Hej, jag har en bergborrad brunn med nivåvakt pga dålig tillrinning i brunnen. Brunnen tryckspolades i höstas och jag lade tillbaka pump mm i brunnshålet i vintras. Pumpade ur en del vatten då också. Reinstallationen verkar alltså vara ok.
Till min fråga:
Nu indikerar nivåvakten att det inte finns vatten i brunnen. Det verkar helt orimligt. Om båda elektroderna har kontakt med vatten lyser en diod på nivåvakten. Dioden lyser inte. Kan något ha fryst sönder? Pumphuset är ej uppvärmt. Testade spänning med multimeter och det finns ström in i nivåvakten, mellan 7 & 8 i bild nedan. Men borde multimetern visa spänning mellan kontakt 1 & 2 på ovansidan om det finns vatten, respektive om det inte finns vatten? Tänker jag fel?
Jag vill alltså testa att det inte är något fel på nivåvakten utan att baxa upp 76 m slang med pump i änden (igen), någon som vet?
Tack på förhand.
Kopplingsschema Beulco EL-22
Från: http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/DOSMON 06 Nivavakt EL 22.pdf
Beulco EL-22

Till min fråga:
Nu indikerar nivåvakten att det inte finns vatten i brunnen. Det verkar helt orimligt. Om båda elektroderna har kontakt med vatten lyser en diod på nivåvakten. Dioden lyser inte. Kan något ha fryst sönder? Pumphuset är ej uppvärmt. Testade spänning med multimeter och det finns ström in i nivåvakten, mellan 7 & 8 i bild nedan. Men borde multimetern visa spänning mellan kontakt 1 & 2 på ovansidan om det finns vatten, respektive om det inte finns vatten? Tänker jag fel?
Jag vill alltså testa att det inte är något fel på nivåvakten utan att baxa upp 76 m slang med pump i änden (igen), någon som vet?
Tack på förhand.
Kopplingsschema Beulco EL-22
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från: http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/DOSMON 06 Nivavakt EL 22.pdf
Beulco EL-22

Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Av schemat har du två nivåvakter, en under och en övre gräns. Sensorn mäter alltså resistansen eller strömmen mellan 1-3 respektive 2-3. Mellan 1-2 tror jag inte man kan mäta något meningsfullt.
Jag vet inte vilken resistant man kan mäta med vatten till nivåvakten, men den ska ju vara lägre än oändlig så prova att mäta resistansen på Mohm-området så får vi se.
Du kan ju också provköra pumpen för att se om den faktiskt står i vatten.
Jag vet inte vilken resistant man kan mäta med vatten till nivåvakten, men den ska ju vara lägre än oändlig så prova att mäta resistansen på Mohm-området så får vi se.
Bästa svaret
Har du fått ner dom på nivå , är dom lösa eller är dom fästa på slangen , är det rätt givare för stopp och start så dom inte är skiftade , prova med att byta plats på 1 och 2 i regleringen , startar pumpen då får du passa på med örat vid hålet när du pumpar och tömmer hydrofonen , sörplar det i hålet finns det risk för
torrkörning av pumpen
torrkörning av pumpen
Tack för svar, där hade jag irrat in i en blindgång. Har tyvärr lämnat huset, får se status när jag återvänder.
Ang provkörning av pumpen, jag tänkte att jag gärna undviker att mixtra med kopplingarna.
Ang provkörning av pumpen, jag tänkte att jag gärna undviker att mixtra med kopplingarna.
Bo.Siltberg skrev:
Av schemat har du två nivåvakter, en under och en övre gräns. Sensorn mäter alltså resistansen eller strömmen mellan 1-3 respektive 2-3. Mellan 1-2 tror jag inte man kan mäta något meningsfullt.
Osannolikt att det har skett, men kan ju försöka. Kan det vara så att de är skiftade utan att det får andra effekter? Hm, kanske. Hålet är 90 m, pumpen på 76. Hoppas att det går att höra sörplandet där nerifrån.S skutten11 skrev:Har du fått ner dom på nivå , är dom lösa eller är dom fästa på slangen , är det rätt givare för stopp och start så dom inte är skiftade , prova med att byta plats på 1 och 2 i regleringen , startar pumpen då får du passa på med örat vid hålet när du pumpar och tömmer hydrofonen , sörplar det i hålet finns det risk för
torrkörning av pumpen
Hej, återkoppling till er som kom med input: jag måste i något skede ha växlat ledningarna från nivåvakterna i en kopplingsplint mellan brunn och nivårelä, för när jag bytte plats på kopplingarna 1 & 2 i reläet lyste indikatorn och allt funkade. Nu har jag vatten igen. Tack för hjälpen bo.siltberg och skutten11.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden