Hej!

Jag ska byta taklampa i badrummet. Den nya, som är ip21-godkänd, skall fästas upp med en krok i mitten. Jag antar att jag därmed ska ha ett bleck med en centrerad krok att sätta upp i taket först, där det nu enbart finns två skruvar och ett hålrum med sladdarna. Vad behöver jag, och var köper jag?!
Tack på förhand.

En takdosa i ett badrum? Hmm, det har jag aldrig sett tidigare.

//Patrik

Vi har en...:)

Det är just det som är problemet, man ska inte ha takdosa har jag förstått... Men kass med en lampa för badrum som inte verkar anpassad i upphängningen.

Jag fick idén att jag kan skruva upp en krok i ett av skruvhålen. Tyvärr grusades den glädjen av att lampans instruktion säger följande:

För att godkännas enligt IP21 så måste man sätta en medföljande plastskiva emellan armaturen och taket. Kroken från lampan ska vara på ovansidan av denna plastskiva, det medför att kroken alltså måste upp in i taket, så kroken från taket måste sitta uppe i hålrummet där sladdarna sitter, den kan alltså inte vara nedanför taknivån.
Därmed spricker idén om att fästa en krok i ett av de två skruvhålen i taket (för då kommer lampan "hänga", och plastskivan kommer inte dikt an mot taket).

Bifogar bild på hur taket ser ut.

Summa sumarum verkar de enda lösningarna vara att antingen
1) skippa föreskrifterna och plastskivan, och fästa kroken från lampan i kroken som jag sätter i taket.
2) borra upp ett hål med plugg och krok inne i hålrummet för sladdar som är i taket
3) köpa en annan lampa... (var? :( )

Verkar resonemanget rimligt?!

EDIT: Bild nr 2 visar med alt 1 hur det ser ut om jag ska följa IP21 och vill använda skruvhålet som finns, dvs icke-funkis...! Om man skippar skivan så borde alt 1 funka, för då hamnar lampans krok väl inne nedsänkt i armaturen.

• IMG_0888.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kör på det som blir enklast och snyggast.

Det är väl så att med de tidigare föreskrifterna så var en normal takdosa bannlyst i badrum, lampor skulle vara fast installerade. Men med den nya versionen som gäller sedan ngt. år så räknas ju taket oftast som torrt utrymme utan några speciella regler.

På bilden så ser det ut att vara en takdosa avsedd för locket som visades i ett av de tidiga inläggen i tråden.

hempularen skrev:
Det är väl så att med de tidigare föreskrifterna så var en normal takdosa bannlyst i badrum, lampor skulle vara fast installerade. Men med den nya versionen som gäller sedan ngt. år så räknas ju taket oftast som torrt utrymme utan några speciella regler.

På bilden så ser det ut att vara en takdosa avsedd för locket som visades i ett av de tidiga inläggen i tråden.
Så jag kan alltså sätta dit en takdosa, och sedan montera dit lampan utan några extra säkerhetsåtgärder? (Såsom plastskivan som följde med lampan för att uppfylla IP21.) Det finns en koppling till jord i lampan, som verkar gå in i armaturen bara.

Dammar av denna tråd med omvända problemet. Behöver lampor till badrum med takdosa med krok. Nybyggt hus så jag antar att det är OK, men lyckas inte hitta någon via google.

Tips?

Är det förslag på takarmatur du efterfrågar?
Marknaden är ju minst sagt omfattande när det gäller sådana.

E etompau skrev:
Är det förslag på takarmatur du efterfrågar?
Marknaden är ju minst sagt omfattande när det gäller sådana.
Ja tack! :) Eller förslag på hur jag ska söka. Hittar inte någon alls för badrum med krokupphängning.

Gärna med någon IP-klassificering, även om jag förstår att man inte behöver det?

http://www.badrumsdrommar.se/2013/09/belysning-i-badrum-vad-galler/

Exempelvis de flesta IKEA-armaturer som har en "plåtdosa" i mitten av armaturen brukar ha en bygel som spänns över kroken.
Tror inte du kommer att hitta armaturer med IP-klassning som är gjorda för takkroksupphängning.

E etompau skrev:
Exempelvis de flesta IKEA-armaturer som har en "plåtdosa" i mitten av armaturen brukar ha en bygel som spänns över kroken.
Tror inte du kommer att hitta armaturer med IP-klassning som är gjorda för takkroksupphängning.
Fast hela tråden började med just en sådan. :) Fast det var ju 7 år sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.