Hej

Jag har fått en gammal lampa som jag vill fräscha upp och använda. Har läst runt en del och hittat många bra trådar här på Byggahus på ämnet. Efter lite övervägande har jag, precis som Bakterie i detta inlägg, kommit till slutsatsen att det lättaste och säkraste nog är att konvertera den gamla ojordade lampan till 12 V. Jag vågar dock inte bara slänga på en transformator då sladdarna är sega, spröda och fruktansvärt smutsiga, så det blir nog till att dra om alla sladdar. Är det OK att dra om dem precis som de nu är i den ojordade lampan om den transformeras ner till 12 V och sladdar som denna, och denna (SKX) används?

Jag tänkte använda LED-lampor då det finns en uppsjö sådana som gott och väl fungerar som stämningsbelysning..

Lampan är trearmad och en sladd måste bli tre, hur gör man det på ett smidigt sätt i en armatur som är väldigt platsbegränsad?

Vilken typ av transformator bör man välja för LED-belysning, är denna från Clas Olson ett bra alternativ eller bör jag satsa på något åtmindstone märkt med
?

Vid strömbrytarna sitter en liten plastbit mellan knappen och den ledande lampkroppen av mässing. Har läst om att man bör ha en "svamp" eller liknande där som extra skydd. Vad gör man en sådan av, hittar man färdiggjorda? i så fall var?

Har ni några andra tips som kan vara värda att tänka på? Kan vara värt att nämna att de tre armarna är rörliga, också en anledning till att skyddsjordning osv valdes bort...

Tacksam för alla svar!

Med vänliga hälsningar
Erik
 
Vad är lågvolt? Är det elektricitetens motsvarighet till kortmeter, snabbsekund och lättgram?
 
Jag tror nog det är bättre att vi hoppar över samtliga ovanstående enheter. Det blir bara rörigt om det finns flera varianter av meter, volt, sekund mm. Kör med SI definitionen av dem i stället.
 
Jag tycker du gör helt rätt i att bygga om lampan till 12 V (klenspänning) med all sin metall och rörliga delar. Val av kabel blir då helt fri så lampsladd går bra. Den minsta skarvklämma jag vet är Ubåt, annars får du löda. "trasan" runt strömbrytaren är något slags skydd ja, knappast nödvändigt i ditt fall. Transformatorn du länkar till fungerar inte då den ger en konstant ström och du vill kunna sätta strömbrytare på varje lampa. Du behöver en för konstant spänning som klarar laster från 0 W upp till det max du har, t ex 36-4956.
 
  • Gilla
Eriktheperik
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt för mina bristande kunskaper i facktermer, har ramlat över yttrycket på diverse sidor som säljer lampor och trodde att det användes. Spänningsband I, "klenspänning" eller ELV kanske är bättre termer..

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker du gör helt rätt i att bygga om lampan till 12 V (klenspänning) med all sin metall och rörliga delar. Val av kabel blir då helt fri så lampsladd går bra. Den minsta skarvklämma jag vet är Ubåt, annars får du löda. "trasan" runt strömbrytaren är något slags skydd ja, knappast nödvändigt i ditt fall. Transformatorn du länkar till fungerar inte då den ger en konstant ström och du vill kunna sätta strömbrytare på varje lampa. Du behöver en för konstant spänning som klarar laster från 0 W upp till det max du har, t ex 36-4956.
Tack för tipsen Bo, framförallt med transformatorn!
 
E Eriktheperik skrev:
Jag ber om ursäkt för mina bristande kunskaper i facktermer, har ramlat över yttrycket på diverse sidor som säljer lampor och trodde att det användes.
Jag ber om ursäkt för att jag var lite raljerande.
Problemet är väl att diverse sidor som säljer prylar översätter engelskans 'low voltage' till 'lågvolt' istället för 'låg spänning' (ej att förväxla med 'lågspänning').
 
  • Gilla
Eriktheperik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.