3 668 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Koppling bakom strömställare
Hej!
En liten fråga angående koppling. Har hört från vissa att koppling som inte är direkt in till apparaten är förbjuden i apparatdosor, tex. wago bakom en strömställare eller vägguttag. Kan ju bl.a. bli aktuellt om apparaten inte har tillräckligt många x/byglingspunkter. Andra säger att det är fullt tillåtet att koppla på där. Vad är det som gäller?
En liten fråga angående koppling. Har hört från vissa att koppling som inte är direkt in till apparaten är förbjuden i apparatdosor, tex. wago bakom en strömställare eller vägguttag. Kan ju bl.a. bli aktuellt om apparaten inte har tillräckligt många x/byglingspunkter. Andra säger att det är fullt tillåtet att koppla på där. Vad är det som gäller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Gamla föreskrifter har tolkats som ett förbud. Likaså har det förr funnits förbud mot att använda X-plintar på apparater som "toppklämma". Idag finns inga sådana uttryckliga förbud, och det finns heller inga "materieltekniska" skäl som fanns förr. Men god en god praxis som jag tror det råder konsensus kring är:
- Apparatdosor är inga kopplingsdosor och ska inte ersätta sådana. Därmed inte förbjudet där det är motiverat att koppla, lite.
- Strömbrytare och uttag bör inte ha andra ledare än de som de själva använder, dvs skarvning av ledare ska inte göras på dess terminaler och X-plintar ska inte användas öht. Detta pga att dessa apparater får bytas av en lekman så man bör göra detta så enkelt som möjligt, genom att göra ev förgreningar och skarvningar med toppklämmor i dosan.
Så vad som gäller är att man tänker efter lite så att det blir bra.
- Apparatdosor är inga kopplingsdosor och ska inte ersätta sådana. Därmed inte förbjudet där det är motiverat att koppla, lite.
- Strömbrytare och uttag bör inte ha andra ledare än de som de själva använder, dvs skarvning av ledare ska inte göras på dess terminaler och X-plintar ska inte användas öht. Detta pga att dessa apparater får bytas av en lekman så man bör göra detta så enkelt som möjligt, genom att göra ev förgreningar och skarvningar med toppklämmor i dosan.
Så vad som gäller är att man tänker efter lite så att det blir bra.
Klicka här för att svara
