O
Jag har alltid förutsatt att ett nytt mätarskåp i en villa bör se ut så här:

Servisledning -->Mätarsäkring --> Mätare --> Huvudbrytare --> Undercentral(er).
Edit: Där allt före huvudbrytaren rimligtvis är plomberat av nätägaren medan resten är mitt ansvar.

Men att i äldre fastigheter som min är det vanligt att huvudbrytaren sitter före mätaren. Jag skulle vilja koppla om min central till ovanstående och samtidigt sätta en brytare på för varje undercentral så att de kan frånkopplas var för sig. Men innan jag kontaktar en elinstallationsfirma tänkte jag läsa på lite så att jag inte blir idiotförklarad när jag försöker förklara vad jag vill ha.

Frågor:

- Vad säger regler och praxis om ordning på komponenterna i ett fasadmätarskåp?

- Om jag vill ha en brytare för varje undercentral är det då en huvudbrytare i serie med tre parallellkopplade "underbrytare" eller är det tre parallelkopplade brytare som gäller? Det sistnämnda känns mest rätt eftersom jag inte riktigt ser vad den första brytaren tillför annat än att det blir lättare att byta de tre andra vilket inte känns jätterelevant.

- Jag hittade en principskiss i E.On:s tekniska anvisningar men jag är inte bekant med symbolerna och lyckas inte googla fram dem. Någon som kan tolka följande bild (där jag tycker det det ser ut som huvudbrytaren sitter före mätarsäkringarna som sitter före mätaren vilket känns att jag förstått fel):
Skiss som visar en uppställning av en elanläggning med servisledningssäkring, huvudbrytare och mätarsäkring.

Edit: Lägger till den stora bilden med matning av flerfamiljshus eftersom Bos lista nedan innefattar de delarna också

Principskiss av elanläggning med servisledningssäkring, mätarsäkring och mätarplatser.

Redigerat:
Mätaren är väl cirkeln med snedstrecket. Mätaren måste ha spänning hela tiden för att den ska fungera på korrekt sätt.

O
E etompau skrev:
Mätaren är väl cirkeln med snedstrecket. Mätaren måste ha spänning hela tiden för att den ska fungera på korrekt sätt.
Mycket möjlig. Jag har ett svagt minne av att en cirkel med streck betyder brytare. Men det kan nog vara cirkel med streck ifrån cirkeln snarare än genom. Vi får vänta tills någon som har klara besked svarar.

Jag tror elmätaren är rektangeln till höger för mätarsäkringarna ska ju sitta före. Ordningen ska vara
  1. Servisledningssäkring
  2. Servisledning
  3. Kundens anslutningspunkt (kan vara cirkeln med streck genom)
  4. Servissäkring med ev elkopplare
  5. Huvudledning
  6. Mätarsäkring (med ev elkopplare)
  7. Punkt 3-6 är för bostäder ofta en och samma (kombinerad servis & mätarsäkring i mätarskåpet).
  8. Elmätare
  9. Elkopplare
  10. Huvudledningssäkring (vid behov)
  11. Huvudledning, med ev elkopplare
Jag skrev in elkopplare lite här o där för det finns nog inget förbud, men får man fundera på nyttan varför man vill ha en elkopplare på huvudledningen och varför det inte duger med den i matad elcentral.

Man vill dock ha en gemensam elkopplare efter mätaren som bryter hela anläggningen.

S
Kolla in det här för mätarskåp

• Schematisk ritning av ett nytt mätarskåp med plats för extra säkringar och kundens brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av elinstallation med gammal variant av mätarskåp, inklusive servisledningssäkring, inkommande plint och central.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Jag har alltid förutsatt att ett nytt mätarskåp i en villa bör se ut så här:

Servisledning -->Mätarsäkring --> Mätare --> Huvudbrytare --> Undercentral(er).
Edit: Där allt före huvudbrytaren rimligtvis är plomberat av nätägaren medan resten är mitt ansvar.

Men att i äldre fastigheter som min är det vanligt att huvudbrytaren sitter före mätaren. Jag skulle vilja koppla om min central till ovanstående och samtidigt sätta en brytare på för varje undercentral så att de kan frånkopplas var för sig. Men innan jag kontaktar en elinstallationsfirma tänkte jag läsa på lite så att jag inte blir idiotförklarad när jag försöker förklara vad jag vill ha.

Frågor:

- Vad säger regler och praxis om ordning på komponenterna i ett fasadmätarskåp?

- Om jag vill ha en brytare för varje undercentral är det då en huvudbrytare i serie med tre parallellkopplade "underbrytare" eller är det tre parallelkopplade brytare som gäller? Det sistnämnda känns mest rätt eftersom jag inte riktigt ser vad den första brytaren tillför annat än att det blir lättare att byta de tre andra vilket inte känns jätterelevant.

- Jag hittade en principskiss i E.On:s tekniska anvisningar men jag är inte bekant med symbolerna och lyckas inte googla fram dem. Någon som kan tolka följande bild (där jag tycker det det ser ut som huvudbrytaren sitter före mätarsäkringarna som sitter före mätaren vilket känns att jag förstått fel):
[bild]

Edit: Lägger till den stora bilden med matning av flerfamiljshus eftersom Bos lista nedan innefattar de delarna också

[bild]
Det du förutsatt för ett nytt skåp enligt gällande standard är helt rätt uppfattat och syns på av sjöbuse korrekt ändrad skiss från din första bild. Så det är inget konstigt att lägga om äldre utrustning på så sätt det är snarare önskvärt om man ändå gör något jobb i de delarna.

Så för frågorna:

- Reglerna säger att nyanläggning ska utföras i den ordningen du redan antog så mätaren är spänningssatt och kan kommunicera även med kundens brytare från.

- Bäst är om du låter en brytare agera som den ordinarie "Brytare kundens anläggning" i nutida skåp och sen lägger ev andra brytare du vill ha efter den. Märk upp den så man förstår att det är huvudbrytare för hela anläggningen och vad de ev andra betjänar. Det är lite udda att sätta brytare i matande ände på huvudledningarna normalt räcker det i andra änden före respektive central. Men går ju givetvis bra om du vill göra så av något skäl.

- Skissen från EON behöver du inte lägga tankemöda på att tolka enligt några mer korrekta schemasymboler för de finns inte på den. Det är mer lite blandning och påhitt där som kanske ska förstås av de som inte kan symbolerna men det blir lite B som de ritar på olika ställen i sina skrifter. Dessutom i detta fallet fel med brytare före mätare och dessutom ytterligare märkligt med den före säkringarna också.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.