata undercentralen i så fall?
2. Det har varit en del snack om bränder pga laddning av bilar. Just nu lutar det åt en Halo Wallbox för min del. En vanlig 3G2.5mm installationskabel som klamras i källartaket och säkras med 16A dvärgbrytare borde väl vara tillräcklig för att mata laddboxen, oavsett om det skulle vara ett vanligt "vägguttag" eller en speciell laddstation?
3. Jag har slut på platser i min nuvarande elcentral i källaren (porslinssäkringar). Den behöver alltså byggas ut.
Jag antar att det räcker att sätta en sådan här 1x13 bredvid befintlig central:
https://www.elbutik.se/product.html/hager-gamma-plastkapsling-utanpaliggande-ip30?category_id=15705
I den behövs då 1 st 3-polig 16A och en st 1-polig 16A dvärgbrytare. Då har jag ju också lite reservplats för framtiden.
Behövs det någon ytterligare utrustning i kapslingen, som kopplingsplintar, jordskenor eller något likande?
Jag vill gärna göra en lite budget för projektet innan jag försöker ringa hit en elektriker.
4. Centralen i källaren har en egen jordfelsbrytare som säkrar hela centralen och allt som är kopplat därtill. Inte behöver jag väl en separat till bilen?
Tack på förhand!
/Magnus
Ta in ett (eller flera) pris från den som du ev tänker leja in så vet du vad det kostar. Här får man i bland bra fingervisningar men mycket ofta får man mycket optimistiska kostnadsuppskattningar som är långt från sanningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hej Elmont, tack för att du tog dig tid, men jag tror inte att ditt svar är kopplat till någon av mina frågeställningar ovan.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Tack, Absolut mycket bättre, om än kortfattat. 
Arbetstid förstår jag att ingen här kan gissa eftersom ingen vet hur platsen ser ut.
Nu vet jag i a f att ny kabel behövs både mellan centralerna och fram till bil/trefasuttag.
Priser för material kan jag hitta själv på elbutik.se, så nu är det lättare att få en uppfattning om kostnaden på åtminstone materialet. Jag vet ju ungefär hur långa kablar som behövs.
En liten fråga till som jag kom att tänka på. När det gäller kabeln mellan centralerna vore det enklast att köra den via vinden. Lite längre sträcka, men mycket enklare att komma åt.
Är det tillåtet att klamra en installationskabel under spån och isolering, det handlar om 2-3 meter, eller bör jag förbereda med någon synlig konstruktion ovanför isoleringen att klamra kabeln till?
Eller är det enklast/bäst att dra en slang under spånet med lösa kopplingsledare i? Det handlar om 60-70 cm i ena ändan som slangen kommer att bli synlig klamrad på väggen i så fall, resten kommer att gå på vind eller i garderober.
Arbetstid förstår jag att ingen här kan gissa eftersom ingen vet hur platsen ser ut.
Nu vet jag i a f att ny kabel behövs både mellan centralerna och fram till bil/trefasuttag.
Priser för material kan jag hitta själv på elbutik.se, så nu är det lättare att få en uppfattning om kostnaden på åtminstone materialet. Jag vet ju ungefär hur långa kablar som behövs.
En liten fråga till som jag kom att tänka på. När det gäller kabeln mellan centralerna vore det enklast att köra den via vinden. Lite längre sträcka, men mycket enklare att komma åt.
Är det tillåtet att klamra en installationskabel under spån och isolering, det handlar om 2-3 meter, eller bör jag förbereda med någon synlig konstruktion ovanför isoleringen att klamra kabeln till?
Eller är det enklast/bäst att dra en slang under spånet med lösa kopplingsledare i? Det handlar om 60-70 cm i ena ändan som slangen kommer att bli synlig klamrad på väggen i så fall, resten kommer att gå på vind eller i garderober.
Lägg kabeln "öppet" då får den kylning och du behöver aldrig fundera på belastning.
Eller så drar du rör/slang 25 mm grov och drar i MK/RK, den kan du lägga i/under isoleringen och den synliga delen på väggen är det inga problem med.
