Hej vänner.
Har en elfråga och vore ytterst tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Jag är i färd med att installera en takfläkt och blir inte riktigt klok på hur jag ska koppla sladdarna,
från taket går det 5 sladdar, till fläkten ska det gå 3?
Bifogade bilder bilder kanske kan ge lite klarhet..

:-)

tommib
Skaffa två wago 221 toppklämmor och lite blå och svart FK. Koppla ihop alla blåa i en klämma och alla svarta i en annan. Den gulgröna låter du vara som den är. Koppla in svart till svart/brun i fläkten, blå till blå och gulgrön till gulgrön.

Det är bättre att skarva i en riktig toppklämma än i fläktens sockerbit, då blir det bra kontakt. Anledningen till att du har dubbla blå och svarta är att de är vidarekopplade till något annat.

Edit: Se nedan. Snaggletooth har ett bättre förslag.

Vad ska du i dosan att göra? Skaffa en stickpropp för lamputtaget, enklare än så blir det inte.

tommib
Jag skulle egentligen vilja hålla med men jag tror att man måste fästa fläkten över dosan och det går kanske inte utan att ta bort locket.

Edit: Nu när jag tittar igen ser jag att det är en gammal dosa med mittkrok. Då reviderar jag mitt svar till att snaggletooth har rätt, sätt tillbaka doslocket och skaffa en stickpropp till fläkten. Montera den sedan bredvid takdosan.

Saken är den att den svarta plattan på bilden är en del av fläkten som måste borras fast i taken.
Tänkte att det kanske skulle se lite snyggare ut om fläkten inte var monterad bredvid dosan i taket.
Men det kanske är den smidigaste vägen att gå, rota i dosan verkar krångligt.

Tacksam för ett snabbt svar allihop.

:-)

Var försiktigt när du borrar så du inte borrar där rören för kablarna ligger.

tommib tommib skrev:
Skaffa två wago 221 toppklämmor och lite blå och svart FK. Koppla ihop alla blåa i en klämma och alla svarta i en annan. Den gulgröna låter du vara som den är. Koppla in svart till svart/brun i fläkten, blå till blå och gulgrön till gulgrön.

Det är bättre att skarva i en riktig toppklämma än i fläktens sockerbit, då blir det bra kontakt. Anledningen till att du har dubbla blå och svarta är att de är vidarekopplade till något annat.

Edit: Se nedan. Snaggletooth har ett bättre förslag.
Detta är bäst om du ska skruva fast fästet där takdosan sitter. Men tittar man på bilden så har vi en svart, två blå och två gulgröna som går till lamputtaget.
En gulgrön och en blå verkar gå vidare någonstans och den kopplingen ska du inte bryta eftersom vi inte vet vart den går.
Så ta två wago med tre anslutninsmöjligheter, koppla in blå/blå och gulgrön/gulgrön som nu sitter i lamputtaget till varsina wago. Från blå tar du en stump blå fk ner till fläkten in på N och från de gulgröna en stump gulgrön fk till jordsymbolen på fläkten. sen tar du den svarta och ansluter på L (mot brun och svart)
Lyd Müsslis råd så att du inte borrar igen något rör.
Se till att plattan sitter ordentligt fast, det är bra tyngd i de flesta takfläktar.

Och se till att spänningen är bruten, inte bara med strömbrytaren utan plocka säkringen i centralen

Bäst då att tillägga att arbetet med att koppla in sig direkt i dosan är behörighetskrävande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.