håller på med övervåningen för fullt och funderar på elen.

Det blir tre större sovrum och dessa ska ha spotlights (malmbergs monterade i apparatdosa) och drivdonen vill jag montera i anslutning till centralen i en kapsling med plejdpuckar.

Varje sovrum får en egen grupp som dras till en takdosa och därifrån distribueras den till vk och belysning.

Dra matning till drivdonen via takdosan går ju bra. Men är det smartare att dra matningen till takdosan via drivdonet och dra med trådar för strömbrytaren? Att dra 12v-kabel i samma rör är det inte att rekommendera?

Redigerat:
Drivdonen bör sitta nära belysningen så att dess matning kommer från ett håll medan dess utgångar går åt det andra hållet, mot spottarna. Jag ser inte vinsten med att placera drivdonen "på vägen" till takdosan. Det är visserligen tillåtet att blanda system i samma rör om man använder rätt kabel men det är dumt och bör undvikas.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Drivdonen bör sitta nära belysningen så att dess matning kommer från ett håll medan dess utgångar går åt det andra hållet, mot spottarna. Jag ser inte vinsten med att placera drivdonen "på vägen" till takdosan. Det är visserligen tillåtet att blanda system i samma rör om man använder rätt kabel men det är dumt och bör undvikas.
Tack bo för svar... Det låter som ett utmärkt synsätt att matning kommer från ett håll och utgångar åt ett annat håll.

Hur hade du löst detta på enklaste sätt med avseende eldragning om jag vill gömma drivdonen i klädkammaren bredvid centralen? Hade du dragit en egen grupp till alla spots på övervåningen tex?

Det går såklart att gömma dessa ute i rummen men jag har inga självklara platser att antingen fälla in en kapsling eller montera en utanpåliggande kapsling. Det kommer inte att bli några inbyggda garderober vad det verkar.

Mikael_L
Att tänka på är att det inte alltid gillas av drivdonen att ha långa ledningar på sekundärsidan.

Jag hade löst det genom att hänga en traditionell lampa i en krok mitt i rummet ;) Jag har aldrig fattat vitsen med spottar och kommer nog aldrig att göra det heller. Det hade möjligen gjort skillnad med ett produktutbud som är anpassat för normal fast installation, standardiserade egenskaper och med tydliga installationsanvisningar.

Det går alltså inte att svara på din fråga då det är modellberoende, dvs vilka krav och begränsningar som finns hos den materiel du valt. Förutom sekundärsidan har många drivdon en begränsning på pushtrådens längd viken kan handla om 15 meter.

Man behöver alltså vanligen göra plats för drivdonen i samma rum som belysningen. Utbudet av "gömmor" är ganska skralt men vi har några trådar som listar lite alternativ. Det beror givetvis på storlek, miljökrav och anslutning av just de drivdon du har.

Mikael_L
Populärt är ju att sätta spottarna, alla eller åtminstone en i pottor, som också kan hysa drivdonet.
spot_guard_340.jpg

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hade löst det genom att hänga en traditionell lampa i en krok mitt i rummet ;) Jag har aldrig fattat vitsen med spottar och kommer nog aldrig att göra det heller. Det hade möjligen gjort skillnad med ett produktutbud som är anpassat för normal fast installation, standardiserade egenskaper och med tydliga installationsanvisningar.

Det går alltså inte att svara på din fråga då det är modellberoende, dvs vilka krav och begränsningar som finns hos den materiel du valt. Förutom sekundärsidan har många drivdon en begränsning på pushtrådens längd viken kan handla om 15 meter.

Man behöver alltså vanligen göra plats för drivdonen i samma rum som belysningen. Utbudet av "gömmor" är ganska skralt men vi har några trådar som listar lite alternativ. Det beror givetvis på storlek, miljökrav och anslutning av just de drivdon du har.
Vi får nog för enkelhetens skull förutsätta att kabelns längd på sekundärsidan samt att pushtrådens längd båda understiger den spec som drivdonet har.

Men vi kan nog lämna denna tråd till sitt öde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.