Eller så drar du rör/slang 25 mm grov och drar i MK/RK, den kan du lägga i/under isoleringen och den synliga delen på väggen är det inga problem med.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Tack för svar. 
Det blir nog slang genom spånet då, så slipper jag massa jox ovan golv på vinden sen.
Hittade följande text via Google gällande laddbox:
Ny lag och standardisering
I den nya utgåvan av Elinstallationsreglerna som utkommer våren 2017 finns en ny del 722 som behandlar just laddning av elfordon. Under hösten kommer också riksdagen att rösta igenom en ny lag där det föreskrivs hur allmänna laddningsplatser ska vara utrustade.
De uttag som kommer att standardiseras i Sverige kallas typ 2-uttag. Dessa uttag är för laddning med växelström upp till 63 ampere och Combo 2-uttag blir standard för snabbladdning med likström. Samtidigt kommer under hösten en lag på att det ska finnas minst ett uttag av typ 2 och om DC-laddning erbjuds minst ett uttag av Combo 2-typ vid laddningsstationer på allmänna platser.
Inga skarvsladdar
Förutom rätt typ av uttag måste också elinstallationen bakom vara utförd så att den klarar påfrestningarna. En korrekt utförd installation ska ha separat jordfelsbrytare på varje uttag. Då en för hög likström i en jordfelsbrytare av typ A kan mätta kärnan i jordfelsbrytaren så att den inte fungerar ska jordfelsbrytare av typ B som klarar likström användas. Alternativet som bland annat visades på elmässan i Frankfurt i våras är en jordfelsbrytare typ A plus att det finns kontroll på att likströmskomponenterna inte överstiger sex milliampere.
Varje anslutningspunkt ska försörjas individuellt med en egen gruppledning hela vägen från centralen med överströmsskydd. Skarvsladdar är inte tillåtna!
Rekommendationer
Får ni förfrågan att anordna en laddplats för elfordon så rekommenderar jag:
Fattar inte hur det kan bli likström över jordfelsbrytaren, men ändå.
Då borde det väl räcka att byta automatsäkringen för laddboxen till en sån här för 16A 30mA:
https://www.elbutik.se/product.html/personskyddsautomat-typ-a-hager?category_id=1817
"Kombinerad 1-pol automatsäkring och 2-pol jordfelsbrytare. Lämplig för att skydda separata 1-pol grupper, t.ex uttagsgrupper, värmekabelanläggningar, uttag i badrum mm. Finns i både B och C karakteristik.
Felström: 30mA
Poltal: 2
Moduler: 2 "
Blir det problem om flera JFB / personskyddsautomater är monterade efter varandra? Dvs måste man bygga om befintliga centraler också för att slippa ta ström genom befintlig JFB?
Det blir nog slang genom spånet då, så slipper jag massa jox ovan golv på vinden sen.
Hittade följande text via Google gällande laddbox:
Ny lag och standardisering
I den nya utgåvan av Elinstallationsreglerna som utkommer våren 2017 finns en ny del 722 som behandlar just laddning av elfordon. Under hösten kommer också riksdagen att rösta igenom en ny lag där det föreskrivs hur allmänna laddningsplatser ska vara utrustade.
De uttag som kommer att standardiseras i Sverige kallas typ 2-uttag. Dessa uttag är för laddning med växelström upp till 63 ampere och Combo 2-uttag blir standard för snabbladdning med likström. Samtidigt kommer under hösten en lag på att det ska finnas minst ett uttag av typ 2 och om DC-laddning erbjuds minst ett uttag av Combo 2-typ vid laddningsstationer på allmänna platser.
Inga skarvsladdar
Förutom rätt typ av uttag måste också elinstallationen bakom vara utförd så att den klarar påfrestningarna. En korrekt utförd installation ska ha separat jordfelsbrytare på varje uttag. Då en för hög likström i en jordfelsbrytare av typ A kan mätta kärnan i jordfelsbrytaren så att den inte fungerar ska jordfelsbrytare av typ B som klarar likström användas. Alternativet som bland annat visades på elmässan i Frankfurt i våras är en jordfelsbrytare typ A plus att det finns kontroll på att likströmskomponenterna inte överstiger sex milliampere.
