Hej

Jag har köpt lite nya drivdon till mina armaturer i garaget. Inkopplingen på de gamla var väldigt lätt men hur kopplar jag in det nya, undre, i bild?

Den gamla är markerad väldigt tydligt med fas. jord och neutralledare. På den nya är det bara symbolen för jord som ingår i min kompetens. Tycker det är konstigt att bägge symbolerna på plats 1 och 3 är lika. Borde väl koppla in både fas och neutralledare som på min gamla...

• Öppen ljusarmatur med gammalt och nytt drivdon, det nya med otydliga markeringar för anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vågsymbolen indikerar anslutning av växelspänning.
Ordningen för fas/neutralledaranslutning på plinten (1 och 3) spelar ingen roll för funktionen.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Hur lossar jag egentligen tråd från en sådan klämma som är på den nya? Tryckte in en tråd för att testa men måste skala av den mer. På den gamla biltema varianten, överst i bild, är det smidigt och bara trycka in den lilla "pluppen" och sedan dra ut tråden. Men min nya osram är lite klurigare:). Hade det varit något mer tåligt hade jag testat mer. Men det känns som det går sönder väldigt lätt om jag använder kraft på fel sätt i en sådan klämma som den undre på bild.

Tycker jag skymtar någon knapp/arm nere i hålet på plinten.

E etompau skrev:
Tycker jag skymtar någon knapp/arm nere i hålet på plinten.
Här syns allt lite bättre.

• Elektrisk komponent hållen i hand med teknisk etikett och synliga anslutningar, mot suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av en öppen elektronikenhet med synliga anslutningar och delvis läsbar etikett.
    Skapa konto
  • Närbild av en vit elektrisk anslutningsmodul med märkningar och anslutningspunkter.
    Skapa konto
Märker du inte om någon del i plinten fjädrar vid tryck med ex en skruvmejsel?
Tror att kabeln ska gå rakt in, passerar och genom den uppstickande slitsen och ner i hålet längst in i plinten.
Vid tryck på metalldelen vid början på plinten borde kabeln kunna frigöras.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
E etompau skrev:
Märker du inte om någon del i plinten fjädrar vid tryck med ex en skruvmejsel?
Tror att kabeln ska gå rakt in, passerar och genom den uppstickande slitsen och ner i hålet längst in i plinten.
Vid tryck på metalldelen vid början på plinten borde kabeln kunna frigöras.
Du hade rätt! Tog in ett drivdon vid lunch och såg med lite mer ljus och då var det rätt tydligt att det var där framme jag skulle trycka.

Det är tur att jag går över elen som jag har haft en seriös firma att installera. De kanske blev trötta på mina armaturer från Biltema:). En sådan hör snygg skalning hittade jag i en armatur:worried:. Jag har hittills gått igenom 5 av 16 armaturer så jag hittar säkert lite mer fint skalad kabel:). Eller seriös kanske jag inte ska kalla firman längre.

• Hand som håller en öppen armatur med synligt illa skalade elektriska kablar och anslutningar inuti.
    Skapa konto
  • Hand håller felaktigt skalade elektriska kablar med synliga koppartrådar mot en vit vägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.