2 900 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
El ibland i uttag?
Hej,
Jag upptäckte häromdagen att mobilladdaren ej fungerade och böt uttag och då fungerade det, böt tillbaka uttag och då fungerade första uttaget igen så ej fel på laddaren?
Liknande fenomen i uttag utomhus. Körde bärbar högtalare på ström som fungerade men kopplade i mobilladdare i båda uttagen men ingen ström. Kan tillägga att frun konstaterade tidigare att det verkade ibland som att polen i uttagen ute laddade men ibland inte. Vadkan vara fel, hur bör jag fortsätta felsöka?
Med vänlig hälsning,
MO
Jag upptäckte häromdagen att mobilladdaren ej fungerade och böt uttag och då fungerade det, böt tillbaka uttag och då fungerade första uttaget igen så ej fel på laddaren?
Liknande fenomen i uttag utomhus. Körde bärbar högtalare på ström som fungerade men kopplade i mobilladdare i båda uttagen men ingen ström. Kan tillägga att frun konstaterade tidigare att det verkade ibland som att polen i uttagen ute laddade men ibland inte. Vadkan vara fel, hur bör jag fortsätta felsöka?
Med vänlig hälsning,
MO
Med en spänningsprovare och genom att kolla igenom hela installationen. Här kan det vara läge för en multimeter, för att faktiskt kunna mäta om spänningen fluktuerar.
Trolig orsak är glappkontakt. Är det flera uttag som inte fungerar? I så fall kanske glapp och potentiell varmgång någon annan stans. Eller så har du en bränd huvudsäkring och bakmatning via en trefasapparat.
Först och främst läge att kolla ordentligt vilka uttag som strular och vilka grupper de tillhör. Finns det någon gemensam nämnare?
Trolig orsak är glappkontakt. Är det flera uttag som inte fungerar? I så fall kanske glapp och potentiell varmgång någon annan stans. Eller så har du en bränd huvudsäkring och bakmatning via en trefasapparat.
Först och främst läge att kolla ordentligt vilka uttag som strular och vilka grupper de tillhör. Finns det någon gemensam nämnare?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det verkar just nu som endast två uttag. Enda gemensamma nämnaren är två uttag är nya så kan säkert gå på samma fas eller ngt. Om huvudsäkring går borde vi inte se det? Kanske läge för elektriker igen för att få allt korrekt ? :/tommib skrev:
Med en spänningsprovare och genom att kolla igenom hela installationen. Här kan det vara läge för en multimeter, för att faktiskt kunna mäta om spänningen fluktuerar.
Jag håller med, först så bör vi tyvärr veta att det är felinstallerat och han installerade ju ”dessvärre” bara två av uttagen och de andra är befintliga även om de kanske går på samma slinga Känns som jag får ta tid och kost för elektriker igen och sedan eventuellt reklameratommib skrev:
Det är ingen bra idé. Om du vill reklamera ska du gå till den som utfört arbetet så hen får en chans att fixa felet innan du tar in någon annan. Fast du kanske tänkte ta in samma elektriker som utfört jobbet?D DjKool skrev:
Har du fel på andra apparater än mobilladdaren? Det kan inte vara så enkelt att det är laddaren som börjar ge upp?
Det är inte så enkelt som att det är några uttag som styrs med strömbrytare eller timer? Inne hittar du typiskt sådana uttag nära fönster och ute förekommer det att uttag styrs med strömbrytare eller timer för exempelvis styra julgransbelysningen vintertid.
Det kan till och med vara så lurigt att ena brunnen (alltså uttaget i ett dubbeluttag) styrs med strömbrytare och den andra alltid är på.
Ingetdera ovan är egentligen fel, utan det är ju något som någon en gång i tiden har önskat sig i installationen.
Det kan till och med vara så lurigt att ena brunnen (alltså uttaget i ett dubbeluttag) styrs med strömbrytare och den andra alltid är på.
Ingetdera ovan är egentligen fel, utan det är ju något som någon en gång i tiden har önskat sig i installationen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden