B
Elbolaget har bytt från luftledning till markledning. Bilden visar inkommande elkabel för matning av huset.

Jag tycker det ser konstigt ut. Dels ser det ut som en en installation utförd i Indien, estetiskt är det verkligen ingen snygg installation. Är det praxis att göra på detta vis? Ser väldigt fult ut.

Men borde man inte ha plockat bort den gamla kopplingsdosan till luftledningen, och satt dit en ny dosa som skydd mellan övergång mellan gamla ledningen och nya? Eller gjort ett hål in på vimden och satt en kopplingsdosa där, så man får en renare fasad?

Det ser även ut som att de skalat ledningen, eftersom parterna syns. Får man ha enkelisolerat, jag trodde man var tvungen att ha dubbelisolerat överallt.

Jag vet inte om höjden påverkar, men det är nog ca 7m över marken eller liknande.

• Inkommande elkabel på fasad med gammal kopplingsdosa och synliga kablar, oestetisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Syns inte , men du har nog el-mätaren inne , den genomförningen i väggen är en brandsäker variant och det sitter nog en låda med säkringar på vinden , eftersom det var luftledning förut , i princip inget fel i detta med anslutningen
Kan tyckas se lite skräpigt ut men är helt enligt regelboken

Jag tror att de själva tycker att din anslutningspunkt är väl gammalmodig, dvs de har sett detta som din anslutningspunkt. De ansvarar fram till denna. Lite dialog hade nog varit på plats här. Var sitter mätarskåpet? Finns det någon servislåda innan mätaren?

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
B
Själva elmätaren sitter i ett skåp på fasaden. Därefter går det till kopplingen ovan.

Tidigare satt elmätare inomhus. Jag antar att ägogränsen går vid elmätaren? I sådana fall så har den gamla kopplingsdelen tidigare varit på elbolagets ägogräns, men nu är på min sida, dvs mitt problem?

Du har väl haft en elinstallatör inblandad när du satte ditt fasadskåp? Har han klamrat kabeln på din fasad?

B
Jo dialogen med elbolaget har varit strålande. Först skulle de gräva rakt igenom en stenmur, och en stor plantering. Jag fick därefter ett ganska otydligt underlag på vad som skulle göras, där denna del inte omnämndes alls.

Jag har mailat 3 gånger och ringt 2 gånger, utan att de mailat tillbaka eller ringt upp gällande planeringen av detta jobb. Sen en dag så knackade de på dörren och skulle installera.

B
S Slugge skrev:
Du har väl haft en elinstallatör inblandad när du satte ditt fasadskåp? Har han klamrat kabeln på din fasad?
Ja han har klamrat kabeln. Ser den delen konstig ut? Det var elbolaget som gjorde jobbet, så jag antar att det var en elinstallatör...

B BSOD skrev:
Ja han har klamrat kabeln. Ser den delen konstig ut? Det var elbolaget som gjorde jobbet, så jag antar att det var en elinstallatör...
Ja, låter konstigt i min värld att ditt elbolag skulle klamra en kabel på din husfasad.. Utan att meddela om detta innan? Som bo skrev, dialog?
Bilden är väldigt suddig men har man installerat kabel på väggen kan man väl likväl installera kabel inomhus tycker jag? Och sluppit en helidiotisk skarv. Känns som något tappats i kommunikationen..

Ja är det på insidan mätaren (anslutningspunkten) så är det ditt problem, du får bekosta att röja upp lite gammal installation.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja är det på insidan mätaren (anslutningspunkten) så är det ditt problem, du får bekosta att röja upp lite gammal installation.
Men borde inte frågan varit ställd i juridikdelen istället, antar att problem med kommunikation ställt till det här och nu har elbolaget kört över TS. Men om de får göra så, det är en annan fråga..

B
S Slugge skrev:
Ja, låter konstigt i min värld att ditt elbolag skulle klamra en kabel på din husfasad.. Utan att meddela om detta innan? Som bo skrev, dialog?
Bilden är väldigt suddig men har man installerat kabel på väggen kan man väl likväl installera kabel inomhus tycker jag? Och sluppit en helidiotisk skarv. Känns som något tappats i kommunikationen..
Ja va ska man göra när man försökt både ringa och Maila? Underlaget från början var i princip fram till fasadskåpet, och visade hur de tänkt gräva.

Man kan ju inte ta ledigt från jobbet o detaljstyra heller. Lustigt nog så gjorde de ett snyggt jobb på grannens hus. Husen är identiskt byggda med identisk elanslutning från början

Nej, förstår det kan vara klurigt att komma loss från jobb, man kanske är bortrest eller så, dock är elen en såpass vital del att om det vore min anläggning hade jag åtminstone sett till att skicka dit någon att se vad som händer och inte godkänna halvtaskiga lösningar.

Den där lösningen du visar är ju normal på en stolpe, i ditt fall kunde man gått in med kabeln direkt till din central men det hade krävt mer jobb samt att du fått ta ledigt från jobbet för att släppa in dem, vilket ju inte var ett alternativ. Kanske kan göra skarven i någon låda om det mest är utseendet du retar dig på?

B BSOD skrev:
Själva elmätaren sitter i ett skåp på fasaden. Därefter går det till kopplingen ovan.

Tidigare satt elmätare inomhus. Jag antar att ägogränsen går vid elmätaren? I sådana fall så har den gamla kopplingsdelen tidigare varit på elbolagets ägogräns, men nu är på min sida, dvs mitt problem?
Ägogränsen går normalt där nätbolagets kabel är ansluten, det vill säga, plintarna den är ansluten på och allt annat är ditt ansvar förutom mätaren.

Den gamla ägogränsen var i den risiga lådan på väggen, och den är din.
Den nya ägogränsen är i fasadmätarskåpet, vilket också är ditt.
Jag GISSAR att nätbolaget har bekostat åt dig det nya fasadmätarskåpet och sedan klamrat en stigare upp till den gamla lådan, detta för att spara tid och arbete.

Dialogen kunde naturligtvis varit bättre, så kanske stigaren kunnat dras direkt in till din central.

B BSOD skrev:
Ja va ska man göra när man försökt både ringa och Maila? Underlaget från början var i princip fram till fasadskåpet, och visade hur de tänkt gräva.

Man kan ju inte ta ledigt från jobbet o detaljstyra heller. Lustigt nog så gjorde de ett snyggt jobb på grannens hus. Husen är identiskt byggda med identisk elanslutning från början
Som sagt verkar det som allt du tycker borde vara annorlunda ligger helt på din sida nu sen omläggning av servis och mätning. Bara att kontakta en elfirma som gör vid som du önskar tex direkt från mätarskåp till central, demontera överflödiga gamla delar osv. Troligtvis har det gått till så hos dina grannar med egen installatör dvs elnät gör inga installationer på din sida mer än som här ser till att du har fått matningen tillbaks efter ändringen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.