Varje anslutningspunkt ska försörjas individuellt med en egen gruppledning hela vägen från centralen med överströmsskydd. Skarvsladdar är inte tillåtna!
Rekommendationer
Får ni förfrågan att anordna en laddplats för elfordon så rekommenderar jag:
- Se över hela installationen från central till laddningsplats
- Det ska finnas jordfelsbrytare, se kraven ovan
- Korta kablar med egen grupp för laddning
- Helst installera en riktig laddbox som gör laddningen säkrare och ger möjligheter för utveckling i framtiden
Fattar inte hur det kan bli likström över jordfelsbrytaren, men ändå.
Då borde det väl räcka att byta automatsäkringen för laddboxen till en sån här för 16A 30mA:
https://www.elbutik.se/product.html/personskyddsautomat-typ-a-hager?category_id=1817
"Kombinerad 1-pol automatsäkring och 2-pol jordfelsbrytare. Lämplig för att skydda separata 1-pol grupper, t.ex uttagsgrupper, värmekabelanläggningar, uttag i badrum mm. Finns i både B och C karakteristik.
Felström: 30mA
Poltal: 2
Moduler: 2 "
Blir det problem om flera JFB / personskyddsautomater är monterade efter varandra? Dvs måste man bygga om befintliga centraler också för att slippa ta ström genom befintlig JFB?
Tanken är att bilen kan gå sönder så att den matar ut DC i elnätet.
Jag förstår inte vad man menar med detta "Varje anslutningspunkt ska försörjas individuellt med en egen gruppledning hela vägen från centralen med överströmsskydd. Skarvsladdar är inte tillåtna!" Får flera laddboxar inte dela samma gruppledning eller får inget annat ligga på gruppen? Det vore annars rätt enkelt att koppla in en laddbox på ett befintligt trefasuttag.
Jag förstår inte vad man menar med detta "Varje anslutningspunkt ska försörjas individuellt med en egen gruppledning hela vägen från centralen med överströmsskydd. Skarvsladdar är inte tillåtna!" Får flera laddboxar inte dela samma gruppledning eller får inget annat ligga på gruppen? Det vore annars rätt enkelt att koppla in en laddbox på ett befintligt trefasuttag.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Ok. I mitt fall är det nästan lika enkelt att dra två kablar från centralen till laddplats /trefasuttag, så det spelar ingen roll.
Personskyddsautomaten jag länkade till ovan är av typ A (läste fel), så den skulle i alla fall inte räcka till. Typ B hittar jag bara 3-fas och svindyra.
Hittade följande i databladet för Halo Wallbox:
"RCD tripping characteristics:
RCD tripping characteristics DC-protection is integrated in the device. RDC type A must be installed and will together with the DC-protection have the same functionality as a RCD type B."
Jag tolkar det som att jag inte behöver JFB typ B. Det räcker med typ A, så personskyddsautomaten från Hager enfas 16A funkar i alla fall.
Återstår frågan vad som händer om det sitter flera JFB/PSA efter varandra. Blir det problem?
Personskyddsautomaten jag länkade till ovan är av typ A (läste fel), så den skulle i alla fall inte räcka till. Typ B hittar jag bara 3-fas och svindyra.
Hittade följande i databladet för Halo Wallbox:
"RCD tripping characteristics:
RCD tripping characteristics DC-protection is integrated in the device. RDC type A must be installed and will together with the DC-protection have the same functionality as a RCD type B."
Jag tolkar det som att jag inte behöver JFB typ B. Det räcker med typ A, så personskyddsautomaten från Hager enfas 16A funkar i alla fall.
Återstår frågan vad som händer om det sitter flera JFB/PSA efter varandra. Blir det problem?
Bäst är om du ser det som så att din matning till laddplatsen tas om möjligt direkt från din mätarplats. Alltså inte i flera led via olika centraler och framför allt inte via JFB som betjänar andra delar i anläggningen.
