2 780 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
5g2,5 (16A) till kopplingsdosa, sen 5g1,5 (10A)
Hejsan! Jag har en varmvattenberedare som går på 3-fas och är märkt med 3 x 1000 Watt. Från proppskåpet går en kabel 5g2,5 (avsäkrad med 3 x 16A dvärg) ner i källaren och in en kopplingsdosa precis bredvid varmvattenberedaren. Från kopplingsdosan går det dock en liten kort (1m) anslutningskabel som bara är 5g1,5 och försvinner in i varmvattenberedaren genom ett hål. Får det verkligen vara så? I teorin så ska detta såklart inte vara något problem då varmvattenberedaren är märkt med 3 x 1000 Watt men tänker om det blir något fel på varmvattenberedaren så den börjar dra mer än tänkt. Då kan väl i teorin dess anslutningskabel brinna upp innan säkringen på 16A löser ut? Eller är det såhär man brukar koppla? Tacksam för svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Man får nog se det som mycket sällsynt att en apparat drar lite mer än normal belastningsström. Det sker inte, och det är därför tillåtet att dimensionera ledningar för normalfallet, dvs apparatens märkström. Högre ström går det alltså inte i anslutningskabeln. Blir det ett fel av den art att strömmen ökar, då handlar det vanligen om kortslutning vilket anslutningskabeln klarar om det är korrekt dimensionerat.
Alright tack för alla fina svar! Då vet jag lite mer och behöver inte vara orolig att det ska vara något knas. Antar att detta gäller även för spisar? Upptäckte nämligen att jag även där har 5g2,5 (med 3 x 16A dvärg) fram till kopplingsdosan bakom spisen och sen något som ser ut som en 4g1,5 in i spisen?
Ja, samma visa därK Knastrumpeten skrev:Alright tack för alla fina svar! Då vet jag lite mer och behöver inte vara orolig att det ska vara något knas. Antar att detta gäller även för spisar? Upptäckte nämligen att jag även där har 5g2,5 (med 3 x 16A dvärg) fram till kopplingsdosan bakom spisen och sen något som ser ut som en 4g1,5 in i spisen?
Tack!
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Det ska ju även poängteras att även om kablaget och säkringen är installerat efter boken så måste det ju nödvändigtvis inte vara så att beredaren måste ha 16A säkringar. Det räcker troligen alldeles utmärkt med 10A. Man får ju titta på det som ska anslutas vad som krävs och byta säkringar och passdelar om så behövs.
Klicka här för att svara