19 041 läst ·
41 svar
19k läst
41 svar
Laddning Passat GTE
Jo, det är ju förstås den mest sannolika (och optimistiska) tolkningen. Jag har också funderat över det här med mätning. Om jag gjorde en installation av elbilsladdare skulle jag självklart vilja ha en separat mätare till det uttaget så att man vet hur mycket man gjort av med på laddning. Ska man sätta en elmätare i centralen om man bara använder ett vanligt uttag, eller är det en självklar funktion som finns i laddboxar (och som går att logga och få ut på något vettigt format)?F f91jsw skrev:
Vad gäller staten och skatten så ska man aldrig underskatta dess uppfinningsrikedom när det gäller att skydda skatteintäkterna. Med tanke på hur mycket man tjänar på drivmedelsskatter idag (man säger pga miljön men det är pengarna som räknas..) så är det nog närmast självklart att det kommer bli nya pålagor om/när vi går mot ett fossilfritt samhälle. Dock tror jag att det är långsökt med laddskatter, det som sannolikt kommer och somdet faktiskt redan börjat talas om, är någon typ av kilometerskatter för elbilar.
medföljande laddkabel passar inte cee 216 så det blir svårt. den har "vanlig" kontakt.E elmont skrev:
får nog bli jula alternativet https://www.jula.se/catalog/el-och-...ort.order=desc&skip=0&take=25&_=1520424925419
Redigerat:
Egentligen ska man inte uppmana till bryta CE godkännande.... Klipp av schuko skiten sätt en cee 416 gör en egen adapter schuko till cee416. Säker laddning hemma med 16A. 230v och behöver man ta med proppen på resan får man leva med en adapter ... Förutsätter att man laddar mest hemma. ... Bäst vore 2 olika sladdar .
/P
/P
Om det är en kontakt med inbyggd temperatursensor så slutar den nog funka.
Det finns en liten nackdel med CEE216, det är att dom ibland är lite tröga att få i kontakten i uttaget.E elmont skrev:
När jag säsongsjobbade som vaktmästare på camping från -97 till -04 så byttes flera CEE216 pga att gäster inte fick i kontakten i uttaget helt-å-hållet.
Jag har "skött om" en husvagnsparkering i fjällvärlden i ca 6 år, med ca 150 platser, och jag har aldrig bytt ett uttag. Men jag har smort upp uttagen någon gång för CEE216 går betydligt tyngre att sätta in, kanske beroende på det lite större konakttrycket och lite större anliggningsyta mellan stift och uttag.
Gör du så på originalkabeln till en elbil så är det tack och godnatt för den kabeln.. inte så många originalkablar med shuko anslirbing (om ens någon) som kan ladda 16a endast trots att bilen klarar av det.E _Elman_ skrev:Egentligen ska man inte uppmana till bryta CE godkännande.... Klipp av schuko skiten sätt en cee 416 gör en egen adapter schuko till cee416. Säker laddning hemma med 16A. 230v och behöver man ta med proppen på resan får man leva med en adapter ... Förutsätter att man laddar mest hemma. ... Bäst vore 2 olika sladdar .
/P
Jag har själv en ABB adapter, tillverkad för industriellt bruk.. fick tag i den från en elektriker jag känner. Men köp en dyrare variant av adapter och skippa jula.. när det gäller deras elsortimet (Anslut serien) så är jag verkligen inte imponerad.. och kör man då en sån här billigare variant än fast monterad kabel så ska man inte snåla på priserna på produkterna.
Min tanke i alla fall;-)
Det jag sen i det stora hela skulle tänka på är vad som händer med elnätet när fler och fler skaffar elbil. Belastningen ökar ju något fruktansvärt, men det tänker man inte på just nu... nu rids det på miljövågen, lik väl man gjorde med etanolen, och hur väl slutade den idén?
Just det, kika vad du har för huvudsäkring! Det glömmer många, finns många kåkar som säkrat ned till 16a, och givetvis kan även 20a(som jag har) bli överbelastad ibland, gärna om du kör laddbox och laddar max ur den.
Ja, det pågår ju redan utredningar så det är högst sannolikt att elbilarna kommer beskattas på något sätt framöver. Däremot är ju orsaken till kravet på mätare i laddboxar för att få installationsbidrag höljt i dunkel. Man tycker det borde gå att finna i utredningarna kring förslaget till bidraget om man orkar leta.Y Yaken skrev:Jo, det är ju förstås den mest sannolika (och optimistiska) tolkningen. Jag har också funderat över det här med mätning. Om jag gjorde en installation av elbilsladdare skulle jag självklart vilja ha en separat mätare till det uttaget så att man vet hur mycket man gjort av med på laddning. Ska man sätta en elmätare i centralen om man bara använder ett vanligt uttag, eller är det en självklar funktion som finns i laddboxar (och som går att logga och få ut på något vettigt format)?
Vad gäller staten och skatten så ska man aldrig underskatta dess uppfinningsrikedom när det gäller att skydda skatteintäkterna. Med tanke på hur mycket man tjänar på drivmedelsskatter idag (man säger pga miljön men det är pengarna som räknas..) så är det nog närmast självklart att det kommer bli nya pålagor om/när vi går mot ett fossilfritt samhälle. Dock tror jag att det är långsökt med laddskatter, det som sannolikt kommer och somdet faktiskt redan börjat talas om, är någon typ av kilometerskatter för elbilar.
Jag tror att en tanke är att det ska bli fler laddplatser som är öppna för många.
KAN också vara av anledningen jag nämnde ovan, kontrollera pressen på ledningarna.. få mer exakta siffror över hur mycket elbilarna bidrar med... men den som lever får se !mexitegel skrev:
Ja, det pågår ju redan utredningar så det är högst sannolikt att elbilarna kommer beskattas på något sätt framöver. Däremot är ju orsaken till kravet på mätare i laddboxar för att få installationsbidrag höljt i dunkel. Man tycker det borde gå att finna i utredningarna kring förslaget till bidraget om man orkar leta.
Klicka här för att svara