Hej!
På landet behöver eldragning ske mellan några mindre stugor, från en större stuga. Det är främst gräsmatta, med tunt lager jord, lite grus, sent extremt mycket sten och berg mellan stugorna. På de flesta ställen kommer jag inte ner mer än under gräsmattan. På grund av detta behöver marskyddskabel användas (den svarta, släta), som mer eller mindre bara täcks med jord och gräs på de flesta ställen.
Problemet är att denna kabel är rejält svårböjlig och den kommer troligtvis inte ligga kvar medan gräset växer över den.
Vad finns det för verktyg/material till att fästa kabeln i marken. Eller ska jag främst jobba med att lägga på stenar varje meter i väntan på att kabeln formar sig i syfte att därefter snällt ligga kvar?
Tacksam för tips!
(böjda stålpinnar som jag slår ner över kabeln...?)
På landet behöver eldragning ske mellan några mindre stugor, från en större stuga. Det är främst gräsmatta, med tunt lager jord, lite grus, sent extremt mycket sten och berg mellan stugorna. På de flesta ställen kommer jag inte ner mer än under gräsmattan. På grund av detta behöver marskyddskabel användas (den svarta, släta), som mer eller mindre bara täcks med jord och gräs på de flesta ställen.
Problemet är att denna kabel är rejält svårböjlig och den kommer troligtvis inte ligga kvar medan gräset växer över den.
Vad finns det för verktyg/material till att fästa kabeln i marken. Eller ska jag främst jobba med att lägga på stenar varje meter i väntan på att kabeln formar sig i syfte att därefter snällt ligga kvar?
Tacksam för tips!
(böjda stålpinnar som jag slår ner över kabeln...?)
Vad exakt menar du med markskyddskabel?
Vilken kabel är det? Ekkj, N1xv ?
Area på kabeln.
Normalt ska kabel grävas ner 60-70 cm med sand både under och över samt markeras med gult band eller vara förlagd i gult markrör.
På egen tomt kan man lägga den grundare men jag hade inte lagt den grundare än 30 cm.
Vad har elektrikern för synpunkter?
Om det nu är omöjligt att lägga den på ett rimligt djup så kan du kanske fundera på annat förläggningssätt, tex på bärlina.
Area på kabeln.
Normalt ska kabel grävas ner 60-70 cm med sand både under och över samt markeras med gult band eller vara förlagd i gult markrör.
På egen tomt kan man lägga den grundare men jag hade inte lagt den grundare än 30 cm.
Om det nu är omöjligt att lägga den på ett rimligt djup så kan du kanske fundera på annat förläggningssätt, tex på bärlina.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Om det nu inte går att gräva pga berg så finns det rör som är ok att förlägga öppet typ sre rör
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Vattenfall tyckte 30cm utan sand men kabel förlagd i 50mm markrör var mer än nog när polarn drog in el i till mätarskåpet så det verkar ju vara ngn slags tumregel 30cm ner.U Uffe A skrev:Vad exakt menar du med markskyddskabel?
Area på kabeln.
Tumregel vill jag inte kalla det (blev ju ett jäkla liv om tumregler i en annan tråd)
Men sunt förnuft duger också.
På egen tomtmark så kan man ju tänkas använda jordfräs och då ska den klara sig
Man bör också tänka på att rita in kabeldragningen på en tomtkarta som medföljer vid en framtida försäljning.
Är ju onekligen bra för nästa ägare att känna till sådana saker
Men sunt förnuft duger också.
På egen tomtmark så kan man ju tänkas använda jordfräs och då ska den klara sig
Man bör också tänka på att rita in kabeldragningen på en tomtkarta som medföljer vid en framtida försäljning.
Är ju onekligen bra för nästa ägare att känna till sådana saker
Redigerat:
Stämmer bra, det är markskyddsrör jag menar. Problemet är alltså att hålla kvar det styva röret jäms med marken medan gräset tar sig. Jag kommer som sagt ner några cm under gräsnivå endastU Uffe A skrev:Vad exakt menar du med markskyddskabel?
Area på kabeln.
Du kan använd PEM-slang , visserligen svart men är ett bra skydd , lite starkare än gul slang som är 32 eller 50 mm
Alla slangar är elaka i början , rulla ut och sträck den , tjudra mellan något så den ligger rakt , sen fixar solen att den är kvar som rak , sista utvägen fylla den med varmt vatten , då blir den snäll ,plugga ändarna , lägga ut , tappa ur vattnet , den kommer att ligga kvar
Alla slangar är elaka i början , rulla ut och sträck den , tjudra mellan något så den ligger rakt , sen fixar solen att den är kvar som rak , sista utvägen fylla den med varmt vatten , då blir den snäll ,plugga ändarna , lägga ut , tappa ur vattnet , den kommer att ligga kvar
Givetvis ska ju inte gult markrör användas ovan mark, finns ju speciellt rör som just är för detta.S skutten11 skrev:Du kan använd PEM-slang , visserligen svart men är ett bra skydd , lite starkare än gul slang som är 32 eller 50 mm
När du skriver PEM så tänker jag på PEM-slang för vatten och jag vet inte om den uppfyller kraven för kabelförläggning i det här fallet.
Till TS: Vad har din elektriker för synpunkter? Tycker du ska ta ett snack med den som ska installera det så att denne inte slår bakut om du gjort det på ett felaktigt sätt.
Det är endast för skydd som en slang lägges och då räcker det i princip med vad som helst.U Uffe A skrev:
Har lagt PEM-slang , det är tjockare gods i en sådan för servis över berg och vattenfall har godkänt det
samt fäst den med krampor i berget , inget kul med en guling som en orm på berget
Det är kanske bättre att använda dom rör/slangar som är tillverkade för just elkablar och "svåra förhållanden och även förläggning öppet på mark. Här är ett exempel E0661812 kabelrör SRE-P. Pem slangar för vatten är INTE godkända som kabelskydd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Den ska i så fall ha en gul rand och vara avsedd för kabel. Det är viktigt att signalera starkström med gul färg.
Jag kan ju ställa en motfråga, varför använda vattenslang när det finns slang som är avsedd som kabelskydd? Det måste väl vara bättre att använda godkända "grejer" i stället för att hitta på egna lösningar på "problem" som redan är lösta
Du svarade inte på min fråga , sen det med egna påhitt som du säger är nog lite av överkurs från en som dig , som ska vara något av expert på EL-sidan och framhåller det i dina inlägg med kraftE elmont skrev:
När du svarar på vad är diffinitionen på ett skydd för EL-kabel så ska jag svara dig