Är det enkelt att ordna en grövre matning tex 5G6 så dina två nuvarande centraler ligger parallellt kan du då lägga ny säkring och JFB som ytterligare en gren där. Men har du möjlighet dra från så tidigt i kedjan som möjligt det är en bra tumregel för att säkra de flesta kraven du läst om oberoende typ JFB osv.
Är det enkelt att ordna en grövre matning tex 5G6 så dina två nuvarande centraler ligger parallellt kan du då lägga ny säkring och JFB som ytterligare en gren där. Men har du möjlighet dra från så tidigt i kedjan som möjligt det är en bra tumregel för att säkra de flesta kraven du läst om oberoende typ JFB osv.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Där sa du nåt.
Matningen kommer in i övervåningen där mätartavlan sitter, och centralen för övervåningen sitter bredvid, men med 5G6 så räcker ju huvudsäkringarna på 25A för att skydda matningen till källaren också. Då kan man ju bara ta bort den trefas 16A dvärgbrytaren som sitter där idag.
Centralerna blir parallellkopplade som om de satt bredvid varandra.
De har iofs redan var sin jordfelsbrytare för övervåning resp källare, så skillnaden blir väl inte jättestor, men jag slipper ju betala för en 25A dvärgbrytare som jag trodde jag skulle göra
Att dra kabeln till laddplatsen direkt från övervåningen blir mycket opraktiskt tyvärr, men med grov matning till centralen i källaren borde det ju bli lika bra.
Matningen kommer in i övervåningen där mätartavlan sitter, och centralen för övervåningen sitter bredvid, men med 5G6 så räcker ju huvudsäkringarna på 25A för att skydda matningen till källaren också. Då kan man ju bara ta bort den trefas 16A dvärgbrytaren som sitter där idag.
Centralerna blir parallellkopplade som om de satt bredvid varandra.
De har iofs redan var sin jordfelsbrytare för övervåning resp källare, så skillnaden blir väl inte jättestor, men jag slipper ju betala för en 25A dvärgbrytare som jag trodde jag skulle göra
Att dra kabeln till laddplatsen direkt från övervåningen blir mycket opraktiskt tyvärr, men med grov matning till centralen i källaren borde det ju bli lika bra.
Se bara till då att just grupp och JFB du tar ut i källaren för laddning blir separat i princip som en egen central från nya matningen. Dvs blanda inte in befintliga centralen med sina komponenter utan sätt den nya delen parallellt också. Då blir det i princip som om den utgått från mätarplatsen och ev fel kan inte störa, inhibera andra JFB.
Att du inte har rätt typ JFB kan man i stort bortse från om du kopplar så här. Riskerna är som sagt att klena fel med DC komponent kan mätta andra JFB i kedjan och göra dem verkningslösa. Därav olika rekommendationer förutom rätt typ just detta med enskilda matningar per laddplats och inkopplade tidigt i anläggningen sett till inmatning, mätarplats osv.
Att du inte har rätt typ JFB kan man i stort bortse från om du kopplar så här. Riskerna är som sagt att klena fel med DC komponent kan mätta andra JFB i kedjan och göra dem verkningslösa. Därav olika rekommendationer förutom rätt typ just detta med enskilda matningar per laddplats och inkopplade tidigt i anläggningen sett till inmatning, mätarplats osv.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Tack för alla tips.
En kul grej är att man kan låta arbetsgivaren betala för att installera laddboxen med tillbehör hemma om man har förmånsbil, och det är helt utan förmånsbeskattning. Nu när jag vet hur det skall vara kan jag låta mitt företag betala både för material och instalaltion,
förutom kanske den nya matningen mellan centralerna.
En kul grej är att man kan låta arbetsgivaren betala för att installera laddboxen med tillbehör hemma om man har förmånsbil, och det är helt utan förmånsbeskattning. Nu när jag vet hur det skall vara kan jag låta mitt företag betala både för material och instalaltion,
förutom kanske den nya matningen mellan centralerna.
Klicka här för att svara
